AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.385

Reparera skadad lack efter automattvätt?

El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Hej!

Som ni förstår av rubriken så har lacken blivit skadad efter att ha kört bilen genom djävulens portar som jag numera kallar automattvättar för. Jag har ju hört såna här berättelser tidigare. Men jag tror ju inte på djävlar och demoner så jag chansade och tog det där dåliga beslutet att trots alla varningar tvätta bilen i en automattvätt. Nu är jag benägen att tro på djävulen!

Konsekvenserna av mitt dåliga beslut blev att det nu finns 4 större och omkring 8 mindre skador på lacken. De lite större skadorna är rundade och kan beskrivas som stenskottskador. De är inte mer än 2 till 3 millimeter i diameter. De mindre skadorna är smala repor inte mer än 5 millimeter långa.

Det är inga stora skador egentligen men de är inte önskade och jag vill inte ha dåligt samvete resten av året. Jag vill därför åtgärda det här. Så frågan är, hur reparerar man såna här lackskador? Och är det något man kan göra själv eller bör man lämna in bilen till proffsen? Ska man då lämna in bilen till en verkstad eller en rekond? Vad kan en sån här sak kosta att reparera hos proffsen och blir det mycket bättre än om man gör det själv?

Jag måste väga in lite dessa saker och det hoppas jag att ni som har bättre erfarenhet kan hjälpa mig med. Sedan ska jag fatta ett beslut. Jag vill inte fatta ett dåligt beslut igen så att det bara blir värre, därför frågar jag er om råd. En sak är säker och det är att jag vill få det här åtgärdat så snart som möjligt.

Tack på förhand!
Som jag ser det så är skadorna inget att hänga läpp över. Din bil är snart 20 år och har säkert massa andra skador.

///Micke
Min cabrio Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
För att sno tråden lite även om det går lite hand i hand så att säga...
Fick nämligen hem en broschyr idag ifrån statoil där man tom fick ett bevismaterial ifrån deras borstar att dom inte repar lacken.
Materialet är gjorde i någon form av skumgummi.
Som sagt,dom påstår att detta inte ska repa lacken, finns det någon sanning i detta?
Sen vet jag inte vad övriga tvättautomater använder sig av för borstar?

Är det någon annan som också fått hem denna?
Möjligt att just borstarna inte repar men du kan ju lugnt räkna med att efter ett par tvättar så är dom inte rena längre. Då sitter det säkert massa grus och annat i dom och DET repar.

///Micke
Min cabrio Länk
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Tack för svaret Micke!

Ja, den fyllde 18 år ganska nyligen. Så visst har den flera år på nacken som man säger. Men för mig är åldern ointressant. Jag tycker om den här bilen och jag kan inte tänka mig att sälja eller byta den mot en annan. Inte på flera år till i alla fall.

Den hade inga såna här skador innan, inga stenskott eller så. Inget man kunde se med bara ögat i alla fall. Hade den haft sånt här sedan tidigare så hade jag som du säger inte hängt läpp över det. Det är jag själv som har vållat dessa skador, eller biltvätten för att vara exakt, men jag tog beslutet.

Jag har alltid tvättat den för hand i många år. Det här var första och det blir den sista gången som jag tvättar en bil i automattvätt. Jag var dum som inte trodde på folk som berättade om sina dåliga erfarenheter med automattvättar. Det här var en automattvätt med borstar på en OK mack. Men plastborstar, gummiborstar, inga borstar, det spelar nog mindre roll, automattvättar är att undvika. Jag fick lära mig det på det svåra sättet.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Tack för svaret Haas!

Som jag skrev tidigare så är automattvättar att undvika. Jag fick bara lära mig det på det svåra sättet. Det var helt onödigt eftersom jag har tagit del av ett dussin dåliga erfarenheter av automattvättar från vänner och bekanta.

Jag instämmer i det Micke skrev. Det blir nog en hel del skit kvar i borstarna även om borststråna i sig är skonsamma, eller som i det här fallet där de bevisas inte repa. Jag skulle se det som ett marknadsföringsknep bara. Det tvättas för lite i deras automattvättar och då går de ut med sånt material för att locka till sig kunder. Inget annat.

Den dagen då de kan garantera att bilen blir repfri, då ska jag börja tvätta i automattvättar. De får liksom fota bilen, eller så gör man det själv. Sedan kör man igenom tvätten. Om det då inte finns några repor så är ju det bra. Men om det finns repor så får de stå för reparationskostnaden eller åtminstone en del av kostnaden. Det tycker jag.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Nå, hur blir det med den där reparationen? Just nu är jag inte så intresserad av att diskutera om automattvättar och alla men och om. Jag vill bara åtgärda problemet som jag har här och nu.

Så kan man utföra ett sånt här jobb själv eller bör man lämna in bilen till ett proffs? Kan ni ge tips på produkter man kan använda om man ska ge sig på problemet själv? Om inte, kan ni rekommendera någon verkstad eller rekondfirma i Norrköpings trakten?
Lackstift med efterföljande polering... Det måste väl duga?
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Lackstift? Är det som en liten pensel man får tillsammans med täckfärg? Det är väl ingen sån där mirakelpenna som man ser på TV ibland?

Jag har läst att många har fått bra resultat med Dr. ColorChip. Vad tror du om det? Det går att beställa från USA och då hamnar priset på omkring 800 kr när det anländer i Sverige, frakt, moms inräknad, tullfritt pga. lågvärde. Jag är lite sugen på att testa en sån.

Blir resultatet mycket sämre med sån där vanlig lackstift eller vad det kallas? Och vad kostar ett kit med lackstift?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Dr. Colorchip verkar vara en bra produkt, läs denna tråd:

Länk

Mvh
Verdi
Om man inte är jävligt noga när man tvättar för hand är det lätt att få grus och skit i svampen också. Apropå grus i automattvätt...
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Nästa bil blir en med ljus lack. Är så jäkla trött på alla små små små repor i den mörka lacken. Varför har man inte mörk grundlack till bilar med mörkare färgskala. Gör ju underverk. I stället får ägaren huvudvärk....

"Byta upp sig? Till vad då?"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.