|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla här på autopower! Som rubriken lyder så behöver jag litte råd då jag hadde tänkt köpa en m5 som ståt i kallgarage i 7 år. Den har 19 tusen långa mil, 2 ägare med han som äger den nu servad med 500-750 mils mellan rum finns massa kvitton på reperationer som är gjorda, fabriks trimmad motor, "gubben" som äger den nu är 65+. Så min fråga är, vad kommer behövas bytas? Alla olijor bussnogar slangar? Något mer och vad ungefär kommer det kosta? Är tacksam för svar MVH | |
zcooter |
Hd91 eller schnitzer kan svara på dina frågor. eller titta in på e34m5.se Där finns det massor med matnyttigt..... Och det där med fabrikstrimmad..... Det kan du nog ta med en nypa salt såvida motorn inte lämnar 400 hk........... Hoppas kan man ju alltid |
|
En insp 2 är vad du bör börja med, då börjar du på ett "rent blad" så att säga. Insp 2 innefattar byte av samtliga oljor och filter (minns ej om bromsolja ingick, men den skall bytas oavsett. Samma sak med kylvätskan). Utöver detta ingår byte av remmar, tändstift, ventilspelskontroll plus en hel del till. Brukar kosta från 6" och uppåt, givetvis beroende på vem som gör jobbet. Gör man allt själv kan komma undan med gissningsvis kring 3" för oljor, filter, remmar, tändstift osv. Ventilspelskontrollen är viktig, behövs ett "specialverkyg" för detta. Gällande fabrikstrimmad motor så stämmer det säkert, alla M5 3.8 är fabrikstrimmade till minst 340Hk, fanns 2-3st som var "specialtrimmade" till ca 400. Om denna bil skulle vara en av de så är den extremt ovanlig. Min gissning är att säljaren pratar i nattmössan gällande trimningen. Kan ju tänkas att bilen även har det högst ovanliga "Nurnbergring" paket isf? |
|
| Tillägg: Bussningar o sånt byter du vid behov, du märker/hör om nån led/bussning gjort sitt. Kontrollera även EDC-dämparna, de skall vara torra, lite fukt från bakdämparna är OK! Räkna dock inte med att de är i bra skick även om de är torra o EDC funkar som det skall, dvs att du märker skillnad på lägena "S" och "P". Mina dämpare var torra i fina o man märkte skillnad mellan de två lägena, trots detta så var de slut fram ("cykelpumpar, samt att de började läcka olja efter att de legat upp-o-ner i två dagar), bak var den ena bytt o således i ett förmodat OK skick, den andra obytt o fuktade något (svårt att kontrollera skick på dämparna bak då de är av nivåregleringstyp...). En fuktande trågpackning samt fuktande v-låda är oxå mer eller mindre standard. | |
|
Okey det blev en lista och gå igenom, den har vart startad då och då med starthjälp 2? Gånger om året, men bilen kostar ju bara 25t +att den var nylackad innan den ställdes in. Mvh |
|
| 25"? Vad väntar du på? Är billigt även om det så skulle vara ett "lik"! | |
| Och så brukar oljetrågspackningen ge upp (den är gjord av kork) vilket resulterar i läckage av motorolja. | |
| Okey, tack för alla svar. då är det väll bara och hämta den, men det blir inte fören 2 månader då han är utomlands till januari >.< men det är en farbror så han "håller" den till mig | |
|
25k är skitbilligt :-) ska du inte ha den så tar jag den direkt;-) Do you know the muffinman? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.