AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.162

Hjälp med att välja 540

Sida 1 av 2
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Är jättenöjd med min 528:a men funderar allvarligt på och ta steget upp till 540 världen istället :)

Hade tänkt lägga nånstans mellan 60-80k och då är frågan vad man ska välja.

Ska man välja en manuell som gått längre och inte är lika bra utrustad eller ska man välja en automat som gått betydligt mindre och är bättre utrustad?

Hur är automaten på dessa bilar? Har aldrig kört nån v8:a med automat så har ingen aning.

Utbudet på automatare är ju betydligt bredare och därav finns det mycket mer och välja på?

Automat alla dagar i veckan!!
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
En 540 6-vx är inte att förakta!
Men du skall veta att du mister spänsten i framvagnen.
Jag skulle hellre sikta in en välskött 530.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vill du ha manuell köp en manuell, vill du ha automat köp automat.
Lådan i E39 är felfri från sjukdommar.
Sc
35
Schutt
320 xDA Touring M-sport -10
540iA Touring -98
Kan instämma i automatkören. Dock kan jag tycka att den i vissa lägen (iaf i min och de få jag provkört) känns lite "seg" innan den växlar ned och ger bilen den knuff som man förväntar sig av en V8... Men den är ack så silkeslen och skön att glida runt med! :D

/Jocke

Om du gillar att köra bil så köp en manuell. För ren transport funkar väl automat :)

Skämt åsido så är det nog upp till dig själv att välja vilken växellåda du vill ha. Jag tror inte att prisskillnaden på E39 är så väldigt stor mellan manuell och automat för motsvarande skick på bil. Det borde gå att hitta en manuell i bra skick inom din budget.

Själv köpte jag en automatare först men trivdes inte alls med den. Min manuella däremot är helt underbar att köra. Skulle välja manuell varje dag i veckan. Nu pratar jag i och för sig om E34, det kanske inte är lika stor skillnad för E39. Den automatlådan har väl något slags manuellt läge som kanske fungerar bra. Har dock inte provat.

Mvh Johan
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Lådorna i e34:an bör väl inte gämföras med e39:an?

Visst finns de manuella för skapliga priser med men då är dem ofta inte ordentligt utrustade och har gått långt....

Jag gillar och köra bil och kör ganska mycke så det gäller att hitta en bil man trivs med.

Ska ge mig ut till nån handlare och prova en automat tror jag.

Tack till alla som svarat.

Angående 530 E39 och 540 E39 så har jag egna erfarenheter av båda.

Först vill jag säga att båda två är härliga bilar. Jag bytte från min 530 eftersom den gick till inlösen.

En väldigt kort sammanfattning skulle kunna var så här:
530: upplevs smidigare/lättare och mera välbalanserad, härligt vibrationsfri motor, härlig vägkänsla, kuggstångsstyrning har jag läst (vilket tydligen inte fick plats i 540?)

540: ännu bättre, starkare motor men upplevs som lite framtung och kanske något lite simmigare vägkänsla.

Min 540 blev dock avsevärt bättre framgvagnen efter ett par Bilstein Sport dämpare fram, kanske inte så dumt i en BMW som är såpass tung i framvagnen.

En V8a är dock en V8a, sköna vridstarka motorer. ;-) Intrycket man får är att det hela tiden finns gott om kraft att tillgå, väldigt vridstark motor. Mycket svårt att förklara bör upplevas.
Länk
Länk

Nackdelar för båda bilarna ligger väl i bränslekonomin vid värsta formen av stadskörning (tex Stockholm). 530, ca 1,3-1,4... 540 ca 1,7-1,8. (automatlådor)

Långkörning är dock ganska imponerande för båda (med tanke på antal hk). 540 ca 0,9-1,0... 530 ca 0,8-0,9... ungefär.

Självklart beror förbruking extremt mycket på körstil.
Angående automat...

Trots väldigt bra DSC system skulle jag nog valt manuella lådor om det inte vore för min fru. Manuell inbjuder ju till lite mer aktiv körning.

Men känns lite tryggare tycker jag med en automatlåda i D läge för frugan när det är ca 300 hk under huven.

Annars kan kort sägas om automatlådan att D läget är ett ganska segt ekonomi läge, S läget är ett mycket bra sportläge. Bilen får två helt olika karaktärer och detta gäller både 530 och 540.

Be gärna en erfaren mek att provköra din BMW med automatlåda innan du slår till så att den förhoppningsvis är ok.
Gubbar o flickor kör automat, ungdomar manuellt :) så vad är du för typ? Automaten drar lite mer vid stadskörning och den krånglar mycket mer än manuella M5 lådan. Så räkna inte med att lådan är felfri.
Manuell som gått 25 o automat som gått 20 har ungefär samma värde på E39. Tycker ändå de manuella borde ligga bra mycket högre i pris än vad de gör.
Sen utrustning.... man får ju prioritera det som har nån betydelse. Själv tycker jag det är överskattat.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jag är definitivt den yngre typen som gillar o sträcka ut på landsväg och aldrig håller hastighetsbegränsningen...

Kör väldigt lite stadskörning så skillnaden i förbrukning blir ju endast marginell.

Jag har väl inget imot automater dock vill jag inte ha en som är seg. Den ska växla när man vill osv.

Sen kan man ju alltid va rädd för att dem ska börja krångla. Så manuell kanske är ett bättre alternativ?

Dock finns det väldigt få av dem...

Sen verkar de va svårt o hitta en som upfyller mina krav speciellt i kulör på inredning osv. Söker en med svart läder och UTAN trä inslag antingen svart eller alu.

Dem verkar dock vara väldigt svårt att hitta dessvärre.

Du borde gå på den manuella. Hur mycket nytta har du av automat ute i vildmarken? hehe
Automaten i sig har vissa begränsningar om man är en buse. Delvis 0-100 och att du inte kan gå loss från stillastående, till exempel. Sen 10hk förlust på drivlinan är väl heller inget man prioriterar. Iallafall så kommer automatlådan alltid vara mjuk o vänlig. Kan bli ganska tråkigt i längden.

Komfortabel, mjuk och avslappnad körning eller aktiv och rolig körning. Är väl bara o välja?
Nackdelar på manuella sidan är väl kopplingen som måste bytas på alla bilar förr eller senare.
Ja som sagt risken finns att den börjar krångla. Inte alls ovanligt på dessa bilar. Finns hur mycket som helst som kan gå fel på dessa lådor.

Ja jag har inte sett många som inte har träinredning. Skulle tippa på att 1 på 15 matchar dina krav med inredningen. O manuell på det... Kan bli svårt :)
TheMan: Kanske är lättast att hitta en bil i Tyskland för dig om du har mycket speciella krav. Fast det är säkert svårt där också. Länk

Lite väl mycket negativt om automat här kan jag tycka trots att jag kanske skulle sökt en manuell själv om jag vore singel eller om det bara vore som en andra bil.

Automat ger ordentligt med lyx och komfortkänsla, i D läge blir det en en skön, kraftfull glidarbil. Automat är otroligt bekvämt i stadskörning.

Sedan trycker jag igen på S läget, det är ett utmärkt läge för aktiv körning som tillåter motorn varva ur betydligt mer innan den växlar. Gissar att man i S läget kör ifrån många som inte är riktigt duktiga på att växla med en manuell låda, tex på 0-100.

Enklast vore kanske om du kunde provköra både 540 manuell och automat själv, om du nu bestämt dig för 540.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Har kört en o annan 540 E39 på sistone med automatlåda och gillar man att bilen skall röra på sig fort är automat inget att föredra.
Händer absolut inget förräns man kommer upp i hastighet då V8:an vaknar till liv...

BMW M-POWER
Mi
122
Micke77
540i -95
Håller med GINO helt när de gäller "ös" i maskin, min e34 man. smiskar min e39 aut lätt. Man måste "jobba" med aut för att få fart i han känna bilen lära sej när den växlar . Så manuel helt klart lika go komfrot för de 1 -3 -6 sen lufsa farm :)

Mvh Micke
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Nu har ju jag bara kört 540 med automat, så jag kan inget säga något om manuella lådor med den maskinen.

Däremot har jag fått lära mig att inför omkörning eller liknande tillfälle, peta över spaken i S-läge och peta ner ett hack i lådan INNAN gaspådrag så svarar det rejält när gaspedalen vinklas ytterligare, sen kan lådan jobba vidare på egen hand s.a.s. (Du förbereder själv/tänker efter före åt lådan...)

...om den drar mycket?

Jadå... En Audi S3, SAAB 9-5 Aero, Volvo T5R m.m.
Risk finns att man kan höra växellådsskrap, dock ej från din egen bil eftersom du förmodligen lugnt petar dig i örat eller likn. samtidigt som du ser "motståndaren" försvinna i ögonvrån... *Fniss*

Been there, done that, liked it...

On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Vad gäller utrustning på bilen...

När jag köpte min fanns ingen eljustering på varken stolar eller ratt, men vafan, det är bara jag som ska köra min bil och elmotorer väger ju lite och pajar det sen dessutom...

Jag ställer in ratt och stol, sen får det vara.

Jag sparar några gram och en, om inte flera eventuella framtida reparationskostnader på en trasig elmotor nånstans.

Se det positiva i det negativa.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
mats_epost:

Du glömde ett par positiva aspekter med automatlåda.

1. Är du singel och kör automat kan du fingra på ett ragg hela resan istället för att kladda med spaken... ;)

2. Som singel är man sällan kräsmagad och då kan man ju dessutom få i sig en hel hamburgermeny medans man kör utan att kladda ner sig själv eller bilen alltför mycket.

Ja, detta är skrivet med glimten i ögat, men är det någon som säger emot?
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Dessutom kan man med lite övning lägga i S-läget genom att snärta till gaspedalen lite, den reagerar både på nerpressningshastighet och djup. Jag har helt slutat att snäppa över till S-läge, räcker att disha till gasen så går lockupen ur och S-läge in... Sedan är det bara att sikta och dra :-)
Hehehe, ja det finns flera tunga argument till automat bara man tänker efter. ;-)

Man skulle kunna göra en sådan här topp 10 lista i bästa Letterman stil.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Har kört min manuella 7000 mil & småler fortfarande när jag åker landsväg med den. Man har verkligen kraft att tillgå, gasresponsen ger dig "hela bilen under foten" & total kontroll över körningen. Egentligen helt otroligt vad man kan få för bil mellan 50-100. Min är idag i behov av översyn på ffa framvagn men är ÄNDOCK grym på landsväg. Kör du mycket landsväg så köp manuell. / Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.