|
|
|
|---|---|
|
Har haft dessa problem i 3 år ganska exakt. BIlen hade en kraftig vibration runt 95-115 ca. I samband med detta är det ett störande ljud, likt det som kan komma upp om man tar ner rutorna, ett fladdrande ljud, dock inte lika starkt som när man tar ner rutorna. Om man körde över ojämnheter (nersjunkna brunnslock, järnvägsövergångar etc) så slog det till där bak och fladdrade i hela bilen. Det verkar som om själva vibrationerna rådes bot på i samband med byte av de fyra bakvagnsbussningarna. MEN ljudet, fladdrandet, är kvar. Även mindre vibrationer, (kan vara vinterdäcken, som är köpta begagnade) är kvar. Det känns som om ljudet kommer bakifrån, vibrationerna är i hela bilen. Dock var resonansen, ljudet, mycket mer påtagligt tidigare när bilen nästintill skakade. Har läst om att felinställd bagagelucka kan orsaka vibrationer, och säkerligen resonanser i bilen. Hur justerar man den rätt? Vet inte om det är önskan eller realistiskt, men tror att det kan vara bagageluckan som orsakar detta ljud. Även om jag ska råda bot på vibrationerna som återstår, kan det inte vara rimligt att man ska få en så störande resonans i bilen pga att den har lite vibrationer (bytte till 18" som inte heller är helt 100% på min e39 sedan, och den vibrerar men har inte detta störande ljud) Någon annan som känner igen problemet? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det första jag tänkte på när jag började läsa var en feljusterad baklucka, det står en del i BMW TIS om detta och nått servciemeddelande som jag läste för många år sedan så du är nog inne på rätt spår. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
teorierna kring bagageluckan härstammar nog från att jag läst något inlägg från dig hasso. Sett två st klackar man kan justera på luckan och karossen. Ligger den och glappar säger det sig nästan själv att man får ett lågfrekvent ljud. Ska pröva lägga en filt eller något mellan golvet och luckan, så det blir lite spänning i luckan, kanske man kan få en stummare lucka som slutar låta? Får se |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vibrationssvängningar vid 90-110km/H Servicemeddelande 33237000 Vibrationssvängninga/vibrationer i bilens kupé, ibland med vertiklasvängningar i ratten. Förspänningen i bagageluckans sidostyrningar är för liten. Öka bagageluckans förspänning genom att justera sidostyrningarna på höger och vänster sida så mycket, att bagageluckan precis kan stängas (förspänningen avviker mot rephandboken 4162014) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Har också detta fenomen, det blir "helikopterljud" när man öppnar rutorna där bak.. | |
|
Har tänkt att prova själv men kommer aldrig ihåg: Försvinner ljudet om man tejpar tex gaffatejp över glipan runt bakluckan? Mste väl ändå vara där det svänger... |
|
|
Ja. Ett år har gått. Det märkliga lågfrekventa resonansljudet är kvar. Nu låter det mest när man kör över öjämnheter, då det kommer ett lågfrekvent fladdrande. Många är de små åtgärder man gjort, kardan kollad, baklucka justerad, shoppinglucka bytt (den gamla var mycket rostig, trodde att den inte tätade 100% vilket kunde ge upphov till vibration=resonans) men det hjälpte inte. Bussningar och länkarmar är bytta, både fram och bak. Hjälper inte. Enda som inte är bytt är stötdämpare. Vet ej hur gamla dem är men bilen har gått 36000mil och om de inte är bytta innan bör det vara dax, bara det att den känns stum och fin där bak. Absolut inte svajig. Kan en defekt dämpare orsaka ett resonansljud? Har varit med om att det slår och fladdrar om framvagnen på bilar som har dåliga dämpare, men då är dom svampiga. Det är inte denna. Känns trist att sälja iväg den billigt när den är vettig i övrigt... |
|
|
Mina orginal bakfjädrar var lagom slut och dem hade gått 21k mil, bakdämparna verkar hålla rätt bra då mina var helt ok efter 21k mil. Sitter ju plastpluppar igenom karrossen ovanför fjädern, kan ju kolla så dem sitter kvar annars så hörs väll vägbrus rakt upp i kupen? Vad mer kan det tänkas vara.. Fälgar & däck i bra skick? Lager till bakdämparna? Hjullager/drivaxel? Heh inte roligt sånt här |
|
|
Helikopterljud var intressant!! Har inte tänkt nåt särskilt på att jag har oljud i bilen men öppnar man rutorna där bak kan det bli ett väldigt helikopterljud, luften liksom pulserar. Skulle det då bero på att bakluckan fladdrar och släpper ut luften så att säga? Tycker iofs luckan "gräver ner sig" rätt bra när elmotorn drar in den. |
|
|
Jag hade med lite lustiga ljud bakifrån luckan, det visade sig bero på en liten träbit som trillat ner i själva gropen där luckan låser, så luckan gick väll inte igen korrekt, pillade upp den och sen blev det tyst.=) Länk |
|
|
Första som slår mig är silentblocken,hade liknande på min blev en ny bil med dessa bytta. Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.