AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.083

Snart blir min tre år, ni som har helförsäkring på ettan...

Sida 1 av 2
... hur mycket betalar ni? (Utöver halvförsäkring. Vilken bil har ni?)

Jag har nu listat ut varför man bjuds på gratis/rabatterat försäkring vid nyköp, då kommer försäkringens förfallodag i otakt med vagnskadegarantin och efter tre år kan försäkringsbolaget erbjuda en helförsäkring utan ens berätta vad den kommer att kosta...

Så jag har tre val:
- Sälja bilen (men vad ska man då ha istället?? näää)
- Pröjsa för helförsäkring (och då hör jag gärna av er vad som är rimligt). Eller...
- "Put my money where my mouth is" och köra endast med halvförsäkring. (Tror mig vara en säker förare och varit skadefritt hela livet... ev. teckna en separat försäkring för skadegörelse)

Tackar på förhand för era svar
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Gäller det 123dM? Är det inte bara att helförsäkra bilen och köra vidare?

Skulle inte rekommendera att köra halvförsäkrad på en bil med det värdet. Men har du tillräckligt med pengar på banken så att en skrotning inte påverkar mer än självförtroendet så kan du ju nöja dig med halvförsäkring.

corzair
Volvo V70 - 12
Har du råd att köpa den bilen har du väl ändå råd att betala för en helfösäkring? Annars har du räknat på en väldigt tight budget:p
Onehp: Vad du får betala i försäkring kan inte säga. Försäkringspremien är individuell och baseras på de förutsättningar som gäller för dig och hur du bor. Så ingen kan svara på vad som är rimligt. Ringa runt till olika försäkringsbolag för bästa pris.
Förstår inte ditt resonemang riktigt. Har du inte råd med helförsäkring eller har du något emot det? På en sådan ny bil är helförsäkring ett krav enligt mig iaf.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Prova Swedbank dom jobbar med Tre Kronor.

Jag betalar lite över 300kr i månaden för hel då ingår allt.
Kan man teckna vagnskadeförsäkring hos ett annat bolag än den var man har halvförsäkringen? Då kan jag göra som ni säger (ett halv år kvar hos BMW original för halv).

Nej, jag förstår att vanligt vett föreskriver att man har helförsäkring. Helt klart. Att inte göra det vore väldigt osvenskt... men lite roligt är det att utmana tanken, då finns följande typer av resonemang:
- Försäkringen gör en opersonlig bedömning. Jag kan nog tro att 10lax inte räcker per år då jag bor i en stad där "det händer saker varje helg" (fast jag är inte ens här på helgerna). Om man nu verkligen själv tror att risken är nära noll, varför betala i onödan? Dom som blivit rika gör det genom att skippa onödiga kostnader... Fräckheten i detta kompenseras av nästa resonemang...
- Om jag inte kan hålla bilen på vägen och/eller orsakar en trafikolycka, så kanske man inte borde köra en sån kärra och ta tåget istället, då spelar det ingen roll vad man har på banken (Jag tycker nog en hel del bilister tar onödiga risker just för att de inte måste stå för notan när deras påhitt går snett... är man hård så måste man kunna ta en självförvållad smäll ;-) )
- Finns några här på AP som kör trafikförsäkring på allt och sparar många laxar under de åratal som går... om man inte "brukar" krocka dvs ;-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag förstår hur du tänker. Jag är inte så förtjust i alla försäkringar och tar de så som jag behöver. Man får kalkylera sin risk och sedan se hur mycket man sparar kontra hur surt det vore om något hände. På en motorcykel kan försäkring betala av hojen på 3-4 år. Då finns det pengar och spara och de hojar jag kör är inte de dyraste så om det blir skrot så lär jag mig en läxa utan att hamna i ekonomiskt trångmål.

Men på en bil, finns det lika mycket att spara där i förhållande till värdet? Sen kommer det bli lurigt att låna ut bilen till bekanta osv, med gott mod...

BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag bytte nyligen till Moderna och betalar ca 3000:- om året helförsäkring.
Kolla med dem, de pressar priserna hårt just nu för att växa på marknaden.
Började med att jag skulle byta till Villa-hem försäkring från LF till Moderna (spara 1700:- per år). Då "hotade" LF med att bilen skulle bli dyrare (från strax över 4000:- till närmare 6000:-).
Då bytte jag till Moderna även för bilen och sparade ytterliggare pengar.

Men skulle det handla om en premie på runt 10.000:- per år för bilen skulle jag definitivt överväga endast trafikförsäkring om man anser sig köra säkert och inte behövt utnyttja försäkringen speciellt frekvent tidigare.
Klart Moderna är billigare, se upp bara, dom KOMMER höja premien rejält men då har du i alla fall haft en billig försäkringen nått år iaf BjörnB. Det är alltid bra att vara otrogen ;)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
supersonics, "dom KOMMER höja premien rejält " så sa LF också ;)

Är beredd på det men jag väntar och ser hur det blir.
Bra BjörnB, många "svennar" glömmer att flera bolag har som strategi att smyghöja premien...
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej.

Betalar 550 kr/mån på Bmw orginalförsäkringar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det förvånar mig fortfarande att såna här trådar dyker upp. Det är helt omöjligt för oss att komma med några svar eftersom det garanterat kommer skilja helt mot vad du får betala.

Det enda du kan göra är att kolla runt själv efter dina förhållanden. Det som är billigast för mig (Aktsam) kanske inte alls funkar för dig.

Vill du inte behöva gå in på varje företags hemsida så gå in på www.compricer.se/forsakring/bil så kan du kolla flera bolag samtidigt.

-------
//Lövet
Tack Andreas, men du har nog missat frågan lite. Jag har som god forumanvändare sökt och tagit till mig befintlig info. Jag är inte ute efter en ny försäkring eller efter att andra ska ge mig "mitt" pris. Som sagt är jag fortfarande bunden, det betyder för det första att man får andra priser än en ny kund, för det andra, eftersom vagnskadegarantin utgår under bindningstiden, har jag inte mycket att välja på (rätta gärna mig om jag har fel)... förutom att inte ta mitt nuvarande f-bolags erbjudande.
Som stöd i det beslutet i vad som är rimligt frågade jag andra ägare vad de betalar (alt. vad de fick erbjuden när deras vagnskade gick ut). Det är väl ok tycker jag.

Jag tror också att det kan vara intressant att få info specifikt för ettan som kanske andra än mig själv har nytta av...

Hur som, min helförsäkring kostar mycket riktigt över tio papp: elvatusen/år med självrisk sextusen och och körsträcka max 2500mil. Detta är alltså utöver halvförsäkring (om jag uppfattat rätt - hoppas jag inte gjorde det ;-) ).
Har således fortfarande inte bestämt mig om jag ska betala när fakturan kommer även om jag är bunden bara ett halvt år till... men det är väl mitt beslut, dock är jag fortfarande tacksam om andra vill komma med sina synpunkter :-)

Under bindningstiden kan du uppgradera din halvförsäkring till en helförsäkring hos ditt befintliga försäkringsbolag. Det brukar aldrig vara några problem.
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
orkar inte läsa allt men du har bara ett alternativ, helförsäkring!
c4
79
c418krk
430d Gran Coupe -15
Du behöver inte ha vagnskadedelen i samma bolag som trafik och halv.

// Christopher
Ah tack c418krk, är det bara att ringa vilket som försäkringsbolag och be efter vagnskadeförsäkring eller? Tycker att det alltid framställs som ett komplettpaket... tom när jag specifikt frågade.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Efter att vagnskadegarantin gått ut så har jag aldrig stött på ett bolag som accepterar annat än att ta hela försäkringen. Aldrig hört talas om något annat heller.

-------
//Lövet
Trodde det. Jag ställer frågan i avdelningen värdering och försäkring...
Fick ändå en bra deal hos nuvarande bolag, står i högsta bonusklass för vagnskada och betalar "endast" 3400 extra per år för att komplettera med vagnskadegaranti. Helnöjd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.