AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.625

BMW och Imma på rutorna!

Sida 2 av 2
Det är en såndär grej som glöms bort på gamla bilar.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag har också problem med imma i vindrutans nederkant och på sidorutorna, särskilt på förarsidan. Det händer kalla höstdagar och på vintern. Byter kupéfilter varje år men det gör ingen som helst skillnad. Jag har inga blöta golv eller mattor, ingen fukt någonstans som jag kan hitta. Värmen är bra. Ingen skillnad på vintern om snöflingan är intryckt eller inte, däremot på hösten blir det bättre. Nu har jag gett upp hoppet om att kunna köra runt på Auto året runt,..

___

Min bil: Länk
Hur många rengör insidan av sina rutor regelbundet? De fetter som alltid bildas där bidrar till imma.
Jag brukar göra det med vanlig fönsterputs och en fiberduk allt kan köpas på coop forum.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag körde 60 mil i en V70 DriveE idag i +2C. Det var inga problem med imma, men klimatanläggningen var ju kass på att hålla inställd temperatur. Den snålade nåt fruktansvärt med mängden luft, så jag fick ställa upp på 26C för att få lite lagom värme och då var det inte lika varmt överallt eftersom den lilla luftmängden gjorde att kyla från rutorna kändes. Så jag vet inte om Volvos klimatanläggning skulle vara så mycket bättre, då tycker jag den i E39 är mycket bättre på att värma och hålla rätt temperatur, den snålar ju inte med mängden luft.
Fast den 2011 som trådskaparen också upplevde problemet med bör väl rimligen inte ha hunnit bli så skitig på insidan av rutorna? Den kan ju högst vara ett par månader gammal?

Tyska vintrar är till stor del som våra immiga och råkalla höstar så just den biten av vårt klimat ska de fixa. Det är våra -20 och kallare de inte är vana vid.
Da
32
David_M52TU
BMW 528i(E39)M52TU
PROVA DENNA INSTÄLLNING OM DU HAR PROBLEM MED IMMA
funkar utmärkt på min bil och fläkten går på halvfart!

Länk

Med den där inställningen har man ju återcirkulationen av luften på hela tiden. Det gör ju att imma bildas när det inte kommer in någon friskluft. Dessutom borde man ju börja frysa om fötterna när inte dessa får någon varmluft.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det finns en funktion i återcirkulationen som öppnar friskluftsintaget med vissa ganska korta intervaller för att förhindra total syrebrist och imma i kupen. :)
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Återcirkulationen av luften (knappen med cirkel) ska vara AV!! Inte ens på auto funkar det då den vill återcirkulera titt som tätt då. På min e39 har jag nyss monterat nya kupéfilter och den är ren och torr invändigt. Men även med ACn (snöflingan) på så immar det omedelbart om cirkulationen är på. Stänger man bara av den funkar det utmärkt både med och utan ACn, ingen imma alls.

ACn kan ni för övrigt ha avstängd ha avstäng för det mesta för att spara bränsle, auto funkar kanon även utan ACn på. Dock funkar den även som avfuktare OM ni ändå får problem med imma.

//Micke
Da
32
David_M52TU
BMW 528i(E39)M52TU
Försöker inte lura folk! Bara glad att ja hitta den knappen och tänkte dela med mig av de, hade problem med imma förr innan ja hitta mirakelknappen! :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.