|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Polisens nygamla övervakning med automatiska kameror är väl inte populär hos någon kan jag tro. Men vet någon om var alla kameror är placerade ? Jag har hört att det är 13 län som har dessa kameror. Men vilka sträckor ? //Lennart | |
| Har ingen aning själv förrutom att I Umeå och mellan Umeå-Vännäs fins det en djävla massa kameror uppsatta. Det står en varningsskylt en bit i förväg (nyheterna på TV har bekräftat det) så att du skall hinna få ned hastigheten i tid. Men trots det så är det flera som som åker dit. De får väl skylla sig själva, om de inte ser de där skyltarna, så skall de inte köra för fort heller, då har de ju dålig uppmärksamhet. | |
|
Kika här: Länk Mvh pontus N. |
|
|
Se upp! nya kameror finns mellan Växjö och Alvesta....... Vadå 90 km/h??? |
|
frazze |
För att du skall kunna bli FÄLLD för att ha kört för Fort förutsätter det att du med "fullt synligt ansikte" finns med i bilden (fotot av automatkameran) Är det ej Så...är det bara att förneka..kanske någon som lånat din bil....nycklarna sitter ju alltid i..du öppnar och stänger(låser) med larm fjärren..."låt fantasin flöda" Om du är ute och drar...fäll ned solskyddet...ev, också Ett par: Ray-Ban...så syns inte hela fejset=brist på Bevis... frazze |
| Är inte det där de gamla reglerna. Om jag inte kommer om jag inte kommer ihåg helt fel: Det skall redan ha blivit införtny regler eller också skall de bli ny regler och enligt de nya så är det bilägaren som blir bötfälld oavsett vem f-n son kört bilen. | |
|
Det blev lite för mycket text i förra. Är inte det där de gamla reglerna? Om jag inte kommer ihåg helt fel: Det skall redan ha blivit infört nya regler eller också skall det bli ny regler och enligt de nya så är det bilägaren som blir bötfälld oavsett vem f-n son kört bilen vid fortkörningen. |
|
|
catzon> Polisen har ingen befogenhet att sätta sådana "regler" utan lagändringar, som tagits av riksdagen. Nej, reglerna är fortfarande desamma. Märk väl att denna kameraövervakning inte främst syftar till att dra in folks körkort eller att bötfälla er. Genom att göra folk uppmärksamma på trafikövervakningen, sänks hastigheten på vägarna och därmed också olycksriskerna. Själv förstår jag inte fröjden med att köra snabbare än 139 km/h... det finns ju inget syfte. Min BMW har körglädje nog även i tillåtna farter! |
|
| Som bilägare har du alltid ansvaret för hur bilen används. Det går inte att skylla på att bilen är utlånad eller "tjuvlånad". Tänk dig om ett fyllo eller en unge kör iväg med din bil för att du brukar lämna bilen med nycklarna i!! | |
frazze |
mikebike: Jag sa ej att man skall lämna nycklarna i bilen.....vad jag ville få fram var att man kan låta fantasin flöda för att slippa ev, böter....dessutom har jag svårt för att hålla med dig om att jag är ansv-arig vad som händer med min bil..om den ev, blev stulen med nycklarna kvarsittandes i tändlåset...verkar lite Långsökt...Det är ju alltid den "aktuelle föraren" som har det fulla ansvaret för ett säkert framförande av Fordonet...inte jag som sitter hemma ovetandes om att någon tillgripet mitt fordon och är ute o kör i 210 i innerstaden...kärringar & ungjävlar flyger som käglor frazze |
|
Du är skyldig att försvåra stöld, att lämna nycklarna i låset räknas alltså inte. Bilen är "ett vapen", fler dödas av bilar än av skjutvapen.(Samma ansvar gäller f.ö. för hundar!)Dessutom räknar vi alltså med att det kommer ett brev på posten två veckor efter hastighetsöverträdelsen, att då säga att "bilen var stulen men den har kommit tillbaka" eller "jag vet inte vem som körde min bil den dagen" håller inte! Har du lånat ut bilen till ett fyllo eller underlättat för ett sådant att låna bilen är du ansvarig. |
|
frazze |
Minibike: Jag tror att jag säljer bilen. Och köper en cykel.....det låter mindre krångligt. Får man köra hur fort som helst på cykel....? frazze |
|
Dessbättre så är det faktiskt så att vi inte behöver ange vem som kört bilen vid aktuella tillfället. Vi har ingen "angivarlag" vid fartöverträdelse än... sen tror jag inte polisen forskar vidare om "överträdelsefotot" och körkorts fotot inte stämmer överens med varandra. Hoppas att det finns "plogbilar" som inte råkar se dessa skåp vid snöröjning tex. :-) Pang!! Liggande skåp är bra skåp!! Mvh Jocke W |
|
|
Hämtat direkt från www.trafikjuristen.se Länk Ägaren till det fordon som registreras får sedan en lapp hem i brevlådan med en uppmaning att antingen erkänna eller lämna upplysningar om vem som körde fordonet. En grundläggande rättsprincip i Sverige är att man inte har någon skyldighet att vare sig erkänna eller ange någon annan. Det polisen då gör i ett sådant fall med en "trilskande" fordonsägare är att jämföra fotografiet från hastighetsövervakningen med t.ex. ett körkorts- eller passfoto av bilägaren. Överensstämmer ansiktena lämnas ärendet till åtal, ibland efter ett förhör med bilägaren. Om man kör en firmabil eller någon annan bil som man inte står registrerad på blir det som regel mer problematiskt för polisen att få veta vem föraren på fotografiet är. Kör man motorcykel och bär integralhjälm är det i det närmaste omöjligt för polisen att få ett fotografi som håller som bevisning. HÄRLIGT OCH SE! Mvh Jocke W |
|
|
Hej alla. Tack för alla svar. Och jag måste hålla med Jocke W. Liggande kamera = Bra kamera :-) Ha en bra sommar //Lennart |
|
| Är det inte bara att spraya för kamera objektivet? Eller ett välriktat paint-ball skott som råkat hamna fel? Olagligt, javisst, men det är det väl också att köra för fort!? | |
| Jag skrev regler men jag menade lagen. Så vitt jag vet har lagen ändrats så att nu är bilägaren skyldig oavsett vem som har kört bilen vid fortkörningstillfället. Denna lagändring skall ha trätt i kraft i år och om jag fattade rätt så klubbades den nya lagen i riksdagen i våras/vintras, men den kanske i gick igenom, är lite osäker. Både svågern som är yrkeschaufför och min bror har pratat om det tidigare i våras, tror att ev. så har Trafikmagasinet i TV också nämt det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.