AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.594

Kan man ta vagnskadedelen i annat bolag än trafik+halvförsäkring

Sida 1 av 2
Vagnskadegarantin går ut snart men halvförsäkringen kan bara sägas upp om drygt ett halvt år. Måste man ta helförsäkring i samma bolag som jag alltid trodde, eller kan man teckna det i ett annat bolag med fördel? (den är dyr hos nuvarande bolag).

Tackar
Allt tyder på att svaret är nej. Fick ett bra pris ändå från nuvarande så det är OK...
c4
79
c418krk
430d Gran Coupe -15
Enl insplanet kan man det.

// Christopher
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Sägs inte försäkringen upp automatiskt om du ställer av och på bilen? Då skulle du ju kunna byta till vilket bolag du vill.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Sälj bilen till din kompis i en vecka
Och köp tillbaka den igen får iofs ytterligare en ägare på bilen men det kan det vara värt
Har ägt en M5 i tre dagar så min vän tjänade många sköna :-

Ha deT

Det finns andra vägar också bara ring ditt försäkringsbolag och förklara att du vet så blir de mer tillmötes gående
Du kommer kanske tillbaka till dem när de kan matcha priserna hos de andra försäkringsbolagen
Djuro
I de flesta fallen går försäkringen ner till en s.k. avställningsförsäkring, när man ställer av bilen, som måste sägas upp för att byta f-bolag.
Djuro: Detta har diskuterats tidigare här och det flesta som försökt var eniga om att enda sättet att säga upp försäkringen var genom ett ägarbyte.
Ox
121
Oxigen
Bmw X5 E70 3.0d M-Sport -10
Alfa Romeo Giuletta Veloce 1.4MA -13
Jag har sagt upp många försäkringar genom att ställa av bilen och helt enkelt be om att få den uppsagd. har alltid funkat.
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Ang att byta bolag:

Ställer du av bilen försvinner försäkringen automatiskt alt att du får avställningsförsäkring. Ställer du på bilen inom 30 dagar har försäkringsbolaget rätt att starta igång samma försäkring igen. Ska du byta försäkringsbolag finns det två sätt: VÄNTA eller "SÄLJ" bilen. Det sistnämnda är oftast lättast.

Att dela upp försäkringen har jag hört talas om men det är inget jag skulle rekomendera. Antagligen funkar det på samma sätt som att du har bil och hem på olika ställen = du kan åka på dubbla självrisker.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Jag har gjort precis som Oxigen vid flera tillfällen, nu var det iofs ett par år sedan sist men fram tills dess fungerade det alltid bra. Ställ av, försäkringen övergår i avställningsförsäkring, ring bolaget och förklara att du inte heller önskar avställningsförsäkringen. Klart.

mvh
Anders
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Absolut, det kan fungera, men som jag skrev har bolaget rätt att starta upp försäkringen igen om bilen ställs på inom 30 dagar.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Tycker att det låter totalt bisarrt att F-bolaget "har rätt att starta upp" en av mig uppsagd tjänst men vi lever ju i ett vrickat samhälle :-)

mvh
Anders
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Haha jo det har du helt rätt i. Försäkringsbolag gör ju som de flesta andra bolag, man bakar in saker i avtalet osv... :P Jag arbetar i ktj på ett av Sveriges största försäkringsbolag, så jag borde ha hyffsad koll. :P
Blomster : Kan du länka till en källa för ditt påstående om "30dagarsregeln"? Inget jag har sett i mina villkor iallafall.
ph
141
philipbr
Nissan GT-R -10
jag har trafikförsäkringen i ett bolag och halvförsäkringen i mecano, sparade ca 17´ :- per år på det :)

När vagnskadegarantin däremot går ut blir det desto dyrare..
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Kan tänka mig att om man bara ställer av och inte säger upp tjänsten så finns det någon sorts förköps-klausul på föregående försäkringsbolags tjänst. Men om jag verkligen ställer av, säger upp tjänsten och väntar 1 dygn (med bilen inlåst i toppsäkrat garage, beväpnade vakter utanför och blodtörstig hund innanför dörrarna) innan jag tecknar ny försäkring, så borde det ju fungera.

Men okej jag har aldrig orkat läsa det finstilta :-)

mvh
Anders
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Rättelse ang 30 dagar: Dubbelkollade med vår bilgrp där jag fick svar att detta med 30 dagars regeln är det någon som hittat på. 30 dagar är väl en normal gräns, men det försäkringsbolag som ligger med ett sk "vilande bevis" får starta upp försäkringen igen... oavsett om det är efter 1 månad, 6 mån, 1 år osv... Kan låta märkligt men tydligen det som gäller...

GE: Detta finns i våra interna texter och jag får tyvärr inte citera dom här.

Blomster : Skulle bolaget ha rätt att försäkra bilen igen inom 30 dagar även om man har sagt upp försäkringen, som du skriver till Firren, så borde det stå med i försäkringsvilkoren och dom måste du väl kunna lägga upp eller länka till här.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Hävdar bestämt att en uppsagd tjänst av mig som privatperson innebär att tjänsten avslutas där och då. Vad jag sedan väljer att göra (ok kan ju vänta tills klockan passerar 24:00) borde vara min ensak.

Skoj det här, nån juridiskt bevandrad på forumet som orkar kasta lite ljus över frågan? Jag råkar ju ut för detta nästan varje vår när jag ställer på elvan och det gamla bolaget har "justerat premien" samt "ändrat villkoren" vilket oftast innebär en saftig höjning på sisådär 50-100% och att banåka inte täcks. Nu blir det ju kanske enklare för mig som kan låta bilen vara avställd några extra dagar i eget garage (tyvärr utan vakter, blodtörstiga hundar mm).

mvh
Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du tecknat ett avtal på 12 månader så innebär det inte på något sätt att du kan korta det i förhand genom att ställa av bilen. Villkoren när du tecknar avtalet gäller och där står att den enda möjligheten att säga upp försäkringen är på årsförfallodag eller vid försäljning av bilen.

Försäkringsbolagen har således all rätt att även om du ställer av och på en bil aktivera sin försäkring igen.

-------
//Lövet
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

GE: Jag håller helt med! Det borde finnas med i villkoret, blev faktiskt förvånad när jag inte hittade det där. Därför jag kollade med vår bilgrupp.

Firren: Som jag skrev ovan till GE håller jag faktiskt med.. Men egentligen har man faktiskt ingått ett avtal, precis som vilket tele eller tv abb. som helst. Man är bunden i ett år och det är ju försäkringsbolagens sätt hålla kvar sina kunder...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.