|
|
|
|---|---|
|
Hej! Kan ni ge mig några tips på en bra högtryckstvätt och en polermaskin till ett överkomligt pris? Det får inte kosta flera tusen kronor. Helst upp till 2000 kr för båda. Är det något speciellt man bör tänka på när man väljer högtryckstvätt som ska användas till bilen? Finns det några fabrikat eller modeller man bör undvika? Tack på förhand! | |
|
Finns en hel del skrivet i ämnet redan, prova sök. :-) ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Jag skulle satsa på en tvätt som har ett högt vatten flöde. Vad jag har märkt är att det flesta tvättar levererar mycket tryck men knappas nått vatten. Claes Ohlsson har en bra polermaskin Länk Skillnaden med dyra kan vara ljudnivå, vibrationer och att det ska klara att polera bilar dag ut och dag in. Annars funkar de billiga lika bra. /Rikard |
|
|
Jag åkte och köpte en Kärscher K3.150 förra veckan. Det är en T200 variant vilket innebär att det följde med en T-Racer 200 som tillbehör. Jag behöver dock ingen sån. Jag köpte den på Bauhaus för 2195 kr. Det var ett bra pris om man jämför med andra butiker men jag är inte nöjd med den. Det känns som att den har dåligt tryck och vattenflöde. Precis som melzen var inne på så tror jag också att vattenflödet är viktigare än trycket efter att ha testat denna. Jag blev rekommenderad en Nilfisk-Alto modell i deras E (Excellent) serie. Den hade nog runt 140 Bar tryck och nästan 500 L/tim vattenflöde. Den kostade dessutom mindre, kostade 1995 kr tror jag. Den som jag valde har 120 Bar tryck och 360 L/tim eller 6 L/min. Ska jag byta mot Nilfisk-Alto modellen? Eller ska jag lägga ut mer pengar för motsvarande Kärscher? Jag funderar på en Kärscher K5.700. Fortum har den för 3000 kr. Jag är lite osäker på Nilfisk-Alto som fabrikat. |
|
| Vad har ni för högtryckstvättar? | |
|
Jag hade som krav en lång (minst 10m) flexibel armerad slang. Valde en Kränzle 1151T (15m slang och högt vattenflöde) och är mkt nöjd. Jag vet att du har satt en budget men jag köpte min från Tyskland för 5700 inkl frakt. K5.700 verkar annars bra för 3000. Här är en länk till test (men den har du säkert redan sett). Länk Polermaskin har jag en billig från ClasOhlsson, helt ok. |
|
|
Jag har lämnat tillbaka K3.150 nu i helgen. Jag är beredd att låta priset stiga upp till 3000 kr nu för att få en bättre maskin. Jag har sett en K5.700 för 2995 kr och ordinarie priset är 3995 kr. Så det verkar ju vara prisvärt. Men jag såg nu jämförelsen på Smartson som Kris länkade till och den har 125 Bar i arbetstryck, 140 Bar i pumptryck och ett vattenflöde på 460 L/tim. Kris, din Kränzle 1151T har väldigt lågt arbetstryck på 115 Bar. Är det något man märker av? Pumptrycket är 135 Bar och vattenflödet är imponerande på hela 600 L/tim. Så jag kan tänka mig att det väger upp lågt arbetstryck. Ska man även ha högt arbetstryck och en Kränzle maskin så måste man nog klättra ett par prisnivåer till kanske 7000 till 8000 kr. Jag tycker inte det är värt det om man bara använder den privat fyra till sex gånger per år. Stihl RE128 Plus och Nilfisk-Alto E140.2-10 S X-tra verkar vara två intressanta maskiner för upp till 4000 kr. Nilfisk-Alto kostar 4000 kr och Stihl kostar 3500 kr enligt Smartsons test. Även E 140.2-9 X-TRA är intressant, det är nog samma som ovan men lite äldre generation tror jag. Nilfisk-Alto P150.1-10 B X-TRA och Kärcher K6.300 är högintressanta objekt. Som jag förstått så är det hetvattentvättar. Båda har då 150 Bar tryck och över 500 liter/tim vattenflöde. Men då är man uppe i 5000 kr. Det är långt över budgeten jag satt upp men jag funderar på att slå till på någon av dessa i alla fall. För det verkar ju vara svårt att hitta en högtryckstvätt som ger ett tvättresultat som jag kan vara nöjd med. Minst 140 bar tryck och 500 liter/tim vattenflödet bör nog vara minimum för biltvätt, som så många har påpekat redan. |
|
|
Vilken är den mest prisvärda högtryckstvätten upp till 4000 kr? Vilken är mest prisvärd upp till 5000 kr? Det vore bra om man fick se några videoklipp på hur de arbetar med dessa maskiner och vilket tvättresultat de olika modellerna ger. Det är något som Nilfisk och Kärcher borde ta till sig. Jag tycker inte jag kräver för mycket, jag kräver ju inte en personlig demonstration. Det räcker gott med några enkla videoklipp. Om inget annat så får de väl starta en egen kanal och lägga upp några klipp på YouTube som de sedan länkar till från sin webbplats. Det är dumt att de inte har gjort det än. Jag vågar inte chansa igen, nu vill jag se hur saken fungerar först före köpet. Vill de vinna mitt förtroende så får de gärna visa vad deras produkter går för. Jag blev som sagt inte alls nöjd med K3.150. Visserligen står det på förpackningen att den ska fungera bra till bilen också men jag blev inte nöjd med tvättresultatet. Så jag behöver nog en dyrare modell. Därav är jag beredd att betala mer men jag vill då se hur bra eller dåliga de är före köpet. Butikerna ger knappast någon demonstration. Först ska man pröjsa och sedan säger de bara att man har använt den och man får inte lämna tillbaka även om man endast har testat den, t.ex. testat arbetstrycket och inte har alltså använt den intensivt eller slitit den på något sätt. |
|
|
ElectroGeeza, på vilket sätt blev du inte nöjd med tvättresultatet? Spolade du av din bil direkt med högtrycken utan att lägga på t.ex. avfettningsmedel innan? Jag lägger alltid på alkalisk avfettning (t.ex. HD Grön, finns bl.a. hos www.bollnasbilvard.se) på hela bilen före tvätt och låter det verka några minuter, sedan spolar jag av. All lös smuts och mer därtill åker då av utan några bekymmer, sedan kvarstår bara "trafikfilmen" att tvätta av med svamp. Min maskin är för övrigt en Kärcher som köptes i våras, tyvärr har jag förträngt vad modellen heter. Jag hade turen att få den i present, men jag tror att den låg på ~3000-3500 kr. /Masten |
|
| Jag drar mig lite för väldigt högt tryck så därför känns det lagom med Kränzlen jag har. Som du sa, vattenflödet är bra. Med limit på 4000 hade jag tveklöst valt E140.2-10 S X-tra (obs, har ej provat den). Den hade jag egentligen tänkt då den har 10m stålarmerad flexibel gummislang. Skillnaden mot 140.2-9 X-TRA är endast slangen som då är 9m och inte så flexjobbig. Dock mkt billigare (2700-2800 tror jag på bauhaus). Budget 5000 har jag inget tips (hade fortfarande valt E140.2-10 S X-tra). Budget 5700 vet du vad jag hade valt.... | |
|
Får man nått vettigt för, säg, halva pengen? (högtryck med bra sprutbild och högt vattenflöde) De flesta billiga tvättar jag testat till låns har så förbannat koncentrerad/dålig stråle; behöver en bred och homogen stråle. |
|
|
Angående högtrycksmaskiner med högt tryck, låg vattenförbrukning visavi lågt tryck högre vattenförbrukning. Ni som ofta högtryckstvättar, hur använder ni helst tvättmunstycket? Avståndet från munstycket till tvättobjektet (bilen i dessa fall) avgör ju hur högt det verkliga anslagstrycket blir och hur tvättresultatet blir visavi skada eller inte på billacken gummidäck osv. Även infallsvinkeln är viktig, man (jag) vill skära loss smutsen, inte banka in den så att säga. Högre tryck än 100 bar vid 9 minutliter verkar onödigt, men det beror ju på hur nära man går. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.