AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.398

Motorbyte - 325xi -06

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är väl 120D/320D som drabbas av den typen av haveri med metallflisor i bränslesystemet..

Jag personligen skulle hellre ta en 10.000 milad autobahnkördmotor än en 5000 svensk körd.
Man får nog nöja sig med en likvärdig motor , det är väl vad försäkring sträcker sig till.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Roffa1
Ett annat förslag kan ju vara att låta FB lösa in bilen, sedan köper du en annan mer tillförlitlig bil. Mitt nuvarande förtroende för BMW är ej längre på topp.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Har det inte diskuterats om att etanolen (5%) i 95 oktan kan ställa till trassel i inspeutsmunstyckena?
Att BMW tekniker - läst någonstans - rekommenderar att man kör på Shells 99 oktan.
Vet inte om 98 oktan har mindre än 5% etanol men tydligen så har Shell det på sin "premium" bensin.
Plus att olika bensinfabrikat har olika typer av etanolinblandning.
Att tex Jet.s bensin inte har samma renhet i etanolen.
Skröna eller?

"Byta upp sig? Till vad då?"
Verdi
Extrema och extrema. Det är ju samma sak. Att kräva något nyare och bättre i utbyte när något går sönder...
Verdi
karlhilding,
Ska de inte öka till 10% etanol nu snart? Tur man kör diesel. ;)
Roffa1
Tur att man kört motorn på V-Power 99 okt, sedan dag ett. (Noll procent etanol)
Liksom framtida oljebyte minst var tusende mil. eller inför varje vinteravställning.
Ok Hasso, så rätt, visst var det dieselns högtryckspump som kunde dumpa metallspån i bränslet. N52 har väl inte heller direktinsprutning (och inte så högt tryck) kan jag tro.

mvh/ Anders
Gunget
Jag tror alternativen är som följer:

1. Hitta en utbytesmotor som gått max lika långt som den motor som ska bytas ut
2. Om detta inte är möjligt, undersöka om man till "rimlig kostnad" kan reparera motorn
3. Om detta inte är möjligt, sätta i en ny motor om denna kostnad inte blir lika hög som bilens värde för då blir det fråga om att lösa in bilen

Jag tror man av tekniska skäl, som vissa redan har varit inne på, inte kommer att ersätta motorn med en 3-liters dito (detta har BMW redan avfärdat). Jag har ingen uppfattning om metallflisornas storlek, men enligt uppgift så är kolvringarna skadade. Spontant kommer jag vända mig emot att man söker en motor i Tyskland. Inte för att det nödvändigtvis behöver innebära en nackdel men historiken känns ännu svårare att verifiera och jag vet inte om nordensålda bilar har en annan specifikation. Huruvida motorns ursprung kommer att påverka andrahandsvärdet vete tusan, det kommer ju inte framgå någonstans varifrån geografiskt ersättningsmotorn kommer ifrån......

Att hävda att 2,5-literssexan är felkonstruerad tror jag inte leder någonstans. Även om fler motorer än min tickar efter upprepad kortkörning så finns nog hundratusentals 325or världen över som funkar bra.

Roffa1
Tror inte att FB byter ut den trasiga motorn mot en helt ny, i så fall får du nog betala en rejäl mellanskillnad. Försök istället att få din gamla motor helrenoverad inkl den nya modifierade toppen. Tror detta är den allra smidigaste lösningen. Motorn är väl ej skuren eller totalhavererad? i så fall bör den väl kunna repareras till nära nyskick.
Gunget
Nej, den är inte skuren. Gick att köra helt normalt till verkstaden. Det verkar svårt att få tag på en utbytesmotor varför totalrenovering nog ligger närmast till hands. Nu är det väl bara att vänta på besked.....och köra 318 d som jag har som lånebil! ;-)

Bm
61
Bmw (Blatte_Med_Wax)
320D Touring -06 M-Paket
Tjena Gunget....

samma problem som du har fått fick en vän till mig samma motor och årsmodelll.

som tur hade han garanti kvar (ca 1 vecka).

Bmw i göteborg bytte hela toppen på hans bil. och dom sa exakt samma att dom hade hittat metallflisor. =S

Undrar är det produktions fel eller kvalitet?

MVH Keskin
Roffa1

"Tror" att en bidragande orsak kan vara på tok för långa bytesintervaller av motoroljan. Detta i kombination med 95 okt bensin innehållandes 5% etanol.
Gunget
Jo Roffa1, men jag har bytt olja efter ca 1600 mil och kör ALLTID på blyfri 98.....

Roffa1
Ett hett tips: det finns en sprillans ny motor till din bil hos ebay.de
Pris 3000 Euro. (dock tillverkad 2005) N51-N52.
här finns gott om beg i svea;
den här borde ju fungera fint
Länk

sedan går det att få tag i fabriksrenoverade motorer för en vettigt penning.
Gunget
Tvivlar på att jag orkar börja jaga beg motor på nätet när bilen är inne på försäkringsrep. hos aukt. BMW-verkstad...

Gunget
Hur slutade äventyret då? Jo, BMW hittade en beggad N52-motor med samma miltal hos Karstedts och efter ca 6 veckor på verkstad funkar bilen bra. Upplever faktiskt att bilen går bättre nu (mer kraft vid acceleration), men det är svårt att bedöma då man kört 318d i 42 dagar......

Roffa1
Kul att få höra att det löste sig till slut. Och den nya utbytesmotorn visar ingen tendens till att ticka trots samma miltal? eller bytte de toppen i förebyggande syfte.
Gunget
Nej, motorn levererades som den var. Försäkringsbolaget "ville ha det så". Och nej, efter 5 dagar och ca 30 mil så har jag - peppar peppar - inte hört nåt tickande!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.