AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.260

Om de inte är fel på luftmassemätaren vad kan de då vara?

Sida 1 av 2
Visa användare
31
Helena325
325ia Coupé -92
Köpte nyligen min första BMW. En 325ia -92. Min tanke nöt är om de inte är fel på luftmassemätaren vad kan de då vara? Bilens märkliga fenomen är att den lägger av när man kör, går dåligt och inte svarar på gas. Har kollat upp bilen med dator och får en felkod på luftmassemätaren, som sedan byttes och fick samma felkod. kan de vara att den tjuvluftar?

Får man inte köra BMW kan man lika bra cykla
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Provat koppla ur luftmassemätaren om den går bättre då?

628csi
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tjuvluft brukar förekomma i gummibälgen mellan LMM och trottelhuset, pos.3:Länk
Titta och bänd lite på den, särskilt vid förgreningen vid pos.12. Inte ovanligt med torrsprickor. Som 628csi säger, kan du prova att rycka ur kabeln till LMM och se om den går bättre på fasta värden. Då är det troligen fel på LMM. Köpte du en ny eller från skroten?
Visa användare
31
Helena325
325ia Coupé -92
LMM va ny, men dock en bruten förpackning från meca, viket också är lite konstigt med tanke på att man inte får lämna tillbaka såndana prylar, kan vara så att den va trasig, kanske ett måndagsexemplar. när LMM tas bort går bilen lika dåligt som den gör med LMM. men som sagt så visas samma felkod med den nya som med den gammla...

ska kolla upp de där med gummibälgen. kan de vara så att de kanske kan vara ett kabelbrott någonstans om de inte är tjuvluft??

Tack för tipsen :)

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ingenting är ju omöjligt, så visst kan kabelbrott förekomma. Den borde dock inte gå så risigt med LMM urkopplad. Inga andra felkoder? Förutom ögat, kan ju det gamla knepet att spraya startgas runt gummibälg, insugspackning m.m. och lyssna till ökande tomgång vara ett alternativ om du letar tjuvluft.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tror det är lite troll i just tidiga 325or,har nyligt bråkat med en 325ia-92.
Inga felcoder
Testade att skifta LMM,Lambda,kollade bränsletryck och spolar o stift utan förändring.
Bilen kunde gå bra i ena stunden för att helt plötsligt börja feta på bränslet i den andra.
Även styrbox var bytt vid ett tidigare tillfälle.Kan det vara samma bil??

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
31
Helena325
325ia Coupé -92
har provat lite med startgas men ingen reaktion alls. jag har en kompis osm jobbar inne på Bilteam i Gävle som ska få titta på den.
jag köpte bilen i falun. och hela vägen hem gick den bra. och de är ändå nästan 11 mil helt problem fritt. men dagen efter så va ingenting bra. så har den vart nu. inte så att den går bra nån dag, den stannar efter att man har åkt en liten bit.
jag får ju felkod på LMM. något annat runt den lär ju spöka.

Visa användare
31
Helena325
325ia Coupé -92
kan även tillägga att när man kör och stannar i en korsning på D. så börjar bilen som gunga/hoppa i bakändan. släpper man lite på bormsen så slutar detta. kan de ha något samband? att någon slang är dålig?

Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Släpper en gissning på fukt/väta i bränslesystemet/tanken....hade liknande symtom på en e32...men som sagt, bara en gissning!!

Egentligen borde ALLA köra BMW!
Visa användare
31
Helena325
325ia Coupé -92
de säger du !? ja de låter ju kanske inte som helt omöjligt. har du något bra tips på hur man ska gå tillväga för att utesluta detta?

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Är det CYL***

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ro
34
Rocco83
325 E91 -07
För att bli av med kondens i tanken kan du tanka 5 liter E85 och sedan fylla på med 95 eller 98. Och sen ska man väll alltid tanka fullt för att undvika kondens.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
vore jag dig skulle jag ta loss bränslefiltret och blåst bakvägen för att se om de kommer brun sörja. om de kommer klumpar eller de ser väldigt mörkt ut BYT.
slarvas ofta med byten av dessa även på värkstäder, och hemmapulare tänker inte på det.. skall bytas runt 4-8k mil.

BMW ownz
Visa användare
31
Helena325
325ia Coupé -92
Japp Trucker. de är samma bil. cyl.

Visa användare
31
Helena325
325ia Coupé -92
Trucker har du ägt bilen själv? Är de något problem som har funnits me sen länge? Eller har den blivit lagad?

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Jag har inte ägt den men det var min polares dotters bil.
Den har varit på besök på min lyft ett antal gånger,
Problemen började i slutet på sommaren med att den gick fett ibland.
Det som är gjort är
Bränslefilter
Kollat tank o ledningar (den läcker lite i tanken om man tankar mkt)
Bränsletryck ok
Lambda skiftad ingen skillnad
LMM bytt ingen skillnad
Sprayat startgas
Kollat avgassidan efter läckor
Stift o spolar ok

Mitt råd är styrboxen,signalen till lambdan är låg och seg så jag tror på komponentfel i styrboxen.

Kolla om du kan hitta en styrbox o byt så håller vi tummarna.
Konstig bil detta som kan gå bra ibland,för att i nästa stund bryta ihop totalt.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
14
JohannaEriksson
325i coupé -92
Tråkigt att du råkade ut för samma fel som jag hade. inge roligt, hoppas du inte blev lurad bara, antagligen så visste han om felet eftersom han sålde den så snabbt, får jag fråga vad du köpte den för? Lite nyfiken... Mvh Johanna

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Med den informationen Trucker gett,skulle jag nog häva köpet eller kräva tillbaka en del av köpesumman.Här verkar säljaren ha undanhållit nödvändig information.
Hoppas iaf att det löser sig.
Visa användare
14
JohannaEriksson
325i coupé -92
Håller med Bimmerbåjj, men det kan bli svårt om det är skrivet att bilen köpes i befintligt skick.. Men hon ska absolut gå vidare med det, är så nyfiken på vad hon har gett för pris... Med tanke på vad jag sålde den för!

Visa användare
31
Helena325
325ia Coupé -92
okej. bra att veta. har en kompis som jobbar på bmw i gävle så jag hoppas på att få hjälp där.

Killen som köpte bilen av dej Johanna, han sa att bilen var felfri. vilket vi trodde när den hade gått utmärkt hela vägen hem i 11 mil. han hade inte haft några problem me den sa han. för dyr som vinter bil va svaret på varför han sålde den.
Johanna jag köpte bilen för 18500:- dock skrevs inget, men såldes muntligt i befentligt skick.

hoppas dock att bilen en dag blir sjyst. då de är en jätte fin bil för sin ålder...

finns de något som du vet Johanna som är bra att veta om bilen du som har ägt den?

Tack allihop för tips o info.

Visa användare
14
JohannaEriksson
325i coupé -92
Okej. Ja han lagade den ju för 6000 så förstår väl att han tog mer än vad jag sålde den för, men jag kan lova att han visste om felet!

Det enda jag har haft problem med är det där på slutet, samma problem som du har nu.. Jag hade varken tid ork eller råd att fixa den.. Hoppas du får glädje av den till slut iallafall. Har massa tillbehör om det är så att du vill köpa, äkta m3 fälgar, höger framskärm mm.

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.