|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är medveten om att det finns flera trådar i det här ämnet men jag tänkte starta en ny tråd som sammanfattar alla momenten och som är upp till dato. Det är en sak att tvätta en bil. Men det gäller också att förfina och skydda lacken och alla plast och vinyldetaljer. Men man kan nog beskriva hela operationen som tvätt, polering och vaxning. Jag är själv inte så insatt i de sista momenten. Det finns många olika produkter på marknaden till dessa olika moment. Jag vill att ni listar alla bra bilvårdsprodukter ni kan komma på. Min förhoppning är att vi tillsammans ska kunna enas om hur man får en glänsande ren bil. Vilka produkter och metoder som ger bäst resultat, och såna saker. Det får naturligtvis förekomma avvikelser, beroende på saker som vilken typ av lack eller vilken lackfärg man har och personliga preferenser. BILTVÄTT Till varje jobb behöver man ha alla nödvändiga verktyg, tillbehör och medel. De medel man behöver till en vanlig biltvätt är avfettning och bilschampo. Man behöver också rikligt med vatten, förstås. Man bör helst tvätta bilen i en tvätthall där man har tillgång till vatten och där olika föroreningar inte kan påverka miljön negativt. Vilka typer av avfettning finns det? Jag har sett att några föredrar att använda s.k. kallavfettning på torr lack medan andra föredrar att använda någon typ av avfettning som appliceras på våt lack. Några använder båda typerna. Vad är fördelarna med det ena och det andra? Vilka typer av bilschampo finns det? Jag har sett att det säljs bilschampon som innehåller någon typ av vax eller liknande, och kallas då för glansschampo. Vad är finessen med dessa? Förutom att ge bilen en viss glänsande finish förstås? POLERING OCH VAXNING För att börja med, vad är det för skillnad på polering och vaxning? Det här verkar vara en evig fråga. Det är många som har delade meningar om det här. Några tror att polering och vaxning är samma sak. Andra tror eller tycker att man ska polera innan man vaxar, och andra menar att man ska vaxa och sedan polera bilen. Så hur definieras polering av bilen? Vilka moment eller delmoment ska den innehålla? Som jag har förstått det så ska man polera först och vaxa sedan. Vid polering gör man sig av med alla tänkbara små orenheter och gör ytan helt slät och fin. Man förbereder på så sätt ytan inför vaxning. Poängen med vaxning är att dels skydda lacken så att man behåller den fina ytan som man har lagt mycket tid på och arbetat fram, och dels att lyfta fram ett lyster så att man kan i stort sett spegla sig i den. Det är min uppfattning av polering och vaxning. Om ni har en annan uppfattning så får ni rätta mig. Men det är min definition av polering och vaxning. Det här momentet där man förbereder ytan inför vaxning kanske bör kallas något annat än polering? Jag vet att många tänker som så att vax är själva medlet och att polering är själva momentet. De kanske har rätt? Vilka medel och produkter använder ni för polering och vaxning? Använder ni någon lera (eng. clay bar)? I så fall vilken? LACKFÖRSEGLING Jag har inte fattat riktigt det här med lackförsegling. Jag vet så mycket som att syftet är att konservera lacken under en längre tid och att DITEC brukar anses göra det här jobbet bäst. Men vad är det som är speciellt med? Förutom eventuellt att det håller längre än traditionell vaxning? Räcker det inte med en vanlig vaxning? Finns det några produkter som man själv kan använda för att genomföra en lackförsegling hemma, eller är det här något som man helst bör lämna åt ett proffs att göra? Hur går en lackförsegling till? Jag är inte intresserad av att lämna in bilen och låta ett proffs göra jobbet åt mig. Jag vill kunna göra så mycket som möjligt själv. Jag tycker bara att det är roligare att göra det själv. Jag kan inte riktigt förstå folk som inte kan hitta lite tid för att ägna sig åt bilen. För det mesta handlar det om lathet eller okunskap. Att man inte har tid är ingen ursäkt tycker jag. Man har alltid tid, bara man planerar in när man ska göra det. Men det är min uppfattning. Sedan kan jag förstå att det finns folk som helt enkelt inte vill ägna tid åt det här och då är det bra att det finns folk kan göra det åt en mot betalning. Kom igen nu! Lista först alla bra bilvårdsprodukter ni kan komma på. Sedan kan vi diskutera vilka som fungerar bäst, och vilka metoder som fungerar bäst. Jag vill att vi alla samarbetar på det här. För jag vill skapa en komplett guide sedan från start till finish som alla kan refererar till. | |
|
Jodå det räcker med en vanlig vaxning och det blir blankare och halare också. Men du får vaxa bilen 4-5 ggr per men samtidigt så har du bättre uppmärksamhet på stenskott o dyl. Tycker nog att lackskydd är mest ett mode där det är maskinpoleringen innan som är det viktigaste. Kan du polera och du använder en bra polermaskin så gör du ett lika bra jobb själv till en låg summa. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
använd sonax vax om du ska ha de bästa! även sonax lackrengöring för svåra missfärgningar. använd också en maskin för polering. finns dugliga på biltema för hemmapul. BMW ownz |
|
|
Okej, så lackförsegling a.k.a. lackskydd a.k.a. lackkonservering är bara en nymodighet helt enkelt?! Det låter som något för den sysselsatte börsmäklaren eller den självupptagne företagaren som aldrig har tid. Någon som vet och kan berätta kort hur en sån operation går till? Är det som någon slags skyddande film de lägger över lacken då, eller hur funkar det? |
|
|
Angående polermaskiner, finns det några som inte använder enkel roterande rörelse? Jag menar alltså några som kanske använder en oscillerande rörelse så att man inte bränner lacken? Vilken rotationshastighet bör man använda, ungefär? |
|
|
Tack för tipset om Sonax vax och lackrengöring! Jag använder mycket Sonax produkter själv och de har ett brett sortiment. Jag tycker att de har bra produkter till ett överkomligt pris. Så det blir nog att testa med Sonax vax då. Någon som vet var man kan hitta mycket av Sonax produkter? För kollar man på deras webbsida så har de massor med olika produkter, och knappt hälften ser man på butikshyllorna. Ska nog åka till några butiker imorgon och kolla vad de har. |
|
|
Lackförsegling typ Ditec fungerar ungefär som ett vax med längre hållbarhet men är väl innehållsmässigt uppbyggt på ett helt annat sätt. Det tål också avfettning bättre än vax. För mer info om lackförsegling så är det väl bara att gå till t ex: www.ditec.se www.vonne.se www.mrcap.se ___ //Ulf |
|
|
Momentet innan vaxning och polering bör kanske kallas för djuprengöring fackmannamässigt, om man ska vara petig. Men det verkar som sagt vara delade meningar om det. Nå väl, man får kalla det vad man vill så länge man förstår vad man menar. Här kommer mitt första bidrag till kunskapsbanken. Ser ni några felaktigheter eller något ni vill tillägg så är det fritt fram. AVFETTNING -Används för att avlägsna salt, asfalt och olja. -Används framför allt under vinterhalvåret. -Används endast på lackerade ytor som behöver avfettas. -Man ska undvika torkarblad, gummilister och bilens underdel. Kallavfettning -Mest effektivt! -Appliceras på torr yta. -Kan användas för motortvätt. Bioavfettning -Miljövänligt! -Skonsamt mot vaxet. -Appliceras på torr eller våt yta. -Används endast på lackerade ytor som behöver avfettas. FÄLGRENGÖRING -Används för att rengöra hårt nedsmutsade fälgar. -Avlägsnar effektivt bromsdamm! -Starkt! Undvik inandning och ögonkontakt! -Får inte användas på bilens lack! DÄCKRENGÖRING -En typ av avfettning anpassad för att rengöra däcken. INSEKTSBORTTAGARE -Används för att avlägsna insektsrester. Det finns också speciella svampar eller skrapor har jag för mig för att avlägsna de största krypen. -Får användas på glas och kaross. BILSCHAMPO -Det vanligaste och och kanske det viktigaste rengöringsmedlet till bilen. -Det är också den vanligaste typen av schampo till bilen. -Avlägsnar den enklaste smutsen som sitter på ytan. -Andra hushållsmedel så som diskmedel bör inte användas som ersättning till bilschampo. -Kan användas för att rengöra däcken också. VAXSCHAMPO -Innehåller vax! -Glättar ytan samtidigt som man schamponerar. -I övrigt samma sak som bilschampo. SUPERTVÄTT -Petroleumbaserad! -Används om bilen är mycket smutsig. -Appliceras direkt på målytan istället för att spädas ut först som vanlig bilschampo. -Glättar ytan samtidigt som man schamponerar och -I övrigt samma sak som bilschampo. TVÄTTSVAMP -Det vanligaste tillbehöret när man schamponerar bilen. -Mer porösa än engångssvampar. -Skonsammare än engångssvampar. -Kan återanvändas. ENGÅNGSSVAMPAR -Billigare än tvättsvampar. -Är i regel mindre än tvättsvampar. -Mindre porösa än vanliga tvättsvampar. -Används på mycket smutsiga ytor. -Används en gång och kastas sedan, därav namnet engångssvampar. TVÄTTVANTE -Används på samma sätt som tvättsvamp. -Ska vara mer effektiv än tvättsvamp. -Risken för att skrapa målytan är mindre än med traditionell tvättsvamp. BILTVÄTTBORSTE -En typ av borste framtagen speciellt för biltvätt. -Ansluts på vattenslangen. DISKBORSTE -Många använder vanlig diskborste för att tvätta fälgarna. -Kan användas istället för riktig fälgborste. -Det är inte lika effektivt som fälgborste. FÄLGBORSTE -En typ av borste framtagen speciellt för att tvätta fälgar med. -Har längre borsthuvud än vanlig diskborste. -Mindre än diskborsten. -Man kommer därmed enklare åt alla ställen och är därmed mer effektiv än diskborsten. HANDDUKAR -Många använder vanliga handdukar för att torka och polera eller även vaxa bilen med. -Några använder vanliga gamla tröjor istället. MIKROFIBERDUK -Extra fin duk för all typ av detaljering. -Plockar upp smutsen bättre än vanliga handdukar och trasor tack vare kapilärkraften hos mikrofibrerna. Var därför noga med att smutsen är väck innan du återanvänder mikrofiberdukar. Använd endast rena mikrofiberdukar. De går att maskintvätta efter att man har använt dem. GUMMISKRAPA -Används för att snabbt avlägsna stora vattenansamlingar från ytan. -Kan inte torka helt. Man bör därför använda äkta sämskskinn, syntetskinn eller torkduk för att få bilen helt torr. -Man kan använda vattenskrapan och låta resten av bilen självtorka om man inte är så noga. Tänk bara på att kalkfläckar kan uppstå om man inte har rengjort bilen ordentligt. Det går att ta bort vid nästa tvätt men det ser inte snyggt ut. SÄMSKSKINN -Förekommer i två varianter, som äkta sämskskinn och syntetiska skinn. -Används för att torka av alla vattenrester. TORKDUK -Används för att torka av alla vattenrester. -Är ofta gjorda i bomull eller polyester och används som ett alternativ till sämskskinn. FROTTÉHANDDUK -Används vid lackrengöring. -Är ofta gjort av 100% bomull. Allt som är av 100% bomull bör med andra ord kunna användas, inklusive gamla tröjor. LISTSKYDD -Används på dörrlister. -Skyddande! -Vattenavvisande! SILIKONSPRAY -Används för underhålls- och monteringsarbeten. -Fungerar som monteringshjälp av gummi, plast och metalldetaljer som t ex kylar- och luftslangar. -Verkar friktionshämmande och motverkar därmed gnissel mellan olika material. -Skyddar elektriska kontakter mot fukt. -Antistatisk och smutsavvisande. (Används mest därför till dörrlister.) -Kan används på samma sätt som listskydd men har alltså fler användningsområden. |
|
|
DÄCKGLANS -Däckglans eller däckpolish är speciellt framtaget för däcken. -Det används inte för att rengöra däcken! För att rengöra bör man använda däckrengöring eller använda bara lite bilschampo. -Skyddar och glänser däcken så att de ser fräscha ut. -Mer effektivt än bilschampo. -Kan även användas på bilmattor av gummi. MOTORTVÄTT -Speciellt framtaget för rengöring av motorrummet. -Effektivare än vanlig kallavfettning. SUPERAVFETTNING -Speciellt anpassat för oljiga ytor. -Mer miljövänligt än vanligt motortvättmedel men bör vara minst lika effektivt. FÖNSTERPUTS -Används för att rengöra fönsterrutorna och speglarna på bilen. -Inte lika effektivt som insektsborttagning. För att ta bort insektsrester på fönsterrutor bör man därför använda insektsborttagare. RAIN OFF -Används för att regn och vatten ska rinna av rutorna lättare. -Skyddar mot insekter och frost. LACKRENGÖRING -Kallas också ibland för rubbing. Även om vissa menar att det finns en marginell skillnad på lackrengöring och rubbing där rubbing anses slipa ytan mer än traditionell lackrengöring. De rubbing produkter som säljs till konsumentmarknaden är dock oftast ofarliga. -Speciellt framtaget för att få lacken riktigt ren inför vaxning. -Appliceras på en frottéhandduk. -Överflödet kan poleras bort med en ren frottéhandduk. LERA -Kallas oftast för clay bar som på engelska. -Kan användas som ett alternativ till traditionell lackrengöring. -Man applicerar ett speciellt medel på ytan innan man går på med leran. Medlet får man oftast i kit tillsammans med leran. Medlet är oftast vanlig lackrengöring men frottéduken har alltså ersatts med lera. -Kräver mindre tryck än traditionell lackrengöring vilket gör det enklare att använda. VAX -Används för att skydda lack och lyfta fram ett lyster i färgen. -Får inte användas på plastdetaljer. Plasten bleknar då, så tänk på det. Maskera gärna med maskeringstejp om du har många plastdetaljer på bilen, eller om du bara är rädd att komma åt plaster och har tid på dig att maskera alla detaljer. -Man bör inte vaxa bilen i starkt solljus! Det kan få lacken att spricka upp. Man bör därför välja ett svalt och skuggat område när man vaxar. Jag ser ofta folk som står med bilen parkerad utomhus mitt på dagen med starkt solljus och de vaxar bilen. Det är folk som vill flasha liksom med sina bilar, men de vet nog inte själva hur dumma de är som gör så. Även om det kanske inte händer dig så ta det säkra före det osäkra och välj ett skuggat område! -Vax förekommer i pastaform och flytande form. -Pastavax ger bättre glans än flytande vax, men flytande vax håller längre än pastavax. -Pstavax är i regel gjort av naturlig Carnauba vax medan flytande vax är gjort av flytande polymer Carnauba vax. -Man kan variera sig och använda båda, den ena mer frekvent än den andra för att täcka in hela behovet av vaxning. -Man kan också blanda de två tillsammans på en gång för att få något slags snitt mellan hög glans och hållbarhet. |
|
| Det här tog verkligen mer tid än jag beräknade. Jag hoppas därför att vi får användning för det. Jag hinner nu inte korrekturläsa texten så ser ni några som helst felaktigheter så säg till. | |
|
En sak som kan vara intressant att veta kanske, behöver man polermaskin när man går över bilen med paintcleaner , vax etc? På en hårt nedgången lack känns det som maskin är överlägset då oxideringar kan ta tid att bearbeta.. Men om man har en väldigt fin lack då? Går det bra att gå över bilen för hand? |
|
|
Hej Under bilvårds-GDSen finns en del matnyttigt att läsa Länk Mvh Asken |
|
|
Ett riktigt seriöst jobb du har lagt ner. Mycket intressant läsning. Här kommer steg för steg hur jag tog hand om min bil i våras. (saxar det från ett tidigare inlägg) "Det här gjorde jag med min bil efter att ha köpt den. Till och börja med läste jag en massor om olika märken på Länk och en massa andra forum. Jag föll för Poorboys produkter vilket har fått många bara kommentarer och är relativt billigt. Sen köpte jag en polermaskin (cotech) på Claes Ohlssons och trissor från Autosmart. Gick över bilens utsida med dessa produkter: Lack (Poorboys) - Swirl remover SSR1 och SSR2.5 där det var repigare - Polish with Carnauba (blue) - Black Hole Show Glaze for Dark Vehicles - EX Sealant with Carnauba - Natty’s Paste Wax (blue) Däck/Plastdetaljer/Inredning/Motorutrymme -Poorboys Natural Look Dressing (funkar på trädekor med) Lädret behandlade jag med Gliptone's produkter. Köpte allt från England då utbudet är mycket större och priserna lägre. (så här i efterhand skulle nog valt andra trissor som var mer anpassad för olika ändamål)" Det jag ser att du har missat är sk. Glaze. Det använder jag för att få bort små tvättrepor som man tyvärr kan få ibland även om man är noga. På det sättet behöver jag inte polera flera gånger per år och slipper att nöta allt för mycket på klarlacken. Lägger på glazen med maskin (mjuk trissa) och därefter förhand 1-3 nya lager med naturlig Carnauba vax. Vidare har jag märkt att schampon som innehåller vax inte fungerar så bra ihop med naturlig Carnauba. Det blir lätt flamigt, på min svarta bil iaf. Här finns en bra bild på det olika stegen vid polering/vaxning av bilen: Länk Du kan också läsa om alla momenten. Allt väl beskrivet steg för steg med text och bilder. Måste också slå ett slag för Poorboys Quik Detailer +. Har testat det på några bilar som var i bra skick men hade tappat den där extra glansen och glatta ytan. Är perfekt att använda efter du har tvättat/torkat bilen. Tar 15-30 minuter extra men är värt jobbet. Är perfekt om du fått intorkade vattendroppar. Används när du känner att en vanligt tvätt inte hjälpte men du inte orkar lägga på ett nytt lager vax. Vänliga hälsningar Rikard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.