|
|
|
|---|---|
|
Hej! Eftersom min E36:a är sänkt räcker inte originaljusteringen med excenterbult till för att justera cambern ordentligt bak. Bilen är spårkänslig som fan med nya sommardäck på (215/45 R17). Med vinterdäcken (185/65 R15) går den dock som en dröm på vägen. Tror att det är för mycket negativ camber bak för när man ritar lakritsremmar blir dom väldigt smala och insidan på mina gamla sommardäck var helt slät. Toen går att ställa helt ok så det måste vara cambern. Har därför funderingar på att köpa justerbara nedre länkarmar bak. Frågan är egentligen om nån har bra tips på var man kan få tag justerbara länkarmar billigast möjligt? Hittade dessa: Länk men de var jäkligt dyra och för banbruk, jag har bara bilen som bruksbil så är det nån som har tips på var man köper någon enklare modell, fire away! | |
|
Har du kollat på Ebay? Har sett där, men minns inte vad de kostade. |
|
|
Det finns massa firmor som säljer den typen av armar du länkar till. Sök på ebay på "rear camber e36" så ska du se att du hittar billigare (men inte lika fina). Om bilen spårar så kan det vara väldigt många saker som påverkar. Alla spindelleder och bussningar måste vara bra. Fräscha däck är viktigt, helst med = mönster inte < mönster. I slutändan så tror jag att gamla bilar (e36 t.ex) som hade 15" som standard är svåra att få lika kursstabila som moderna bilar vilka levereras med 17/18" som standard. Jag kan bara nämna att jag hade problem med detta på min 328 förra sommaren. Allt var bra och bytt i (dämpare, fjädrar, bussningar, hjulinställning (utom hör och häpna) bakdäcken som var slitna <-mönsterdäck. Då jag denna säsong bytte även de (det sitter nu mera pilot sport runt om) så gjorde det hela skillnaden. |
|
|
Alla leder är schyssta, A-bussningarna har jag bytt så de är nya, den var mindre spårkänslig med de gamla sneslitna bakdäcken... har precis krängt på helt nya däck bak pga en punka och det var då den blev så väldigt känslig. Vill minnas att det blev likadant sist jag hängde på nya. Framdäcken är också mkt bra, ej snedslitna. Har en väghållningssats monterad (kanske 2-3000 mil sedan) med nya fjädrar & kortade/anpassade dämpare runt om och har gjort hjulinställning 2 gånger sen dess, en när jag monterade väghållningen och en när jag bytte A-bussningarna bak. Vill minnas att cambern ej gick att ställa helt enligt rek. värden när jag gjorde inställning sist och man ser att den är lite "kobent" (neg. camber) när man står bakom. Tack för tipset dock, ska kolla ebay! |
|
| Dessa har också camberstag till e36. Länk | |
| Att 17-18" skulle vara mer kursstabilt än 15" tror jag nog du fått lite om bakfoten.Är andra saker som påverkar på nyare bilar.Som betydligt bättre och mer avancerade hjulupphängningar.. | |
| Bimmerbåjj: Nej det var inte så jag menade. Jag menade att moderna bilar ofta är mer kursstabila med 18" än vad gamla blir med 18". Alltså att man får extra stora problem med kursstabilitet på t.ex e36 med 18" jämfört med e90 och 18". | |
| Frapp: Då är jag med :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.