AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.443

Värdering 320d E91

Ev
3
Evox
320d -06
Hej!

Nu är det dags att sälja bilen. Vad säger panelen om min annons/bil samt
valt pris?

Jag kikade lite på motsvarande annonserade bilar samt på bilpriser.se och la mig någonstans därimellan.

Annonsen: Länk

Åsikter önskas.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Hur kommer det sig att bilen är uttagen hela 15 månader efter den tillverkades?

Annonsen ser OK ut, men jag skulle byta ut ett par av interiörbilderna till exteriörbilder från sidan och bakifrån.

Bilpriser säger 160-170´, jag skulle gissa på att slutpriset ligger runt 160´ pga av klen utrustningsnivå. Framför allt avsaknad av Dynamic-paket drar ner värdet en del.

MVH Christofer
ar
457
argungu
118i -20
Interiörbilder säger mer än exteriörer om hur bilen är skött enl min uppfattning. Tycker det är bra med många interiörer!

/Erik
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
De små lågupplösta bilderna på Blocket säger egentligen ingenting om skicket, det är för dåliga.

MVH Christofer
ar
457
argungu
118i -20
Ja, men en lågupplöst interiör säger mer än en lågupplöst exteriör.

/Erik
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En fräsch interiör säger inte att karossen fri från skav, repor och dörruppslag.

Flera bilder på inredningen pekar på det faktum att bilen saknar sportstolar, vilket tyvärr inte är positivt för de flesta 3-seriespekulanterna. Bilder på instrumentbräda från två vinklar och mätarhus menar jag är helt meningslöst.
Jag skulle som sagt bytt ut bild tre och fem mot bilder från sidan och bakifrån alt. baksäte isf.

Tror inte heller avsaknaden av telefonnummer och efternamn är positivt för en ev. spekulant. Sen ser jag inte poängen med att lista standardutrustning.

MVH Christofer
Att begära dom pengarna privat tror jag inte funkar.. Då känns ju denna -07:a mer attraktiv spontant: Länk
Ev
3
Evox
320d -06
Flera intressanta synpunkter, tack.

Bilderna kommer jag defintivt att se över, håller med er där. Jag gillar dock interiörbilder för att jag tycker att det ändå säger lite om hur bilen är skött som argungu säger.

Angående priset så blev det kanske lite missvisande när jag kollade eftersom när jag anger reg.nummer på bilpriser.se så räknas värdeminskningen från 2007-10 när bilen togs ut.

Det har sålts ett par bilar med likvärdig utrustning och miltal kring den summa jag begär. Detta har dock varit hos bilhandlare, men det kanske är såpass stor skillnad att sälja privat jämfört med handlare?

Nödvändig utrustningsnivå kan man ju alltid diskutera. Bmw köpare nog relativt kräsna som det verkar ;). Jag listade all utrustning eftersom folk som inte känner till Bmw så bra kanske inte har full koll på detta.

Jag har dålig erfarenhet av att lägga ut nummer i annonsen på blocket sedan tidigare, samtal och sms mitt i natten vill jag helst slippa. Men det kanske anses vara oseriöst att inte ha det?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Runt 10-15% skiljer det att sälja privat i min erfarenhet. 199' känns, riktigt, riktigt högt för ett privatsälj med den utrustningen.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Evox: Hur kommer det sig att bilen är uttagen så långt efter tillverkning då?

Jag tror att ett rimligt utgångspris vore 169´ minus normal prutmån om du vill sälja inom rimlig tid.

Försökte sälja min betydligt mer utrustade 330xd -07 som gått dryg 10´ i somras. Begärde 225´(bilpriser sa runt 240´privat) och var beredd att gå ner till 217´, intresset var i princip noll, nästan ingen ringde ens så jag bytte in den för 210´, vilket var bra. Inbytespris enl. lista var 165´ för min. Skulle tro att du får max 150´ i inbyte för din.

MVH Christofer
Varför mörka regnr på en sån bil..? Ser ju i mina ögon ut som man har nåt att dölja..? Ta nya bilder i bättre vinklar å sänk till typ..175 så KANSKE du får iväg den.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En annan sak att tänka på är nybilspriserna sjunker ganska raskt på E90. Jag är inblandad i en vän och kollegas tjänstebilsköp och han får ge ungefär 320' för en 320XD med 17", xenon, sportstol, hifi, skinn/textil. Visst, det är en viss skillnad men man får väldigt mycket mer för pengarna då.

-------
//Lövet
Verdi
Nu är visserligen kombibilarna åtråvärda men jag tycker ändå att du ligger lite högt. Bilen saknar i princip all extrautrustning, har den förrförra motorn och ganska trista fälgar.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag gissar på max 160' i slutpris.
//Marin
Delar föregående kommentarer angående bilder (ta högupplösta bilder, en snett framifrån, en snett bakifrån, en i fram, en i bak, ett par inne i bilen över stolar och baksäte samt instrumentbrädan o listerna, är mitt tips) och att du skall visa reg.nummer på bilen, samt ha ditt telefonnummer i annonsen. Jag har under åren annonserat många bilar och nästintill aldrig haft några problem med detta. Är det dessutom en seriös spekulant så skall man ha chansen att ringa. För mig betyder det en hel del att höra rösten och tonläge på den som skall sälja, alla bildar vi oss nån form av uppfattningen den vägen, jämfört med en lång mailkedja. Det är iaf mina reflektioner. Kommenterar ej priset då så många redan gjort det.
Håller med MK. Tror inte du får ut mer än 140-150', vilket ändå är bra för en så enkelt utrustad bil.
An
38
Andresa
320d-06
Jag köpt en liknande i sommras.
Indentisk förutom att min har bi-xenon, 18tum hjul och tonade rutor.
187000 betalade jag med 6880 mil på mätaren.
Detta var dock uppe i umeå där bilpriserna tenderar att ligga lite högre.
Ev
3
Evox
320d -06
Såld för 169, vissa hade mer rätt än andra ;)
Grattis, vad ska du köpa istället? Jag har ju två fina BMW till salu :-)

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.