|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har fått följande felkoder och hoppas att någon kan svara mig vad dessa innebär. E4 Bränslejustering, bank 2, gränsvärde överskriden 27 Okänd felkod E3 Bränslejustering, bank 1, gränsvärde överskriden 59 Låg spänning 0302 Okänd felkod 7 Yttertemperaturgivare 18 Akustisk signal (Gong T3) När ett fel indikerats och man åtgärdat felet, ligger då felkoden kvar i systemet och i så fall hur länge? Skall/kan man radera dessa? Varför jag frågar är för att yttertempmätaren tidigare varit trasig och jag bytt den. Den verkar visa rätt värden idag men enligt listan ovan så är det ju något knas. Ytterst tacksam för svar och ett stort TACK på förhand. /Niclas | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ta bort dom, de ligger kvar tills dom blir raderade. Är bara förvillande att ha gamla koder kvar. De är liksom färskvara när man felsöker. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack Hasso! Jag undrar fortfarande vad nedanstående felkoder betyder/innebär. E4 Bränslejustering, bank 2, gränsvärde överskriden 27 Okänd felkod E3 Bränslejustering, bank 1, gränsvärde överskriden 59 Låg spänning 0302 Okänd felkod 18 Akustisk signal (Gong T3) 0302 kan det ha med larmet att göra? Har haft inbrott och de slog ut larmet innan de stal Xenonljusen, stereon och en massa annat. Felet med yttertempgivaren vet jag inte blivit nollställd sedan jag bytte den så den har jag nu koll på. Men vad tusan är Akustisk signal (Gong T3)? Kan Bränslejustering, bank 2, gränsvärde överskriden komma sig av att jag har en liten liten läcka i ventilpackningen? och vad menas med felbeskrivningen? Ytterst tacksam om du Hasso eller någon annan vänlig själ kan ta sig tid att svara! Mvh /Niclas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Aukustiska signalen är förmodligen den som säger till när tex yttertempen sjunker ned till frostvarning typ samt ev färddatorvarning är ju olika toner verkar indikera på ton 3 vilket jag inte vet på rak arm vilken. Bränslefelkoderna kan tex komma när soppapumpen lagt av, eller om bilen tar tjuvluft mellan luftmassemätaren och insuget tex. Det betyder att lambdasonderna har hamnat utanför sitt reglerområde vid nått tillfälle E3 och E4 är inte BMWs felkoder utan förmodligen till det instrument du läst av med. 27 enligt BMW tomgångsmotorn vars spole inte haft kontakt eller kortis till jord. Men man får se upp med en del felkodsläsare inta alltid dom pekar rätt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack Hasso! Bränslefelkoderna bör då kunna uppkomma om man fått soppatorsk? (jag tror att reservindikatorn visar fel för jag drabbades av soppatorsk med 6 mil kvar enligt lilla färddatorn) Det var för visso snart ett år sedan men som jag förstod tidigare svar så ligger felkoderna ligger kvar tills de raderas manuellt. Har nu sökt efter vad Gong T3 är och hittat detta Länk Gong The electronic gong serves as an acoustic signal generator for the hour signal tone 1 (T1), the temperature warning tone 2 (T2), a warning signal tone 3 (T3) and the code signal tone 1 with tone 2. The signal lines for gong activation of tone 1 - tone 3 are used by the instrument cluster, however, they can be interrupted by the park distance signal tone 4 (T4). Tones T4 and T5 can be activated via further inputs at the gong, dependent on the vehicle equipment level. These acoustic functions cannot be triggered by the instrument cluster electronics (IKE ) but rather they are a functional part of other vehicle components. The hour signal T1 reminds the user of radio news broadcasts or traffic announcements with three short "beeps" (1 kHz). In the case of the temperature warning T2, one single gong (1 kHz) is triggered which warns the driver of low outside temperatures (ice hazard). Warning signal T3 warns the user by means of a long tone (1 kHz), followed by the gong sounding. It acts as the acoustic signal for the light check module (LCM). The light check module (LCM) informs the instrument cluster that the acoustic signal has been triggered by an I-bus telegram (instrument bus). The short code signal is triggered by the tone T1 and T2 (750 Hz). It indicates to the user that the programd speed limit has been exceeded or it draws attention to a code function still active when starting. I mitt sökande hamnade jag på följande länk och där fanns en massa intressanta PDF dokument som känns som BMW orginalutbildningsmaterial. Länk Hoppas någon kan ha nytta av dessa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.