AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.104

Dålig komp och knack under ventilkåpan, vad kan det vara?

Ro
12
RobertN
E30 318i -88
Har lite problem med min e30 318i -88. Var på väg till jobbet häromdagen, stanna för att plocka upp en arbetskamrat och då hör jag något konstigt knackande ljud, kör ca 400 meter och motorn tvärdör. När jag ska prova starta igen så låter det som att det inte finns någon komp, den startar efter en liten stund men dör efter några sekunder, går som en påse skit under den tiden och det smäller innifrån ventilkåpan.

Förslag på vad det kan vara?
Roffa1
Låter som om kamremmen gått av, kör ej med startmotorn då detta skadar toppen. Finns nog flera krökta ventiler osv.
Ro
12
RobertN
E30 318i -88
Nja, de låter ju osannolikt eftersom att bilen startar :S
Roffa1
Lossa på ventilkåpan och leta efter en brusten vippa (ligger lös)
Ro
12
RobertN
E30 318i -88
Ingen vippa är av vad jag kan se :/
Roffa1
Kolla markeringarna på kamremmen, remmen kan ev, ha kuggat över. I vilket fall så kan du nog tyvärr räkna med kostsamma reparationer av toppen. (krökta ventiler) När det smäller under ventilkåpan så brukar det vara allvarligt.

Som en andra gissning skulle jag våga satsa på att en vevstake gått av. (endast spekulationer) Svårt att ställa rätt diagnos via internet;-)
Ro
12
RobertN
E30 318i -88
Felet var att kamremmen hade kuggat över, resulterat i 4 krökta ventiler, men nu när jag tittar på markeringarna så finns de ingen markering i toppens gods att ställa kamdrevet mot. Har sökt å sökt men hittar inget vettigt svar på detta, någon som har något tips? Jag borde ju kunna se på kamaxeln hur den ska stå när den är nollad?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.