|
|
|
|---|---|
|
Har haft en väldigt hög soppa förbrukning ca 1.6 l milen. Kom på att v ok fram kärva efter mycke pill fick jag ordning på de, men har en trasig damask på oket så funderar på ett nytt antingen bmw eller autoexperten vad tror ni? | |
| Är inte kolven angripen av rost räcker det att byta dammskyddet. | |
|
Hur är det att byta damasken? Jag fick kolven att löpa de ligger inte på nu |
|
| Köp en repsats till okets hydraulikdel, kostar typ 200-300 hos BMW skulle jag gissa...Demontera oket. tryck ut kolven med tryckluft (aktsamt!!!!). Sedan rengör du loppet, sätter dit de nya packningarna o trycker tillbaka kolven. Har själv precis renoverat ett ok på min gamla bruxis, kolven satt fast som berg, men efter rengöring samt lite "putsning" av dels loppet (med våtslip 800) samt kolven så går den lätt o fint. Kolvarna brukar vara ytbehandlade, lite-lite rost i den yttersta delen av kolven är OK, men om du har rostskador mitt på så är det nog läge o köpa ett nytt ok... | |
|
Ok, men kolven glider fint nu , men de är en spricka i damasken |
|
Roffa1 |
Det går inte att byta gummidamasken på plats, oket måste först demonteras från bilen, sedan måste oket plockas isär och rengöras vartefter man monterar den nya gummidamasken. Efter detta ingrepp så måste bilen bromssystem luftas. (ganska omständigt arb) Ibland kan det vara betydligt enklare o billigare att lämna bort jobbet. Dessutom kan det vara bra med lite egen erfarenhet innan man ger sig på bromssystemet. |
| Mja...Det är ett basic-jobb skulle jag vilja påstå, men så klart har man inte skruvat tidigare så kan det bli ett riktigt projekt...Luftningen är busenkel, tex med hjälp av "backventiler". | |
|
Skruva har jag inge problem med, har aldrig behövt renover ok förut bara, dumt att man inte kan byta damasken när kolven ändå glider fint nu. En gång Bmw alltid Bmw! |
|
| Har renoveras oket nu men vet inte om jag är riktigt nöjd,hur rullar era däck? Mitt rullar fritt kanske 1,5 varv | |
| Jag skulle säga att det är ok. Det rullar sällan helt utan motstånd. | |
|
Tror oxå att de är ok, vet inte hur riksdaler är vissa man provat när man bytt däck har rullat på bra |
|
| De ska stå tolerans inte riksdaler, mobilen;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.