AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
34.740

Varför M-paket till F11?

Sida 1 av 3
Skall beställa min första BMW. Blir en F11 - 530xd (kan beställas först i december). Har i förslaget från säljaren extrautr för drygt 200' (inkl aut, 19 tum, panorama, stor nav, stor stereo, comf stolar etc.). Dock inget M-paket. Har läst här på forumet att många verkar tycka det är självklart att beställa M-paketet. Fråga till er experter: Är jag ensam om att tycka att M-paket är "vilja men inte kunna"? Jag håller med om att M-fronten ser tuff ut, men i övrigt är det väl bara substitut för att man inte hade råd att köpa en riktig M? Skulle aldrig beställa av den anledningen, men låt mig veta om jag har fel !(och ja, jag vet att alla får göra som de vill och allt det där...).
Du har fel! =)
Vad fick du för pris på bilen Helmsman? Är också intresserad av 530xd eller ännu hellre 535xd.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När det gäller äldre modeller som E39, E46, E6X, E9X så har alltid M-sportpaketet varit mycket eftertraktat på begagnatmarknaden och varit en av de utrustningdetaljer som faktiskt hållit värdet bäst. Jag letar efter E61 och kan inte tänka mig att köpa en utan M-sportpaket och man även på 3-5 år gamla bilar en tydlig prisskillnad på de som har respektive inte har M-sportpaktet. Att det skulle bli annorlunda för F10/F11 tror jag inte även om jag tycker att F10 är snyggare och sportigare E60 utan M-sportpaketet.

Ditt resonemang om att paketet är ett substitut för en riktig M håller jag inte riktigt med då det inte brukar vara exakt samma detaljer som M-bilarna har. På de modeller jag nämnt ovan så tycker jag att M-sportpaketet helt enkelt gör bilarna snyggare.

___
//Ulf
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Jag känner lite samma som trådskaparen. Är i valet o kvalet om M-paket eller inte. Just nu lutar det åt inte M-paket till kommande F11 530d som ska beställas. Dels för jag tycker paketet till F11 inte innebär en lika stor uteseendehöjning som det till E61 men även det argumentet om "nästan M-bil". T ex en snikmotor med M-paket känns lite sådär. såklart är det en högst personlig åsikt som andra säkert inte delar. För mig är inte prisskillnaden helt avgörande heller iom att jag ändå ska ha mycket av den utr som ingår i M-paketet.
GE: Tack, nu förstår jag bättre ;-D

WGN: Grundpris 481'. med ca 8% rabatt landar tutti på ca 630'

Har någon kört både F10/F11 530d och 535d? Stor skillnad? Kommer man irritera sig på att man inte tog 535? (tycker iofs att 530d är en helt underbar motor!)
16.560
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag håller med helt om att M-paket smakar Wannabee, framförallt på bilar med mindre motorer.

Det här med att M-paket gör bilen mer eftertraktad begagnat, fine men prisskillnaden är inte i närheten av vad paketet kostat nytt. Typiskt brukar det skilja runt 20k begagnat men paketet kostar ju närmare 40k nytt.

Det finns gott om köpare begagnat för bilar utan M-paket, framförallt utanför det här forumet. Det säljs betydligt fler begagnade bilar utan M-paket än med.

-------
//Lövet
Jag tycker att bilar med M-paket är riktigt mycket snyggare. Det är många detaljer som skiljer inte bara plasten utanpå. Snyggare ratt, stolar, växelspak för och nämna några detaljer. Så jag hade valt M-paket utan tvekan ovasett motor. Helt enkelt för att det är snyggare och inte för att vara en M-wanna be.
All utrustning på nya bilar är dålig affär men det är väl inte därför man köper ny bil?
>Helmsman: först och främst så får du en hel del i M-paketet som du annars får betala extra för. Stolar, chassi, fälgar, ratt mm, som många anser är ett "måste" av olika skäl. Andrahandsvärdet har nämnts ovan och man får ju inte igen alla pengar man ger för M-paketet, men historiskt är alltid en BMW med M-paket väldigt mycket mera attraktiv på marknaden, vilket i slutändan ger mer tillbaka än vad många anar. Minns inte vad prisskillnaden blir mot att beställa ovanstående delar "lösa" men det var inte mer än cirka 10tkr tror jag, som du får betala för det mycket "tuffare" utseendet och lite andra M-detaljer. Så min rekommendation är att lägga till M-pkt. Du ska ju ändå ha andra fälgar, stolar osv. Sportchassi bör du ändå beställa och likaså annan ratt.

När det gäller jämförelsen mellan 530d och 535d så har jag ju redan hunnit avverka en 530d F10. Underbar bil och motor, helt klart en väldigt vass dieselbil som klarar de flestas krav på körglädje, effekt, prestanda mm. Har dock själv valt att hoppa över till en 535d F11 när jag beställde min F11 (som för övrigt hade precis anlänt idag till min åf på förmiddagen och jag stackars jag som sitter på Malmötåget i fel riktning för att göra annan bilaffär och inte kan få se bilen när den äntligen anlände efter fyra mån väntetid). Men provade en 535d F10 i förra veckan och den är helt klart vassare än 530d F10. Sen är allt en fråga om vad man behöver och vill betala för. Det skiljer cirka 40tkr på likvärdiga bilar. Inte så mycket tycker jag för att få rätt mycket mera prestanda. Du får nog kanske också lite bättre andrahandsvärde på en 535d med den spec du berättade om.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Kopplingen M5 = M-paket känns lite gammal, en entusiast ser skillnaden på enormt enkelt. Och ni är väl entusiaster, grabbar?

Jag hade aldrig valt M-paket av anledningen att andra ska tro att det är en M5, utan för att bilen blir snyggare i mina ögon. Det räcker som anledning för mig och många andra. Varför skulle inte en F10 med liten motor få vara snygg?
"Wannabe" däremot är för mig tex pråliga 19-21" fälgar som inte passar bilen alls, och olika typer av eftermarknadsstyling.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, det som stör mig är att det blir så dyrt att inte välja m-paket. Man får liksom plasten "på köpet" jämfört med att välja lösa grejer från prislistan. Jag håller med om att det känns lite fånigt att köra runt med m-paket och 520d men samtidigt blir bilen grymt snygg och mysig interiört.

/M

Delar helt HFR-s opinion. Spelar väl ingen roll vilken motorvolym det är eller bensin eller diesel. Det är ju ändå samma kaross och bilen BLIR faktiskt väldigt mycket snyggare med M-paket. Gäller definitivt 5-serien, framförallt E60/61 men även F10/11. Sen är det väl inte fånigare att köra 520d med M-paket än 120d eller 320d med M-paket. Alla blir ju väldigt mycket snyggare med M-paketet. Men enligt min uppfattning krävs M-paketet mera till femman än till ettan och trean. Nya trean med facelift "kräver" inget M-paket för att se snygg ut.
16.560
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Där är vi helt enkelt olika, själv tycker jag att E60/E61 ser helt hysterisk ut med M-paket, det är alla möjliga olika linjer som alla pekar ut olika håll. Det blir helt enkelt för mycket av allt.

-------
//Lövet
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Andreas: det ska du bara vara tacksam för om du letar E60/E61 kan du köpa bra mycket billigare än alla vi som tycker tvärtom ;)

___
//Ulf
>Andreas: Menar du verkligen att du anser att E60/61 är snyggare utan M-paket??? Du är nog lite unik där.

/Anders
16.560
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag tycker minst att den är lika snygg. Det förutsätter dock att den har lite snyggare hjulutrustning än original 16"...

-------
//Lövet
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Min nästa bil kan mycket väl bli en E61, och jag väljer konsekvent bort alla med M-paket när jag letar. Tycker originalutseendet (i alla fall facelift) är snyggare.
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
jag tycker också E60/61 är snyggare utan m-paketet. Mycket mer elegent utan och alldelses för vulgär med.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som kommentarerna i denna tråd visar - vi har alla olika smak och personligen tycker jag att det är trist att vissa på förhand vill sätta agendan med att säga att "din bil måste ha det och det och det" för att kunna säljas.

Om du inte gillar M-paketet, köp det inte. Det finns en tillräckligt stor köpgrupp för icke M-bilar att falla tillbaka på den dagen du säljer bilen!

Och så sparar du dessutom pengar; all utrustning kostar mer än du får ut den dagen då bilen skall säljas...

----
BMW CS #6212
härligt att se att det finns många olika smaker vilket gör att det finns marknad för alla bilar :-)

/Anders
je
37
jeje88
Bmw 520D F10 M paket Alpinvit!
Jag håller helt och hållet med Narvselius.

- Personligen tycker jag att just F10/F11 ser grymmt snygga ut utan m-paketet till skillnad från den förra modellen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.