|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Profossen: Tack för tipset, jag ska testa och öva. Som jag beskrev i mitt tips så växlar lådan ner direkt till föregående växel vid gaspådraget och bilen skjuter på. Alltså, om jag ligger på "fyran" exempelvis väljer jag själv "trean" innan jag drar på, sen lägger jag av bekvämlighetsskäl över spaken i "vanliga" D-läget. "Affären" brukar nämligen vara överstökad efter urdragen trea... *Flin* ...fast det ska bli intressant med automat + V8 med mycket vrid i vinter. Har testat en AMG Merca tidigare - helt omöjlig att köra på vinterväglag med sladdlösknappen urkopplad. Det blir nog några "blöööhh" vid rödljusen innan man vant sig vid hur mycket man kan smeka gaspedalen på vintern. Kan tänka mig att jag kommer att sakna den vänstra pedalen ibland och då menar jag inte ljusomkopplaren. Ni som aldrig kört en original 50- eller 60-talare förstår nog inte vad jag menar med ljusomkopplare, men det gör inget... |
|
|
Jag äger idag både en manuell 540 och en automat. Kan väl generellt säga att jag alltid varit "en manuellare" men är förvånad över hur rolig automaten är att köra! Visst det är ju en viss känsla att jobba lite mer när man kör, trampa lite mer på pedalerna och dra lite mer i spaken men som sagt, att köra automat var bra mycket roligare än jag tidigare trott. Vad gäller utrustning så verkar det ju som du är ganska bestämd med vad den ska ha och då finns det ju betydligt mer att välja mellan bland automaterna. Det bästa för dig vore väl helt enkelt att prova båda lådorna och se vilken du trivs bäst med. Har för övrigt lite smått planer på att sälja min automat som har gått 11 500mil, den har varit avställd under ca 5 år och 5 månader... Den manuella ska in på inlösen då den blev påkörd av en buss för inte så länge sedan. Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
|
Tackar för svaret. Ska åka på fastlandet den 17:e nov så ska försöka hitta en handlare som har en automatare som man kan testa. Manuell har jag testat förut o de är ju vad de är men är väldigt nyfiken på hur automaten uppför sig. Kör dagligen farsans volvo xc60 med automat o den lådan tycker jag inte uppför sig som jag vill så jag hoppas lådan i 540in är mer enligt mina förhoppningar :) |
|
|
jag kör en 540 02 auto 286 orginal den är skippat till 300 mycket bra drag och väldig rolig bila rek auto. måste servera regelbund bytt olja när det är dags |
|
| Hej,kan bara säga att jag haft e38 740,730,540 e34,540 e39 alla med automat,och de har ALLTID gått helt felfritt i sina växellådor.Förstår ej hur folk kör när man lyckas sabba dessa växellådor...el kanske man haft tur? Däremot har jag haft en m5 e34 i och för sej,men den var skitdålig i växellådan och totalt sönderbusad av tidigare racerförare... | |
|
Tidigare ägarna är ju de flesta bilars värsta fiende. Har haft 740ia E38 tidigare och den funkade finfint i lådan trots 26000mil. Igentligen så är det väl plastkulesyndromet som man ska ha koll på på dom tidiga modellerna. Har nyligen köpt mig en manuell 530 E34 med utbytt motor till en 4 liters M60 och jag kan säga att det är bland det roligaste jag kört på länge! En riktig ulv i fårakläder kan man säga :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.