|
|
|
|---|---|
|
far har en lada niva -88 (ryss-merscha) ;) den har nästan alltid gått på 3 cylindrar när man startar och går på tomgång. men tänder på 4 oftast när man belastar motor. känns som den har 30 hk av de 70 den ska ha. på senare tid har den vägrat gå på 4 nästan jämt. så far va på och rengjorde förgasare. jag gjorde rent stiften som va alla regnbågens färger och mycket sotiga. rotor och lock nytt. nya tändkablar. bra gnista på alla stift. efter detta tänder den sporadiskt och vill gå på 4 men skillnaden är inte så stor. räddade kanske 10 hk eller nått :S drar man ut chocken går den lite bättre men inte så stor skillnad. känns som de är nått större fel. drar inte onormalt mycket olja. toppackning är hel. däremot tar den kanske 3L bränsle per mil!!!!!!!! :O kan en ventil sotat så den är otät eller? har hjärnsläpp på den.. BMW ownz | |
| Hur såg nål och membram ut i fuggen? Känns som du får fel luft/bränsle. | |
|
de ska vara volvo 240 förgasare på den tror jag. har inte öppnat den själv så kan inte säga. antar att de såg bra ut när far ändå stökade med den dan innan. men får väll ta och göra de för säkerhets skull. har också stätat ur hela bilen och gjort fint så fattar inte varför den ska vara så tjurig? den kanske vill ha en vaxning iofs... :) BMW ownz |
|
| Här borde dom väl ha koll: Länk | |
|
Gör ett kompressionstest. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
jädrans ett LADA NIVA FORUM! HAHA! de va nog dagens!! har iaf skruva som en idiot idag. monterade bort ventilkåpan. inget fel där. bort med förgasaren och blåste rent samt kollade funktioner å de verkade fungera som de skulle. ställde upp avståndet på brytarspetsarna för de var dåligt. hittade ett vakumfäste på insuget som inget satt till. pluggade och satte ihop allt igen. nu tänder den på cyl 2 som den va stendöd på förut nästan. missar lite ibland. har även fått förgasaren justerad. känns fortfarande slö men den går iaf hyffsat rent nu. ska byta alla stiften då jag såg idag att gnistan vandrar lite och är aningen klen. får se om de blir bättre då. Galant turbo: bilen är inte värd ett sådant test ;) sen måste de finnas hyffsad komp om man inte kan vara i närheten då man startar utan ett stift. kepsen blåser av :) BMW ownz |
|
|
Frrla, då har du ju redan gjort ett komp-test :-) Annars kostar en mätare från Biltema inte mycket och kan ju användas på flera bilar. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Galant turbo: ja just de :) grannen har dock en sådan å den visar fel enligt honom. så i stunden trodde jag inte på deras mätare.. BMW ownz |
|
|
Att den visar fel gör nog inte så mycket men du kan se om en cylinder har lägre kompression ändå med den. |
|
|
SANT! haha! ska iaf få far att köpa nya stift till den å se om de blir nå bättre, å köra en test med mätaren under bytet. återkommer väll med resultat från isbanan :) BMW ownz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.