AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.422

Fyrhjuls eller framhjulsinställning E36

Går det att göra 4 hjuls inställning på en E36:a eller är det baraframvagsinställning som kan göras?
Det går på alla 4:a.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Tro mig, efter 2 (två) 4-inställn. I Uppsala samt Sollentuna utan resultat åkte jag till grabbarna på Bildelsimporten i Uppsala. De konstaterade snabbt att de tre bultarna bak var orörda... Ny däckfirma i Märsta fixade till det, ena bakhjulet stod 6mm snett(!)...

Så visst fan går det att justera bak på e36 :-)
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Visst går det att justera bak men bultarna sitter i regel fast och går av när
man ska lossna dom.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Precis som föregående säger så går det at justera bak på e36. Både toe (hur mycket framkanten av hjulen pekar mot varandra) och camber (hur mycket ovankanten av hjulen pekar mot varandra). Tyvärr är det få däckfirmor som är verkligt duktiga på att gör bra hjulinställningar.
Ok, då borde jag göra en 4 hjulinställning. Backdäcken lutar väldigt mycket / \
Pr
1.031
Profossen
Utan att vara expert skulle jag gissa att det även kan vara bakre bussningar som får hjulen att stå / \... Mitt problem var att höger bakhjul pekade snett inåt-framåt, men var rakt i horisontellt plan...
Pr
1.031
Profossen
De såg raka ut bakifrån, dvs | |... Rörigt..
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
brainstorm: Om ovankanten av däcken lutar inåt mycket så har du negativ camber. Om bilen är sänkt så blir det så. Det finns viss justeringsmån men det går inte att ställa "massor" med original excenterbultar. Då behöver du andra länkarmar. Dock är toe det viktigaste att få rätt på ur däckslitageperspektiv och kursstabilitet.

Profossen:????
Pr
1.031
Profossen
Toe, jag pratar om toe in ;-)

Det blev rörigt så jag försökte förklara, men det gick inte så bra inser jag :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.