|
|
|
|---|---|
|
Jag ska byta tändstift i bilen till helgen och det brukar inte vara något större problem förutom en sak.. Man måste ju få av kåpan över tändspolarna och för att få av den måste man lyckas få bort oljelocket. Detta är något jag ännu efter haft bilen i 6 år inte lyckats med.. Locket är ju fyrkantigt och sitter fast med klackar runt själva hålet, hur lyckas man ta av oljelocket utan att bryta sönder klackarna? Själv har jag förstört nått lock och sist jag lämnade in bilen till BMW så satt det ett nytt lock på efter de fixat med bilen (locket som satt på när jag lämnade in bilen var helt) vilket betyder att även dom måste knäckt själva locket.. Någon som vet hur man ska göra eller har tips på vad som brukar funka för att få av det utan att något går sönder.. | |
| Ta ett ordentligt tag och vrida det moturs (vänstervarv) borde fungera. | |
| ska prova i kväll och se om det verkligen kan vara så lätt ;) | |
|
Är ju bajonettfäste, så vridningen är väl max 25grader eller så... Om det sitter hårt får du väl testa med att använda en polygrip och ha någon form av mellanlägg så du inte skadar locket. Kan ju även vara läge att smörja in gummipackningen med lite olja innan du sätter tillbaka locket igen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nej vrida och dra funkar inte! Finns två pilar som ska stå mot varandra då kan du knäppa av locket inkl lockets fästring | |
| ErikThörn: Pratar du verkligen om N42 nu? | |
|
Länk Såvitt jag kan förstå är oljelocket av normal konstruktion med bajonettfäste...samma lock som används i mängder av olika motorer, t ex 530i E60. Länk se sidan 198 - det verkar helt normalt och man nämner inga "pilar" eller liknande som måste stå mot varandra... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Locket på N42 är med bajonett + en krage med gångjärn som håller fast locket när det är öppet. För att få bort kragen har jag för mig att man bara krängde bort det över påfyllningsstosen, möjligen var det så att det underlättade att vrida det till ett visst läge. Jag minns inte att det var några problem att få bort det, när man väl förstod hur det satt fast. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ja det är alltås att få av själva kragen som har varit problemet.. På "motorn" sitter 4 klackar i plast som går i ett spår på kragen.. Nu var det så fifigt att en av klackarna var avskuren/avbruten? så det var super enkelt att få av den.. Inte alls som förut.. eller så har jag bara varit sjukt puckad vid tidigare försök. Finns med andra ord inget gummi att smörja på själva kragen.. |
|
|
Om du kollar på kragen finns de en ingjuten plastpil som ska peka mot en plastpil som finns på tätningsytan till ventilkåpan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.