|
|
|
|---|---|
|
HUr ska temp mätaren bete sig på en bmw diesel nu när det ligger nära 0 grader. Satte på webaston 30 min innan jag körde iväg. När bilen startades så hade mätaren lämnat den blåa sträcket. Sen har jag ca 5km in till stan med lugn körning 50-70km/h Men när jag kom till stan så hade den fortfarande inte kommit upp i temp. Den åkte lite fram och tillbaka från nästan mitten och åt den kalla delen på mätaren innan då till slut stannade den då i mitten. Mekanikern här i jönköping säger att det är så på dieslerna. Sitter den nån blåtand i navi enhet på dessa för mobiltelefoner? MvH Bmw 4-ever | |
|
Har luskat lite ang det där med termostat. Det ska finnas 2 st termostat på dieslar. När jag kollar på RealOEM så hittar jag inget under mina chassienr kolla själv här; Länk Men luskade lite vidare så hittade jag den här: Länk Nr 14 är agr termostat men den hittade jag inte under min chassienr utan allmänt bland 330xd. Och min bil är sv-såld. Så frågan är sitter det än sådan termostat på min bil? Och finns det någon bil på var den sitter någonstans?? Önskar hjälp med detta. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Min är likadan.. Körde från Arlande till Gävle i 110-120 km/T på söndagsmorgonen med temp mellan +6 ner till -3 och mätaren kom aldrig ens till "rakt upp". Har haft bilen i 5 år nu och det är likadant varje vinter. Däremot så kommer grundvärmen rätt fort tycker jag, men arbetstempen är aldrig riktigt perfekt när man kör i minusgrader. //amullo |
|
|
Jag funderar på att täcka en del av luftintaget.. Länk //amullo |
|
|
jag tycker ändå att när den väl blir riktigt varm så håller den sig, men har svårt att komma upp från första sträcket efter den blåa upp till mitten. Men så fårt man släpper gasen i lång nedförsbacke så går tempen nedåt igen. Har läst mycket att den där termostaten sk nr 2 kan vara dålig och oftast glöms bort att den finns där. Men frågan är har jag den?? behöver bil på hur och var den sitter. Ang webaston var den std från fabrik på e46? jag har den men det står inget om den i utrustninglistan. Ska den användas under körning? eller bara för uppvärmning? KOm igeen nu alla diesel ägare, lite hjälp vill man ha från er... MvH Bmw 4-ever |
|
|
falsterbo: KOlla länken på den andra termostaten så hittar du den. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Det är definitivt fel på termostaten, tempmätaren ska stå rakt upp oavsett yttertemp. amullo: på min 320d sitter det en jalusi på baksidan kylaren som stänger/öppnar beroende på motorns temp. Är den stängd styrs all kylluft ned under bilen, ingen kall luft kommer in över motorn. Hur det funkar syns tydligt om du kör upp bilen på en lyft och tittar underifrån, det är väldigt snyggt gjort tycker jag. Du borde också ha denna jalusi och då behöver du inte täcka grillen. På 330 är motorn för lång så detta arrangemang ryms inte därför har man extern värmare. |
|
|
Peter78w: Den termostaten du länkar till är för AGR-kylningen. Den finns under grenrör på RealOEM. Länk Den är nog inte problemet. Temperaturmätaren uppför sig inte så på min bil utan står rakt upp och rör sig inte fram och tillbaks på vägen dit oavsett hur kallt det är ute. Samma gäller för min Audi diesel. Mekanikern i Jönköping verkar inte ha koll. |
|
|
Det är ganska vanligt att egr-termostaten är defekt med samma symptom som peter78w har. Länk Länk Länk Länk |
|
| Den termostaten sitter fram på motorn, jag har tyvärr ingen bild. | |
|
Är det besvärligt att byta denna? Behöver man tömma kylsystemet innan? Funderar om jag har samma problem eftersom jag tycker min 320D har problem att få upp värmen, speciellt nu när det är lite kallare ute. Dessutom så blir kylvätskan aldrig varmare än runt 70-72° enligt färddatorn. Visst borde den bli högre än så? |
|
|
det måste vara denna på bilden eller?Länk Den siiter under kåpan längs fram över fläktbladen eller har jag fel?? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Länken fungerade inte som jag hade velat. Lade in den under mina bilar på 330. kolla där på bilden. MvH Bmw 4-ever |
|
| Jag byte min egr-termostat i somras men jag tycker den är seg på att komma upp i temp när det är kallt. Är min egr-termostat trasig eller e det något annat? | |
|
peter78w: Du har helt rätt, där sitter den. THOR330: Det finns ju även en "vanlig" termostat, funkar den? |
|
| När bilen väl har gått upp i temp tycker jag den håller sig rätt bra betyder det att den funkar eller finns det något annat sätt att kolla? | |
| På 330d ska det väl sitta en tillsatsvärmare som hjälper till att få temp. snabbare, den kanske inte funkar som den ska? | |
|
Så servicen är bokad och båda termostaten ska bytas. Ska bli kul och se om detta bytet hjälper. MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.