|
|
|
|---|---|
|
Bilen i fråga är en BMW 318i -92 som gått 22k. Efter en helt normal körning på ca en timme så stog bilen i ca 6 timmar. När den skulle startas efter det så var den stendöd. Efter mycket nötande utan resultat så började jag riva. Soppa finns men jag får ingen gnista. Jag har provat att byta tändspole, pulsgivare för vevaxeln (hallgivare). Den mäter som den ska, mellan 500 och 600 ohm mellan stift 1 & 2. Jag har sökt på forumet utan att hitta någon med detta specifika fel. Är det någon som har ett bra tips på möjlig felkälla? | |
|
Tilläggas bör att motorn går runt och startmotorn fungerar fint men bilen startar inte. I de inlägg jag fått upp på mina sökningar så har alltid bilen i fråga gått illa innan den dog, medans denna gick som en pärla för att sean stendö. |
|
|
Tändkablarna+stiften kan vara värda att kolla upp! Annars hade jag misstänkt bränslepumpen om du nu hade fått gnista! |
|
|
Tack för svaret, FRIFART. Jag har kollat tändkablarna, jag har bytt tändspole, kollat rotorn. Tändstiften böt jag får en månad sedan så dessa förutsätter jag att de är ok. Soppapumpen fungerar. Den dränker motorn i soppa när man stått och nött på startmotorn ett tag. Jag vet inte hur jag skall gå vidare... |
|
|
För kännedom så kan jag bara informera om vad som orsakade felet. Det hade kommit vatten in i databoxen och den brann upp. Vi tvättade bilen några timmar innan den inte gick att starta. Kretskortet var helt svart i ena kanten. Man såg också att det inte var första gången det kom in vatten i boxen. Det var markanta och utbredda ärjningar längst ena sidan och vissa komponenter var ordentligt rostiga. Jag är imponerad att det ens fungerat... Alltså var databoxen trasig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.