|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ibland händer följande: När man sätter i fjärrkontrollen i "nycklhålet" låser inte rattlåset upp. Varningslampa med hänglåssymbol kommer upp och texten rattlås låst. Ett ljud från vad jag förmodar är låsmekanismen hörs. Tar man ur fjärrkontrollen och sätter tillbaka den brukar den låsa upp som den ska. Någon enstaka gång har man fått göra 2 försök. Någon som har varit med om något liknande? Det känns som att det har blivit oftare på sista tiden. Vad kan det vara som är fel och vad kan det kosta att fixa? Hälsningar BLJ | |
| Det är rattlåset som är trasigt och behöver bytas. Ett tips är att göra det innan det lägger av helt för då står du där och inte får upp det. Då blir det bärning. | |
|
Ingen rolig historia det ligger mellan 7-15000kr att laga, fick upp symbolen på min bil också, dock var det bara att släcka felkoden på min bil så kom det inte upp igen. Dock ville endå bmw att man skulle laga bilen även fast det inte fanns någon felkod. Fast ditt problem är ju mer än endast en felkod eftersom ratt låset verkligen stular. mvh Tobias |
|
|
Om man läser den fullständiga texten står det så här: Electronic steering wheel lock (ELV) och tilläggstexten: Is inhibating engine start move steering wheel in order to start engine. Det här låter inte som att det vore ett direkt fel på upplåsningsmekanismen utan mera som att ratten står i ett sådant läge att upplåsningen inte orkar. Uppmaningen är ju att vicka på ratten inte att åka till verkstad. Jämför gamla tiders rattlås med nyckel, ibland fick man vicka på ratten för att orka vrida om nyckeln. Vad tror ni? Ingen som har varit ute för detta fel? Hälsningar BLJ |
|
| Om du söker i forumet kommer du hitta ett antal trådar om detta problem och om jag inte missminner mig slutade alla med att de fick byta ut rattlåset för det kommer inte bli bättre med tiden. | |
|
Chris87! Tack för tippset att söka jag har sökt men hittade ej rätt ord. Nu sökte jag på rattlås, och det var ingen munter läsning. Hittade totalt 18 bilar som i olika hög grad har varit ute för fenomenet. 4st. fick bärgas, 9 st. har fått byta styrkolumn, några har bara fått mjukvaruuppgradering, några kör med "försök igen" Så det här är inget att tveka om, in på verkstad fortast möjligt. Hälsningar BLJ |
|
|
Hej! Har fått tid på verkstad 2/11, vågar ej köra om den skulle lägga av helt. För att ha något att köra med under väntetiden har jag lagt på vinterdäck från 528:an på 635:an som nu får gå på övertid! Det är hemskt men det är sant! Hälsningar BLJ |
|
|
Ja ibland undrar man om det inte var bättre förr.... Varför i h-e krångla till det med elektriskt rattlås när det uppenbarligen inte håller?! Nä bäst o sälja skiten illa kvickt o införskaffa en gammal e30.... |
|
|
Jag har samma problem med min 325:a E90 2006, fick tipset om att felsöka och släcka felkoderna. Felkod ELV dök upp som hos dej bengt, efter släckning av felkoder så klarade jag mej i ca två veckor utan en enda rattlås varning vid start!! Men nu har problembet börjat dyka upp igen!! Jag har fått en förklaring om att det har med spänningen i batteriet att göra, när batteriet börjar bli ett par år gammalt så tappar det spänning och rattlåset känner av den svaga spänningen! Svagare spänningen kan kännas av som tjuvkoppling och där av går rattlåset igång!! Så prova med ett nytt batteri och släck felkoderna om dom har dykt upp igen, lite billigare än att byta hela rattlåset! |
|
|
sasojov! Har du kopplat in en felkodsläsare, fått upp infon ELV för att sedan raderara den felkoden? Har du bytt bateri på din? Jag tror fortfarande på verkstad, men vad verkstaden kommer att göra vet jag ej. Efter att ha läst inlägg här på forumet ser jag att många har fått byta rattlås, men det kan ju vara två olika fel! Skriv gärna och berätta hur det går för dig. Hälsningar BLJ |
|
|
Ja jag raderade bort felkoden ELV med en felkodsläsare. Jag har inte bytt batteri än men det ska väl ske snart hoppas jag! Rattlåset är mekaniskt och nästan samma som på övriga BMW modeller bla 5 serien, det är det elektriska som spöker i just E9X modellerna. Kolla på övriga modeller här så hittar du inte många problem med rattlås på nyare modeller!! Läs även här och dra egen slutsats innan du lämnar över den till en verkstad: Länk |
|
|
Mycket tack för denna info! Verkstad får det bli i alla fall, eftersom jag har inte tillgång till felkodsläsare. Jag får hålla en dialog med verkstaden så att dom inte byter något i onödan. Hälsningar BLJ |
|
|
Jag har fått samma varning, röd. Men bilen startar utan problem och låser upp/låser rattlåset. Någon som tror att det är fullgott med att uppdatera mjukvaran i bilen(har läst att det hjälper vissa) eller åker man på att byta hela steering column. Om någon har bytt hela steering column, vad gick det på? |
|
| Kan tillägga att det är en e-92, 325. | |
|
DanneW77. Har en 320d e90 -07 där jag fick samma sak som du igår, dvs röd varning men rattlåset fungerar som det ska och bilen startar. Ska rensa felkoderna nästa vecka och se om de kommer tillbaka. Kan ju vara en tillfällighet och bilen loggade ett fel, dålig spänning från batteriet, ratten låg och tryckte mot låskolven så den segade osv. Får hoppas på det i alla fall. Btw någon som vet om man kan rensa det här via bilen eller måste man plugga in en OBD2 läsare? Återkommer med resultat! |
|
|
Hade också det här felet på min E91 -07. Blev tvungen att byta ut skiten efter att verkstaden först försökt att rensa bort felkoderna men det gick inte. Undermålig kvalitet i rattlåsets komponenter är tydligen orsaken till detta fel som hemsöker väldigt många BMW-ägare, en mindre skandal att tillverkaren inte tar sitt ansvar och står för byte av rattlåset. Jag blev förbannad och skrev till BMW Sverige som svarade puckat och undanglidande. Med tanke på att det blir alltmer elektronik i bilarna och felen är svindyra att åtgärda så blir nästa bil blir nog av ett annat märke än BMW. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.