AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.396

Motorbyte - 325xi -06

Sida 1 av 2
Gunget
Jag har tidigare beskrivit mina problem med tickande/knackande ljud från ventillyftarna på min E90 325xi -06 som uppstår vid upprepad kortkörning. Efter många om och men (bl.a. två luftningar av ventillyftarna) så har problemet inte försvunnit och beslut fattades om att toppen skulle bytas på bilen. Tydligen finns en modifierad topp som ska eliminera problemet. Kostnaden för detta skulle täckas av min försäkring.

När bilen varit inne på BMW i ca två veckor så får jag dock besked om att man funnit metallflisor i motorn (troligtvis från kolvringarna). Jag har ingen aning hur detta kunnat inträffa, men jag upplever möjligtvis att bilen tagit mer bensin och olja de sista månaderna. Den troliga åtgärden blir nu att byta motor. Försäkringsbolaget har även godkänt detta men kräver att BMW försöker hitta en begagnad motor. För tillfället finns ingen sådan att uppbringa i Sverige och dom ska nu kolla i Tyskland.

Efter att ha smält detta så börjar jag bli lite tveksam. Är det rimligt att stoppa ner en beggad motor där historiken är okänd? Denna motor kan ju även ha gått längre. Bilen har bara rullat 5200 mil. Vad säger ni? Vad bör man kräva och kanske framförallt vad KAN man kräva?

Roffa1
Med lite tur kanske du istället får den större 3L motorn, betydligt piggare. Tror dock ej att försäkringsbolaget ger klartecken för en splitt ny motor.
Gunget
Jo, det skulle ju vara trevligt, men jag tror nog dom vill hålla sig till samma motor med samma cylindervolym. Inser också att en ny motor kan vara svårt att övertala försäkringsbolaget till att bekosta. Känns ändå tveksamt med en begagnad motor utan historik. Kan ju vara piskad 10 000 mil på Autobahn....:-(

Roffa1
Personligen så skulle jag aldrig acceptera en utbytesmotor ur samma serie som bl,a har problem med knackningar, felkonstruerad topp osv. Kräv istället en nyare motor efter facelift (inkl full historik som BMW ansvarar för) max 3000 mil.
Roffa:
Varför skulle du inte acceptera det? Jag tror trådskaparen får räkna med en likvärdig motor och det är precis som det ska vara i mina ögon....om han inte vill betala en mellanskillnad för en bättre motor.

Flåklypa
Roffa1
Flåklypa: Varför dra på sig mer problem än nödvändigt. Den äldre motorserien från 2005-2007 har ju enl uppgift felkonstruerad topp med bl,a för små oljekanaler vilket förorsakar div, knackningar från topp o ventiler. Om den ev,utbytesmotorn (2006) inte alla redan lider av samma sorts åkomma, så är det väl endast en tidfråga innan även den drabbas.

Just därför skulle jag ej acceptera en motor ur den redan drabbade serien, om de nu inte ställer upp och byter ut toppen till den modifierade modellen.
Roffa1: Hur tänker du nu? Det går inte bara att byta ut en N52 motor och tro att en N53 passar rakt in. De tillkommer så mycket extra arbete och delar för det är två helt olika konstruktioner. Det är inte bara "plug n' play" så fungerar allt. Tycker att du som skriver så mycket borde känna till de grundläggande delarna och inte bara kläcka ur dig kommentarer som inte är genomtänkta.
Befintlig motor ska bli utbytt mot en likvärdig precis som Flåklypa skriver.
Roffa1
Chris: Klart det går att byta till den nyare motorn, men naturligtvis kommer detta att medföra div, merarbete i form av annan styrbox, omprogrammering osv. som det ALLTID gör när man byter till en annan sorts motor. Men jag skulle gärna ta den merkostnaden mot att få den nya rappare N53:an.

Dessutom tror jag det är svårt att hitta en gammal (liggande) N52 motor som endast gått lika lite mil som TS motor gjort. Och risken för att även den motorn dras med knackningar lär ju vara stor, då detta är ett mkt välkänt konstruktionsfel på de tidiga E90 modellerna.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Har det nån betydelse om den utbytesmotorn gått några tusen mil mer? Den gamla motorn hade endast gått 5000 mil och ändå pajat!

Låga mil betyder uppenbarligen inte automatiskt felfri bil/motor.
Roffa1

Naturligtvis har det stor betydelse om utbytesmotorn gått några tusen mil mer, detta sänker ju bl,a andrahandsvärdet på bilen. Tror dessutom att ett motorbyte med en Tysk motor sänker både andrahandsvärdet och även intresset för bilen vid en ev,framtida försäljning. Bilen blir ju efter motorbytet något av en "halvimport"

Undrar hur FB ställer sig till en fullständig renovering av befintlig motor?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Usch, vad är det som händer med BMW´s paradgren: Motor/drivlina. Många motorer har utnämts till "engine of the year" och man har alltid gjort bränsleeffektiva driftsäkra prestandamaskiner. Sedan får man läsa om delar av kolvringar och knack och taskig smörjning av kam m.m. Är det som befarat maskinkonstruktörer som är ett utdöende släkte eller är det ekonomer som varit med och förstört? (För tunna oljekanaler torde inte vara en besparing i produktion ändå).
Håller med dig Anders-72, det är en skrämmande utveckling. Ingen tröst men jag tror inte det bara berör BMW. Miljöspöket driver ner hållbarheten. Jakten på friktion är bara en faktor bland andra....

mvh/ Anders
J-
534
J-A
325i T -08
Det lär fördyra försäkringarna när maskinskadeförsäkringarna får betala BMWs fabrikationsfel på nyare bilar.

Vågar man äga en nyare BMW som har passerat 10000 mil dvs då vi får betala allt? Själv kör jag inte mer än ca 1250 mil per år för att vara skyddad av försäkringen i 8 år.

Roffa,
Jag förstår inte riktigt din logik. Han har ju en gång köpt bilen med dess brister och fel...och betalat för det. Om han skulle få en bättre motor i den är ju som att kräva en F10 för en inlöst e60.

Dessutom tror jag faktiskt att värdet på bilen kommer att sjunka om motorn inte är densamma som är avsedd i bilen.

Flåklypa
Roffa1
Flåkåpa: TS har väl köpt bilen fabriksny i tron att den skulle fungera felfritt i många år framöver? men istället har han fått en felaktigt konstruerad motor som redan är utdömd som odugligt skrot.

Tycker det är på vippen till oansvarigt att vippa i ytterligare en felkonstruerad N52 motor.
Samma visa kommer förmodligen att upprepas inom kort.

Sök på forumet: E90 tickande ventiler, exakt samma problem i USA E90 post.
Roffa1: Det är mer som han blir tvungen att byta ut. N53 motorn har en annan drivlina med en utväxling som är avsedd för just den motorn. Så att det är inte så enkelt och sen ska bilen registreringsbesiktigas för ökad cylindervolym och då krävs det intyg och certifikat för att gå igenom den. Sen har vi biten med försäkringen. Jag tycker du borde lägga ner din stil med att påtala för andra att de ska kräva saker som är orimliga på flera olika sätt.

Sen har det skrivits mycket om problem med N53 motorn också. Bara att söka på internet så dyker det upp en hel del.
Verdi
Roffa1,

Det är knappast fel på alla 2,5 liters 325:or. Att kräva en nyare motormodell, med diverse merjobb, är inte realistiskt av många anledningar.

Det är som brudarna före mig på Siba som försökte byta till sig en splitter ny dator i utbyte för deras pajade dator som var 3 år gammal. Deras argument var att de skulle ha en dator som idag motsvarade den relativa prestanda som den 3 år gamla datorn hade då.

Det är helt skruvat. Då kan man ju lika gärna kräva en 330-motor när man ändå håller på...
Roffa1
Behövs ingen ny registreringsbesiktning med samma antal horsepower 218hk.
Försäkringen fungerar precis som för tidigare motor.
Drivlinan Steptronic klarar lätt den nya N53:an.

Chris: Ta fortsättningsvis dina syrliga kommentarer om mig via PM.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Det finns ju en poäng i det Roffa1 skriver och det är att INTE vill man ha en "importmotor" med osäkert miltal = värdeminskning.
Oberoende så blir det ju en värdemiskning på bilen om den "nya" motorn gått 2-3.000 mil längre. Även på svensksåld.
I så fall så skall ägaren kompenseras med X antal kr = värdemiskningen.
Om de hittar en motor som har gått mindre så kan det vara plåster på såren.
Ingen rolig sits!
Ett fall för ARN eller en goodwill från BMW. Klart som korvspad!
Vi pratar om en bil som är värd 200´med ett nypris på 350-400´.
Bilägarna är ett luttrat släkte.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Roffa1

Verdi: Vilka extrema överdrifter du kommer dragandes med. Förslaget om en 330 utbytesmotor var verkligen skruvad:-)) Liksom jämförelsen på Siba.
Det nämndes "metallflisor" i motorn, vilken storlek hade dessa? Eller var det ett metallpulver? Något som vad jag kan förstå kan komma från bränslepumpen (högtryck). Det har uppdagats en hel del fall med trasiga pumpar och om det sprejas fint metallpulver ner i cylindrarna kan jag förstå att det blir skrot av bl.a cylinderväggar/ringar vilket i sig kanske genererar större "flisor". Den onda cirkeln blir större och större och motorn mår sämre och sämre (för att inte tala om ägarna).

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.