|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det funkar. FP |
|
518i slow mobil |
ok... bra då... Men någon som visste något om dls 160? e den bra? e den för fast mont?? E28, REAL power for REAL men! BMW e28 registret #154 Länk |
|
DLS 160 är väl rätt hyfsad, en rätt liten svart låda för fast montering med en sifferdisplay, några små tryckknappar och två rattar. Den har autosökning och separat högtalare. FP |
|
518i slow mobil |
ok... hyffsasd, e det ok motagning då? Btw, finns det någon "switch" för att byta mellan två antenner på samma port, alltså ta två antenner och koppla in och ha på en utgående, en "avsmalning" med andra ord... E28, REAL power for REAL men! BMW e28 registret #154 Länk |
|
Med rikrig antenn och om radion är frisk så är det ett bra köp. Det finns ingen switch för två antenner. Vad är avsmalning?? FP |
|
518i slow mobil |
ok... tänkte på om man kunde köpa en typ av port så att på ena sidan fanns det två portar att stoppa i antennsladdar i och på andra sidan gick en ut, så kunde man välja mellan dem för olika hz... Avsmalning e det jag just beskrev... E28, REAL power for REAL men! BMW e28 registret #154 Länk |
|
Det finns filter som sköter "avsmalningen". Jag hade det på min förra bil. Dvs jacka i antennen på ena sidan och ta ut två differentierade signaler (till fm-frekvenser resp. polisradiofrekvenser) på andra sidan. Detta blir dock en kompromisslösning eftersom radioantennen är avstämd för bilradion. resultatet blev "sådär" i min bil, dvs det funkade men mottagningen i polisradion kunde varit bättre. Men det gör att man slipper montera en antenn till på bilen. Om du inte monterar ett sådant filter utan bara "grenar" antennsladden kommer de båda radioapparaterna att orsaka störningar hos varandra, ingen bra lösning. Bäst men krångligast är två separata antenner som är avstämda för respektive frekvenser. Mvh |
|
518i slow mobil |
jo, men nu e grejen att jag har tre antenner på bilen, tänkte ha två till snutradion, och då tänkte jag ta två olika längder på antennerna så man täcker fler hz, och då tänkte jag kolla om man kunde göra så att de båda gick på en kabel i slutet... Ok? E28, REAL power for REAL men! BMW e28 registret #154 Länk |
|
Det borde gå att fixa med motsvarande filter. Kolla med en affär som säljer amatörradio. Utan detta filter kommer antennerna bara att orsaka mer störningar. Mvh |
|
|
DLS har support med bruksanvisningar och frekvenslistor på följande sida: Länk Mvh |
|
|
Jag trodde inte du VILLE ha två antenner till radion. Visst, du kan ha en antenn för 410 Mhz och en för 79Mhz. Sen får du ha ett duplexfilter som ger en kabel ut till radion. De flesta väljer att ha en antenn enl. den typ jag skrev om tidigare. Att förgrena en antenn på två apparater är inte att rekommendera. FP |
|
518i slow mobil |
nej inte ge en antenn till två apparater utan två antenner till en apparat... Alltså, jag har en antenn till min bilradio på taket på bilen... Sen på mina båda bakskärmar har jag två antenner som inte används, de två tänkte jag använda till polis scannern... Så att man har en antenn på ca 1m och en på ca 75cm så man täcker alla hz som behövs... Klart nu? Eller har jag missuppfattat dig helt nu? Alltså vill jag ha två antenner till scannern, går det på något vis?? E28, REAL power for REAL men! BMW e28 registret #154 Länk |
|
Visst: Ett rakt spröt på c:a 93cm utan förkortningsspole e.dyl är korrekt för 79 Mhz. Ett d:o på c:a 17cm ELLER ett kolinjärt spröt med någon form av spole (öppen eller inkapslad) strax under mitten, avstämd för c:a 410 Mhz är superduper för polisens 410-Mhz band. Dessa spröt blir beroende på farikat och utförande runt 65-75cm långa. OBS Du kan INTE bara ta ett rakt 75cm spröt för 410-Mhz bandet, funkar inte alls. Sen tillkommer duplexfilter för sammankopplingen, kanske Commander Radio eller någon i motsvarande branch har ett sådant. Swedish Radio Supply i Karlstad (www.srsab.se) kan också ha dessa. OBS att antennerna i båda fallen måste vara avsedda för kommunikation dvs med 50 ohms impedans och kabel (kabeln är ofta märkt 50 ohm och är svart med c:a 5,5mm diameter). Lycka till, hör av dig med frågor om du tycker det flummar ut i tekniska termer. FP |
|
518i slow mobil |
lite skumma termer blev det... men det löser sig nog... Den här med spole, hur ser den ut? 17cm antenn utan spole eller? E28, REAL power for REAL men! BMW e28 registret #154 Länk |
518i slow mobil |
lite skumma termer blev det... men det löser sig nog... Den här med spole, hur ser den ut? 17cm antenn utan spole eller? E28, REAL power for REAL men! BMW e28 registret #154 Länk |
|
Jepp, rak pinne utan någon spole. Runt 17cm beroende på diameter och fäste mm. Spolar ser ut som en öppen fjäder, men kan även vara kapslad i en plastklump lite under mitten på sprötet. Finns även helt kapslade spröt runt 6-8mm med inbyggd spole. Tips: Kolla på en polisbil, där bör du kunna se båda varianterna. FP |
|
518i slow mobil |
ok... får kolla på haffa lite då... undrar vad de säger om man knycker deras....? =) E28, REAL power for REAL men! BMW e28 registret #154 Länk |
|
ring civilarn cykelpojk har man bmw så ska det va sex burkar!!! |
|
|
Skulle vara schysst med en polisradio i bilen, men jag vägrar att åka omkring med en "flaggstång" på bilen! Nöjer mig med scanner hemma... Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.