AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.624

BMW och Imma på rutorna!

Sida 1 av 2
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag undrar varför alla mina tidigare BMW hade problem med imma på rutorna
så här års, trots klimatanläggning?
Det enda sättet att bli kvitt imman är att ställa upp kliman mot rutorna och fullt flås.
Resultatet blir att man fryser om benen och blir lomhörd av fläkten.
Detta gällde min E36 sedan, E36 touring, och min E46 sedan. Främst inträffade det disiga oktober november. Slår man ner på hastigheten och/eller styr om kliman mot fötterna eller "autoläget" så börjar
imman krypa upp efter vinrutan och sidorutorna direkt! Jag testade att rengöra och torka golvmattorna på mina bilar men inte hjälpte det.

Men nyligen fick jag "förmånen" att ratta en 2011 F11 Touring 535 ganska många mil en disig morgon.
Döm om min förvåning när jag ser imman krypa upp på rutona på den med!!?
Hur jag en rattade på reglage och inställningar blev jag inte kvitt den. Autoläge var bara att glömma.
Fullt flås igen på rutan och obefintlig värme på fötterna!!??

Bilens pris detta ex som jag körde 845.000 kr!!!!! Synpunkter!!?
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Du måste vara väldigt fuktig:) Skämt åsido har jag aldrig haft det problemet på några BMW. De enda gånger jag uppfattar det kan uppkomma är om man just är väldigt fuktig eller snöig och sätter sig i en halvvarm bil, då kan det bildas imma vid rutan som man snabbt tar bort med några sekunders körning med intensiv defrostern av framrutan. Dock uppfattar jag att detsamma inträffar i alla bilar oavsett märke.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jo, men grejen är den att så fort man slår av defrostern,
så kommer imman krypande. Att den sedan försvann efter några mil berodde på
att morgonsolen börjar värma och det blev torrare ute.

Jag kanske är fuktig ;-) med denna omfattning på imbildning har jag inte upplevt i andra bilmärken
eller ens reflekterat över. Förutom detta gick bilen hur fint som helst, men jag tycker det är dåligt att man inte
fixat detta på en 2011. Dessutom tungt lastad med utrustning enligt prislappen.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Man blir väldigt upphetsad av att köra BMW :-)))

På en beg bil kan man förstå om matta eller något annat är blöt men på en helt ny är det inte Ok

Brukar titta på andra bilar runt omkring mig när jag är i stan och tycka hur f.. ser de ut ( genom fönsterna alltså ) ofta helt igen immade bilar

Kan tro att bilar som rullar små sträckor lätt får de problemen med allt vatten ( snö ) man drar in som inte får torka helt innan man ställer bilen igen.

Bara en tanke

Ha deT
Jo
70
JockeA
BMW 530XD Touring -06
*Såld* :(
En klimat anläggning prioiterar att hålla inställd temp i hela kupén, vill man ha bort imma måste man nog mikla och styra lite själv. Så har det varit på alla bilar jag kört med automatisk klima oavsett märke.
gO
1.407
gOry
335i Touring
På med ac:n!
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Måste haft tur då, för i min e36:à är det aldrig imma annat än precis efter start.. Har iofs precis bytt kupefiltret... Däremot matas det ut sjukt mycket värme på fötterna?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Håller med, på med ACn och imman är borta i ett nafs.

Eller kör du med mycket värme/hög temperatur i kupen? Då immar det ju mycket värre.
Ett tips är att regelbundet göra rent rutorna på insidan. Det skikt som bildas leder till att rutorna lättare immar igen. Det inträffar på alla bilar oavsett märke. Detta skikt märks tydligast när man har solen rakt emot sig.
Byt kupefilter så flödar det bra även utan ac

vanligt problem lätt att åtgärda
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Torka av rutorna med T-sprit (drick inte det ) för då kommer dimman igen :-))))

Ha deT
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag hade mycket problem med detta innan när jag körde utan "flingan" aktiverad på AC men nu när jag fixat min AC och alltid kör med den aktiverad så immar de aldrig trots autoinställningar och kupéfiltret är inte jättenytt.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Mina beemers har gått allt från 2000 till 28000 mil och alla har haft problem med detta. Det är först när man åker Saab eller Volvo man inser hur det borde vara.
Tyvärr finns det ju andra aspekter i ett bilägande också, därför kör jag BMW.

//Stenback
ma
7.450
marin849
Jag har just åkt 25 mil i varierande grader av regn och imma, +2,5C ute och 22 i bilen. Ingen imma! AC avstängd! Klimatanläggning i auto hela tiden.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Man ska spara på fukten inne i kupén ;)

Allvarligt så har faktiskt detta kommenterats också i nybilstester utav BMW...

Sist vill jag minnas att när E39:an kom ut så klagades det av diverse biltestare att det inte var helt självklart med "imborttagningen"..
Har själv inte märkt av det så att det stör sådär "jättemycket", men jag har väl bilen ofta med kupévärmare på och även försöker "vara så torr som möjligt" innan jag drar iväg ;)

Försöker få ut fukten ur mattor etc genom att ha bilen riktigt varmt till några ggr/år också...
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
"Jag har just åkt 25 mil i varierande grader av regn och imma, +2,5C ute och 22 i bilen. Ingen imma! AC avstängd! Klimatanläggning i auto hela tiden."

AC avstängd?? Då har du väl ingen AUTO??

Går inte AC på när du trycker in AUTO??

"Byta upp sig? Till vad då?"
ev
58
eversevers
120d cab - 11
Ingen imma i 1an, kör med auto och AC på! åkte däremot i en nyare A3, imma som bara den!
ma
7.450
marin849
Precis, auto-knappen=fläkt, värme, värmefördelning automatisk. AC (dvs kompressor för kylning) ändras med snöflingeknappen.
Nej, snöflingan tänds inte när jag trycker på auto, den kan jag välja av/på separat.

Om man har fukt i kupen pga fuktiga mattor etc så har man antingen problem med:
Slapphänt ägare eller passagerare som kliver in med 5 kilo snö på fötterna (hehe) eller läckage nånstans så att det kommer in vatten, t.ex. via dörrarna. Båda bör åtgärdas!

Tänkte på en sak, när det redan är kallt ute (typ 0 grader), spelar väl snöflingan ingen roll?
För kondensorn är ju redan "nära 0 grader" vilket är vad kompressorn kyler ner den till annars om det är varmare ute.
ma
7.450
marin849
Hm, evaporator menar jag. Kondensorn sitter väl där fram och avger värme till kråkorna.
Om rutorna immar igen med varm motor å fläkten på då är det något fel på flödet, oftast tilltäppt kupefilter.

Det ska fungera utmärkt utan ac.
Hade detta megaproblem på med e34 med ej fungerande ac, byte kupefiltret och det var kolsvart, sen flödade det på mycket luft och jag hade inte det problemet.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Flingan ska man alltid ha på om jag förstått det rätt men den slutar ha någon direkt effekt när det går under 5+ tror jag.

Kupéfilter ska väl bytas en gång om året oavsett vilket? Svårt att avgöra med ögat om de är mättat eller ej? Man kan ju alltid rensa från löst skit, löv etc.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.