|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Håller med Andreas m fl. E60/61 ser bedrövlig ut med M-paket, i synnerhet baktill. E39 var dock mkt snyggare med M-pkt och F10 är något snyggare, i allafall sedanen (ja, jag vet att det heter F11 annars;)). Kombi med M-paket har jag aldrig gillat oavsett modell, tycker det blir alltför krystat på en elegant herrgårdsvagn. Föredrar nog en vass diskret vagn (E60/F10/F11) med sportchassi, 18tumshjul, ev 19 och sportstolar utan extra plast. Hellre mycket motor. Men som sagt , smaken är olika. |
|
|
Finns många vettigare prylar att lägga pengarna på, oavsett modellserie! /J.I. |
|
|
E60/61 med M-paket gör fronten riktigt snygg. Bakänden tycker jag faktiskt är snyggare utan M-paket. F10/F11 med M-paket har jag inte riktigt hunnit vänja mig vid ännu. Har bara sett det på bild och är inte speciellt imponerad. F10/F11 är så ny att den duger fint utan M-paket. Jag kanske tänker annorlunda längre fram vid facelift. |
|
|
Skulle hellre välja bort sportpaket på F10. Den ser renare och snyggare ut. Fem obligatiriska options för mej är dock Automat + Aktiv farthållare + Komfortstolar + Skinn + Xenon. //Lasse |
|
| tegel, mfl> Att man får plasten "på köpet" var väl en tämligen grov överdrift. M-paketet kostar 53tkr, varav det rationellt "nyttiga", dvs sportstolar 6,1tkr sportchassi 4,5 tkr 18-tummare 9 tkr (eller mer) M-sportratt 3tkr, uppgår till summa 21,6tkr. Återstår 31,4 tkr för "design", dvs alcantaratyg, svart innertak, lister, alternativ 18tumsstyle, shadowline och plast. Billigt? Knappast. Prisvärt? Tja för vissa förstås. Sen tillkommer ändå sådana basala behov som metallic, läder, mm. | |
|
Blev ju riktigt kul det här. För en BMW-newbie som jag är det ju helt klart att det inte finns något "rätt" svar. Jag som skall beställa en F11 lutar nog helt klart åt att skippa M-paketet, men jag har oxå lite bättre förståelse för de som vill ha det. Avs. 530d eller 535d blir valet enkelt för mig då 535d inte är planerad med X-drive. Har man, som jag, kört med alla 4 i några år finns det inget alternativ. |
|
| Har kört F10 nu i fyra månader och det är helt klart en underbar bil. MEN, jag är grymt besviken på känslan i styrningen. Har haft bilen inne tre gånger för kontroll och justering. Huvudsakligen har det handlat om att bilen drar snett så fort asfalten inte är 100% slät. Minsta lutning så har bilen dragit iväg direkt. Hursomhelst så börjar den gå någorlunda rakt nu. Dock tycker jag att styrkänslan är under all kritik, därför kan det kanske vara värt att överväga M-paketet, eller i alla fall M-chassit både en och två gånger. Utseendet på M-paketet handlar helt och hållet om personligt tycke. Men när det gäller körkänslan så rekommenderar jag att du provar alla tänkbara konfigurationer som går att komma över. | |
|
Citerar "andreas_lofgren" "Jag håller med helt om att M-paket smakar Wannabee, framförallt på bilar med mindre motorer. Det här med att M-paket gör bilen mer eftertraktad begagnat, fine men prisskillnaden är inte i närheten av vad paketet kostat nytt. Typiskt brukar det skilja runt 20k begagnat men paketet kostar ju närmare 40k nytt. Det finns gott om köpare begagnat för bilar utan M-paket, framförallt utanför det här forumet. Det säljs betydligt fler begagnade bilar utan M-paket än med." Du tror väl inte på fullaste allvar att du får samma pengar tillbaka som du gav för bilen när den var ny? Jag ser inga konstigheter att du får halva slanten tillbaka på m-paketet. Men att du verkar tro att en bil man pröjsar över 600k för lär ge dig tillbaka pengarna när du säljer den.. För som sagt, begagnatpriset är ju oftast inte i närheten av vad det kostar nytt, men inte är väl det några konstigheter.. Man får aldrig alla pengar tillbaka när man köpt en ny bil. Så enkelt är det faktiskt. Sen handlar m-paket om utseende och aerodynamik, inte om att bilen ska vara något den inte är. Hade emblemet funnits som visar att det är en riktigt m_bil så hade jag hållt med dig(så som turkarna i Alby sätter m3 emblem på sina e36or). Men om det nu finns dom som tror att bilen blir ett substitut till det riktiga så är det ju sorgligt. Men eftersom m-paket oftast skiljer sig från de riktiga sakerna idag (man ser lätt skillnad) och att utrustningen för m-paket är så mycket mer än ett kjolpaket är en annan sak. |
|
|
Jag har best. min första BMW, en 520D Touring och funderande på M-paketet.Dock avstod jag, men beslutet var inte lätt.Utan M-paket ger bilen ett lite elegantare intryck som passar mig bättre. |
|
|
Min första spec på bilen hade en massa utrustning som bl.a. sportfälgar, sporchassi, sportratt etc. så jag pröjsade "bara" 17.000 för hela M paketet då den inkluderar en massa som jag hade på min spec. Därför vart valet med M paket för mig ganska enkelt. Men hade jag däremot behövt pröjsa 53.000 kr för paketet hade jag nog skippat det. |
|
|
Min nuvarnade BMW är den första med M-paket och det är faktiskt den utrustning jag är mest glad för. Dels för de trevliga detaljerna som ingår men framförallt för att den (i mitt tycke) är så otroligt mycket snyggare än alla de andra standard E91. Jag blir helt enkelt glad av att se min bil varje gång :-) I takt med att F11 kommer ut på vägarna lär M-pkt bilarna sticka ut utseendemässigt. Man skall komma ihåg att andra options blir "billigare" om man väljer M-paket. Med detta menar jag att om man likväl tänkt köpa en mycket välutrustad F11 med sportstolar, skinn, komfortstolar, shadowline etc så blir merkostnaden lägre för en del options och i en del fall ingår det i paketet. Därför blir merkostnaden för en M-pkt bil inte tvunget 53kkr upp. Räknar man sedan att 2a:handsvärdet blir klart bättre 20-30kkr upp är skillnaden IRL inte så stor och klart prisvärd. |
|
|
Efter att ha ägt E39 både utan och med M-sportpaket så förstår jag exakt det du beskriver...;) ___ //Ulf |
|
|
Var på Stockholm Open i kungliga tennishallen i lördags. BMW är sponsor av tävlingen och hade ett antal modeller för visning där. Bla en spacegrå F10 med M-paket. Var första gången jag såg den med M-paketet live. Måste bara säga "wow vill ha!!!" Så sjukt snygg, framförallt framifrån är det en fullträff, bakifrån kanske aningen för diskret. Men, men smaken är olika och tur är väl det. De visade också nya X3:an. Riktigt läcker den också, framförallt inredningen. Men det var off-topic... |
|
|
Håller med i det Kristoffer skriver; de bmw med m-paket jag haft har skillt sig från mina andra genom att göra mig lite extra glad av att se bilen på parkeringen. ungefär som en snygg jacka man gillar att ta på sig. men kör på det ni tycker är bäst, gillar ni tex en fet navigator eller radarfarthållare så är det ju det som ni ska prioritera utan tvekan. som en liten instickare så kan ni inte välja sportstol utan att välja minst halvläder, så prisskillnaden blir mindre än en del påstår. Den ekonmiska aspekten; eftersom ni sitter på AP så antar jag att ni ändå vill ha merparten av följande utrustning: -m-chassi 4,5'kr -shadowline 5,5'kr -sportstol + halvläder 15,8'kr -enklaste 18"-fälgarna 9'kr -alupaneler interiör (standard svart plast är repkänsliga) 4,2'kr -M-ratt 3'kr summa 42'kr diff: 11'kr brutto kanske 10'kr netto om ni får några procent på utrustningen. 10'kr tycker jag är "peanuts"/prisvärt för: -M-aerodynamik (som en del inte tycker om = good for me) -sexigare 18"are -skönare klädsel (ja, föredrar alcantara/tyg med M-stitch framför halvläder som skriker budget) -aningen högre andrahandsvärde -antracit innertak -M-insteg -M-fotstöd mvh |
|
|
Utrustningen är som HFR skriver något man till viss del ändå ska ha, det är utseendet som en del tycker om och andra inte lika mycke. Ibland känns M-paket helt rätt ibland inte. Själv har jag vägt in hur jag tycker gammla E61 har hållit med o utan M-paket och kom fram till att bilar med paketet känns mer daterad. |
|
|
tycker att HFR-s beskrivning var väldigt sann. /Anders |
|
|
HFR> Helt rätt. Glömde halvläderkravet (9,5tkr) på sportstolar (det kravet fanns även på E60 till en början men försvann efter ett år). Vill man däremot ha läder så kostar det 15tkr extra med M-paket och 21 tkr extra annars, så "inbytesvärdet" på alcantaran är bara 6tkr, konstigt nog. Tycker nog det är värt mer än så. Med andra ord: OM man vill ha läder så kostar M-designen ca 25tkr extra (inte 31,4 som jag skrev ovan). Personligen skulle jag inte välja både Mpkt och läder, snarare antingen eller. Men var och en blir salig på sin kalkyl. "Risken" är väl att man även vill ha de snygga M-19tummarna också för 16,9tkr extra:). Men visst blir det ett snyggt och spänstigt paket då! I synnerhet på en sedan. |
|
|
Smaken är bekant som baken, och just baken var det som jag föll för på e61 med m-paketet. Ooootroligt vacker snett bakifrån sett tycker jag. Generellt sett tror jag att det är fler som gillar m-paketet än som ogillar det. |
|
|
skillz: Verkar inte som att du läst de trådar där det påstås att man ska köpa M-paket för andrahandsvärdets skull. Gör det. ------- //Lövet |
|
|
Tkr dock att det är lite väl att påstå att ex. bilar med mindre motor-alternativ med M-paket är wannabe ///M bilar. Dags att släppa dessa påståenden för det kan ju handla om rent ekonomiska/estestiska anledningar varför bilen har M-paket. På E6x/F1x gör M-paketet en brutalskillnad i utseende och det går inte att förneka. Tror inte många första ägare tänker "nej nu blir det liten motor så jag måste ha M-paket för att väga upp det". Snarare mer i ekonomiska banor, adderar man all utrustning så är det som HFR säger, peanuts i vissa fall. Är också bland den skara som tycker att M-paketet uppskattas av fler jämfört med antalet som ogillar det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.