AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.240

Hur spänner jag fläkt/generator remen?

in
4
intekvn
535i -88
Har en E34 535i -88. Strömen tog slut idag och jag vet att det är remen som är slapp, men då det är en massa snö ute, kallt och mörkt när jag kommer hem så har jag ingen stor lust att figurera.

Tänkte jag skulle spänna remen hittade en bult ovanpå generatorn men det måste sitta en till någonstans eller? Den flyttar sig ej. Har en aning om en bult på nedansidan av generatorn.

Tacksam för svar!
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är en guide, här ännu bara hunnit med för styrservo remmen
Länk

Men remmen för generatorn ska vara likadant.

Kolla på bilden nedan, mellan generatorn och remskivan för vattenpumpen sitter spännanordningen
Länk

Börja med att lossa muttern på andra sidan av skruven med 19 mm sexkant huvud.
Lossa sedan (några varv räcker) skruven med en 13 mm sexkant huvud (sitter fast i en svetsmutter på baksidan).

Detta skall räcka, för nu kan spännmekanismen röra sig fritt och generatorn kan alltid snurra kring den nedre genomgående skruven.
Ta nu en 19 mm hylsa och spärrhandtag och vrid nu skruven med 19 mm sexkant huvud medsols för att spänna remmen.

Nu är allt lite rostigt så det räcker oftast inte med att bara skruva på den där 19 mm skruven (risken är att du tar sönder tänderna på spännmekanismen). Så hjälp till med ett däckjärn eller liknande, se exempel i guiden.
in
4
intekvn
535i -88
Bra guide, ska kolla imorgon om jag for ihop det.

Tackar så mycket!
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur gick det? Stämde guiden?

Jag passade på att ta några bilder på med fokus på remmen till generatorn nu när bytte olja. Jag ska själv byta remmarna inom någon månad eller så, ska passa på att kolla upp exakt vilka skruvar som man behöver lossa för att byta remmen till generatorn.

Såhär ser iallafall justermekanismen för remmen till generatorn ut sedd ovanifrån
Länk

Närmast kameran ser du den stora tandade skruven med ett kullrigt huvud. Den spänner man med. Men innan man kan göra det så måste man lossa muttern på andra sidan.

Det är möjligt att det räcker att lossa denna mutter. Om inte så måste du lossa lite på muttern på den lilla genomgående skruven längre bort från kameran.

Du ser det tydligare på denna bilden.
Länk

Mutter #1 skall du lossa på för att kunna spänna remmen.

Mutter #2 kanske du också måste lossa lite på - är osäker. Något jag skall kolla upp när jag själv byter remmar.
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Eloge för utförlig beskrivning. Men var tog Intekvn vägen?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.