|
|
|
|---|---|
|
Larmet på min 316i Compact -94 har krånglat till och från i flera år. Från att ha fungerat felfritt till att ibland inte fungera, till att ibland fungera till att inte fungera alls. Det är alltså att låsa och låsa upp med sändaren på nyckeln jag pratar om. För att göra en kort historia lång; senaste åren har den inte fungerat alls men lyckligtvis råkade den fastna i ett upplåst läge så allt har helt enkelt fungerat bra ändå även om man fått låsa dörrarna manuellt. Det som hände nu i sommar var att det en riktigt het dag började plötsligt centrallåset fungera igen! Glad i hågen provade jag flera gånger att låsa och låsa upp genom att vrida på nyckeln. Och naturligtvis föll tanken att kanske även sändaren på nyckeln börjat fungera nu också? Så ett litet tryck på Lås-knappen och *zip* så låstes bilen. Jippi!! Det är nu den stora olycksguden får syn på mig. Tydligen är jag inte anförtrodd där "uppe" så i det här läget tyckte någon tydligen det var dags att göra centrallåset/startspärren obrukbar igen. Och naturligtvis i ett tillslaget läge, så sedan dess har bilen inte gått att starta. Behöver jag nämna att den tio minuter innan kom från besiktningen med sitt livs första blanka papper? Har läst ur felkoder från styrboxen via en polares CarSoft och den klagar bl.a. på någon "overload" om jag inte missminner mig. Nu står jag helt slätt i hur jag går vidare. Att lämna in den på BMW innebär minst 10 mils bärgning och totalkostnaden är sannolikt hamna på mångdubbla bilvärdet. | |
|
Kan tillägga att jag inte känner något sprängande behov av varken centrallås, larm eller startspärr, bara bilen fungerar igen. Men information om hur man plockar bort eller gå förbi dessa är heller inte lätt att hitta. Så alla tips som kan dela till fungerande bil är högst välkomna! |
|
|
Hur löste du problemet?! |
|
|
Hade nästan samma problem på min BMW. Det slutade med att bilen fick bogseras till BMW . Felsökning gjordes (1100:-) där det konstaterades att larmstyrenheten var sönder. inte under 14.000:- sa dom till mig, jag insisterade och bad dom köra ut bilen på parkeringen, samt frågade dom om larmet kunde kopplas från. Efter lite om och men startar bilen men som sagt larmet, fönsterhissar ,centrallås samt fjärren är ur funktion. Nu letar jag efter en begagnad larmstyrenhet på skroten. Mvh...... |
|
|
Jag har fortfarande samma problem. Drog bilen på trailer till närmsta BMW (10 mil) och där hade allt plötsligt gått till sig och inget vettigt kunde urläsas via diagnostiken. Nu har bilen återigen halkat i baklås och är helt orubblig. Finns det hopp eller är det bara en enkelbiljett till skroten som kvarstår? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.