AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.593

Kan man ta vagnskadedelen i annat bolag än trafik+halvförsäkring

Sida 2 av 2
Så här står det i mina villkor angående uppsägning av försäkring under försäkringstiden :

"Du får säga upp försäkringen med omedelbar verkan om
• försäkringsbehovet upphör eller om det inträffar en
annan liknande omständighet."

Ställer jag av min bil så innebär ju det att mitt behov av försäkring upphör. Då ska det väl gå att säga upp försäkringen utan problem? Det är hur som helst inte aktuellt för mig men jag blir lite nyfiken på detta.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Ska kolla vad mina villkor säger när jag kommer hem, men om behovet har upphört och man säger upp även avställningsförsäkring?

Låter dessutom i mina juridiskt outbildade teknikeröron lite märkligt att om ingenting annat avhandlas har jag inte rätt att säga upp ett avtal (dvs att jag är implicit bunden). Men okej, jag får kolla vad mina egna villkor säger f n. Kan ju inte direkt hävda att jag är världsbäst på att läsa det finstilta...

Det som GE skriver ovan låter ju onekligen som att ställa av - ringa upp o ta bort avställningsförsäkring - byta bolag torde fungera.

mvh
Anders
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Njea egentligen har ju faktiskt inte försäkringsbehovet upphört. Det enda man gör är ju att försöker byta bolag..

Firren: Det kommer antagligen fungera. Normalt så ser de hellre att du är nöjd och byter bolag än att du istället säger upp allt för att du är missnöjd ;)

PM'a mig vilket bolag det gäller kanske jag kan hjälpa dig...
Ställer man av bilen så behöver man inte ha den försäkrad, alltså har försäkringsbehovet upphört. Vilket man ställer av den för att man inte ska använda den på ett tag eller om man gör det för att kunna byta bolag är ju egentligen ointressant. Bilen är avställd och saknar behovet av att vara försäkrad, därmed har man rätt att säga upp försäkringen med omedelbar verkan. Min tolkning...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.