AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.089

Törs man köpa denna 530?

Ni
17
Niclas73a
Saab 9000CS -98 och Ford Galaxy -01
Letar efter en lämplig bil i 5-serien, helst 525.a Prisklass 50-70k.

Fann denna på blocket:

Länk

74k för en till synes fin 530 med låga mil. ca 12000-13000mil.
svensksåld. Besiktad i juni. Avställd.
Ngn på forum som äger denna eller vet vem som äger den?

Är kass på att göra efterforskningar men har slagit på transportstyrelsen samt via sms tagit reda på ägaren Ägarens namn överensstämmer inte med annonsens men det är kanske inte så ovanligt? Ändå ringer varningsklockorna ngt.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag skulle inte dra några slutsatser innan man sett bilen och träffat ägaren.
Åk och titta på den, provkör, kolla hur ägaren beter sig och historiken.
Efter det brukar man alltid ha en magkänsla som är bra eller mindre bra.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tillägg
Skulle dock hellre leta upp en bil med M-paket och lägga någon tusenlapp till på det. Både snyggare och lättare att sälja den dagen du bestämmer dig för det.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är ont om E39 med låga mil som dessa, och de kostar då några spänn extra.
Är nog ett vettigt köp om den är fin o fräsch.
M paket är nog ett +. men är också ett gissel beroende på var man har bilen parkerad, det går snabbt att plocka bort och det sker hela tiden

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag tycker annonsen verkar vettig. Inga varningsklockor för min del. Eftersom den är svensksåld är det ju lätt att kolla upp mätarställningen.

Att ägaren inte är samma som annonsören behöver ju inte vara något skumt. Kanske säljer han bilen åt någon släkting.

Mvh Johan
Priset är bra och det är en förbannat bra bil skulle jag vilja hävda (av mina egna erfarenheter). Vevhusventilationen är väl största irritationsmomentet på M54 motorn som ofta verkar uppenbara sig kalla vintrar (men det vet du säkert om?).

Fick 82000 kr för min 530iA Limo 2001, 13800 mil (ej M paket) som gick till inlösen i juni (blev påkörd bakifrån) via försäkringsbolaget Atava. Hade väl velat ha några tusenlappar till men jag orkade inte tjafsa (den var i bra skick).

Som alltid när det gäller begagnade bilar gäller det dock att göra en så seriös bedömning av skicket man bara kan. Något som sannerligen inte är lätt.
När det gäller Vevhus-problemen så är BMW långtifrån ensamma om detta fenomen.

Volvo,Saab,Audi,VW,ja det flesta märken har strulat under föregående vinter.
De bilar som klarat förra vintern bäst verkar vara de gamla trotjänarna som tillverkades under tidigt 90tal då avgasreglerna inte var lika hårda som till de nyare tillverkade modellerna?

Anledningen är nog att de flesta biltillverkare har modifierat avgasreningen till den grad att flera anslutningar,slangar mm används och riskerna ökar för igensatta vevhusventilationer.
Känns spontant som BMW drabbades mycket, mycket hårt förra vintern men jag har kanske missuppfattat omfattningen? Att faktiskt flera andra biltillverkarare drabbades lika hårt?

Men det var ju inte bara M54 motorn som drabbades, långt därifrån, mycket viktigt att tillägga.

Här en av flera trådar från förra vintern med folk som drabbades av detta på forumet, mig själv inkluderat. Men genom att ögna igenom tråden förstår man lite omfattningen på det hela.
Länk
Audis problem-motor var förra vintern 2,7an som knorrade över just vevhusproblemet som ett ex.

Även 2,4orna kände av problemen,men inte i lika stor usträckning som 2,7orna dock.

3,0 samt 3,2orna däremot verkar lufsa på riktigt bra utan större problem med något alls ;)
Ni
17
Niclas73a
Stort tack för all hjälp!

Det blev ingen BMW den här gången heller.
Hittade ett utmärkt exemplar av en Saab 9-5 aero -02 hemma i Västerås.
Kärlek vid första ögonkastet och provtur! ;D
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Fy!!! ;)

Less is More
Niclas73a: Vad fick du ge för den? Miltal osv?
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Om du bara visste hur mycket kärlek du kännt om du testat 530:n, suck...
;)
Ni
17
Niclas73a
63 000kr. 17200 mil. Prutade ner ifrån 70k
Nyservad och besiktad. Pilotpkt och i princip all utrustning som finns, skinnklädsel, elstolar, parkeringsensorer, regnsensorer osv. . Pixelfel. (får köpa ny SID via han son med 25% rabatt).
Motorvärmare + grenuttag. Sommardäck i princip slut nyare v-däck Underredsbehandlad, baklucka fixad hos Saab.
Ngn repa på en bakdörr men totalt sett mkt välbevarad! Pedantskött skulle jag vilja påstå. Ingen rost!

Annonsen om den är kvar. Skickar länk iaf. Länk
Ni
17
Niclas73a
Fast jag skall erkänna att jag är förbaskat sugen på en BMW också.
Efter att ha provkört en 523.a så blev jag lite smått frälst i 6:an. Vilket ljud och vilket fint spel mellan låda och motor. You got to love it!
Ni
17
Niclas73a
635 CSi: Ja, nu hann jag inte prova 530 : / Säkert grym på alla sätt och vis!
Kan ju bara föreställa mig vilket vrid, acc och sång som finns med denna 230 hk-motor. Mumma!
Det jag är rädd för att den kanske kommer kosta mer i underhåll? Jag kanske har fel? Aeron var iaf 10k billigare...och funkade med min tilltänkta budget på ett bättre sätt. (Tror gumman blivit sur om jag köpt en dyrare "andra bil" än familjebilen ;D)

Dock kvarstår att det är trots allt ett steg att ta när man byter bilmärke.
9-5;a har jag haft tidigare. En -04.a med 2,0 motor. (skitmotor men i övrigt en bra bil för mina behov) Känner alltså till bilmodellen och aeron skall ju vara premiumbilen i Saabs modellprogram. Annan bättre turbo, Mitsubishi-turbo och annat gottigt. Har blivit lite turbofrälst med den hottade 9000 cs som jag har nu. Har en Saab 9000cs 2,0t -98:a 28000mil med maptune steg 3 till salu i och med detta ;D

Jag hoppas aeron blir ett fint komplement till familjebussen vi använder varannan vecka när vi är 6 pers. Den andra bilen är en Ford Galaxy 2,3l -01.
Den bilen är vansinnigt tråkig men väldigt praktiskt.

Jag tror trots köpet att kommer fortsätta läsa på autopowers forum. Mkt duktigt folk här och vem vet nästa gång vågar jag ta steget och köpa en BMW? Drömmen om en BMW finns kvar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.