|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag är nybliven M3-ägare, min plan är att köra den ett par gånger under vintern, och jag har därför inhandlat en motorvärmare. Enligt både DEFA:s hemsida och Mekonomen var det den som heter 411873 som jag skulle ha, en blockvärmare, den är även den modellen som ska vara till 520 D från årsmod -99 enligt DEFA. Det är nu problemen börjar. För det första så står det 520D på instruktionerna som följde med, jag fick istället hitta M3-instruktionerna på nätet: Länk I instruktionerna står att värmaren ska monteras vid oljestickan på motorns vänstra sida när man tittar på bilen framifrån. I position A i denna ritning som också följde med värmaren: Länk Det stämmer alltså inte alls, stickan är ju på motorns högra sida när man står framför bilen. Är det någon som monterat en sådan värmare? Var ska den sitta? På vilken sida? Det ser inte ut som att det finns någon lämplig plan anliggningsyta vid oljestickan. Man kommer heller inte åt för fem öre utan att ta bort den stora plåten under bilen som är bultad i länkarmsinfästningarna och överallt. Är det bara att skruva bort den och montera tillbaks den efteråt eller åker man på en framvagnsinställning? Många frågor, jag är tacksam för all hjälp! | |
|
Det ska tilläggas att armen som ska klämma fast värmaren mot blocket är vinklad 90 grader i ena änden, helt enligt 520D-instruktionerna. Men i M3-instruktionerna som jag länkat till ovan är armen rak. Så om den ska installeras vid oljestickan så har jag fått fel monteringskit. Hmm, kollade just mekonomen igen, jag kanske måste köpa monteringssatsen för 155 kr, 27-DA460430, vilket är den raka armen. Vad jag hatar DEFA just nu, 1400 kr för värmaren, komplett VÄRDELÖSA instruktioner, fulla av fel, och så måste jag köpa en jäkla 1 dm plåtbit för 155 kr! Då har jag inte ens nämnt deras förbaskade kontakt som gör att man måste köpa deras sladdar för hundratals kronor. A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. |
|
|
Tyvärr kostar det att köpa motorvärmare, calix är vet jag bättre på instruktioner mm. dessutom billigare. hoppas det löser sig |
|
|
Om det är till någon tröst i allt det ekonomiska eländet så behöver du inte ställa framvagnen efter att ha demonterat/monterat skyddet under motorrummet. Höger-vänster på en bil räknas alltid i bilens riktning, ratten sitter alltid på vänster sida om man inte är i england australien eller något |
|
|
OK, så långt har det klarnat en smula, jag måste köpa till en annan plåtbit, det är fel i instruktionerna angående vilken sida den ska sitta på och hasplåten går att skruva loss och sätta tillbaks utan några större problem, right? Jag får dock inte ihop denna bild: Länk med denna: Länk Var ska motorvärmaren egentligen monteras, och vad måste man ta loss för att komma åt? A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. |
|
|
frågan är ändå om den inte ska monteras på avgassidan på m3 som det står i diagramet Länk och att oljesticke monteringen gäller dieseln avgas sidan var det på både 528 och 525 e39 jag monterat på. annars köp grejorna hissa upp bilen ta bort motorskyddet och montera på den sida grejorna passar. det kommer garanterat att klarna när du ser allt live.. |
|
|
När jag läser detta är jag glad över att ha norrlandspaketet på min m3. Det är en klar fördel att ha motorvärmare på dom, även på sommaren. |
|
|
Jag fick denna bild skickad till mig av DEFA, är det någon vänlig själ som känner igen sig och kan säga var i sprängskissen från REALOEM(Länk som de monterat värmaren? Länk Enligt DEFA är det som sagt oljestickan man ser till höger, kontakten är fäst runt den med ett buntband. A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. |
|
|
Jag bumpar min egen tråd, kan någon kasta ett snabbt öga på denna bild som jag fick av DEFA och säga var det är som de monterat värmaren och vad jag måste ta loss för att komma åt, räcker det med hasplåten? Länk Hälsn. F A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. |
|
|
Vad kostar motorvämaren och vad kan de kosta att få den monterad? Fullgas |
|
|
Tjenare, värmaren heter 27-DA411873 och kostar 1379 kr på Mekonomen. Glöm bara inte att du måste köpa 'monteringssatsen'(en 1 dm lång plåtbit med ett hål i) 27-DA460430 för 155 kr. Utöver det tillkommer DEFA intagskabelsats, 27-DA460785, för 529 kr. Monteringen kan du utan vidare göra själv, bli inte avskräckt av mitt svamlande i tråden, det är busenkelt. Hissa upp bilen, ta loss täckskivan i plast längst fram under motorn, ta sedan loss motorskyddet i plåt och efter det kommer man åt hur fint som helst. Värmaren ska sitta på motorns högra sida, glöm DEFAs svammel om oljestickan, de har blandat ihop oljestickan med röret till oljetempgivaren(eller tryck vad det nu är) som sitter längst ned i tråget. Sedan gör du ett hål där du tycker det passar bra, buntbandar fast kablarna på lämpliga ställen och sen är det klart. Om du inte velar för mycket kring placeringen av hålet borde du kunna klara av det hela på ca 1 h. Om du ska dra in el i kupen för en kupevärmare så blir det såklart lite ytterligare pyssel och du måste köpa fler delar... Vad det kostar att få den monterad har jag ingen aning om, det kan säkert någon annan medlem hjälpa dig med. 1000 kr? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.