AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.981

BMW:s image-förändring de senaste 5-10 åren

Jag är som vissa av er förmodligen inte kunnat missa en av dom personer som haft mycket svårt för Chris Bangles nya design-språk. Ett design-språk som nu tagits över i ungefär samma linje med nya chefsdesignern Adrian von Hooydonk.

Men på sistone har det slagit mig att jag tycker förändingen är mycket större och mer genomgripande än bara dessa designers. Förr fanns t ex BMW med som varumärkesplacering i Bond-filmerna och många andra filmer som t ex Transporter. Alltid fräna, snabba, actionfyllda filmer och bilar med sportig, manlig framtoning.

Och det slog mig igår kväll när jag såg Iron man 2 på blu-ray att den image som för några år sen var BMW:s nu har tagits över av Audi. Audi är enligt mig det BMW var för några år sen. Audi har enligt mig varit skickliga i sitt sätt att designa och exponera sina bilar och sitt varumärke. Eller så tycker jag det bara för att jag tycker det är så en riktig BMW borde vara - uttalat sportig med en aggressiv hajnos i stället för dagens underbett och konstiga bakdelar - jag vet inte.

Om det är som jag tror, så är detta såklart ett medvetet drag av ledningen på BMW. Personligen tror jag att man för att nå en bredare kundkrets, flera köpare och större försäljning har velat tona ner den manligt sportiga imagen till förmån för lite mer kvinnliga former och familjebils-lockelse. Inte för att bli tråkigare, för man har ju fortfarande "fräna" bilar (t ex X6) på programmet, men för att bredda sitt produktsortiment för att nå flera kunder.

Personligen tror jag varumärkesplaceringen i laddade actionfilmer är oerhört mycket mer värd som reklam än t ex att förekomma i sömnpillret Formel 1. Nu har man väl klivit av även F1 vad jag förstår (rätta mig om jag har fel, det var flera år sen jag orkade se ett helt lopp runt runt utan omkörningar). Och om jag har rätt så ligger det i linje med företagets medvetna image-ändring. Kanske dyker det upp små gulliga BMW 1-serie i Sex and the city, eller familjelagom X3:or i "Livet kring 30" ? Eller så har man helt lagt ner produktplacering och valt att göra mer traditionell reklam via TV och tidningar?

Vad tror ni, är det en medveten imageförändring? Eller är det ingen förändring, har man samma sportiga och fräna image som för några år sen?

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Din beskrivning av Audis placeringen håller jag helt med om; man har kopierat BMW's framgångssaga och dragit nytta av att BMW tappade fokus under Rover-affären och att de sedan hade interna diskussioner om design och hur man skall hantera den ökade kostnad det innebär att ligga på topp och kunna stå mot VW's enorma utvecklingsbudget (som Audi får "gratis").

Dessutom lyckades man vattna ur märket genom lanseringen av 1-serien; "riktad till kvinnor" blev bilen presenterad som lättkörd BMW utan de sportiga alternativ man förväntar sig av märket. Och inredningskvaliteten blev ju snart ett kärt ämne att debattera. Detta, plus Bangle-polariseringen gjorde nog att Dr Panke inte fick fortsatt förtroende. istället kom Dr Reithofer in och nu verkar BMW vara tydlig med vad man vill och inte vill. Men man har tappat momentum och behöver jobba lite extra de närmaste åren för att kunna toppa Audi när det gäller varumärkesunderhåll.

----
BMW CS #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... vill också lägga till att förändringen i sig inte behöver vara endast av ondo. Lanseringen av Efficient Dynamics har blivit en kanonhit och VW/Audi har varit ovanligt tysta om detta (mao de indirekt erkänner att BMW ligger etta här), och vad viktigt är att många journalister - och politiker! - nu refererar till BMW inom detta (viktiga) område. Det kommer att göra gott för märkets image.

----
BMW CS #6212
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Men varför krom"läpparna" på huven ovanför njurarna? Ser ju för jä***gt ut! Som en liten pussmun, kan ju inte vara det ägarna vill åt, eller?
Det förekommer även en Rolls-Royce Phantom i Iron Man 2 och BMW äger Rolls-Royce. Rolls-Royce varumärke är urstarkt, men alla varumärken måste vårdas. Audi har R8 Spyder som passar perfekt för en actionfilm, samtidigt behöver varumärket stärkas i USA (Mercedes och BMW är bättre förankrade bland konsumenterna).

Själv kör jag E61, men 1-serien är i ärlighetens namn mer BMW. En 123d förvaltar BMW traditionen otroligt mycket bättre än en X6 xDrive 50i. Ska man vara traditionalist och märkestaliban kan man ifrågasätta nästan allt. T.ex kan man fråga sig vad en automatlåda gör i en BMW, är det en bil "riktad till kvinnor"? I verkligheten handlar det dock inte om arv och tradition, det centrala är att skapa vinst och jag antar att det är vad BMW är ute efter.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
BMW bör återta/behålla - vilket ni vill - segmentet "sportig familjebil" med nästa 3-serie.
Den skall ju bli lite rymligare än E90 vilket betyder att den storleksmässigt blir som gamla E34 som i mitt tycke var alldeles lagom (Peps Persson).
Jag tror också att den blir en ruggigt läcker och kommer att bära BMW loggan med heder.
Och inte "egentligen vill jag vara en gubbig 7-serie" som jag ofrånkomligt tycker när jag ser en F10. Sportigheten är som bortblåst inte minst när förarna är 75+.

Mao min nästa BMW blir förmodligen nya 3-an och den skall väl komma hösten 2011 som modell 2012. Och där blir väl en 328 alldeles lagom!

"Byta upp sig? Till vad då?"
ri
699
riku
740iA -97
Va till Oktober träffen och kunde bara konstatera att BMW har förlorat den image den hade, tittade på dom nya modellerna o kom fram till att jag lika gärna kan köpa en riskokare för bråkdelen av priset.
Men jag kan inte tänka mig att BMW har gjort avkall på kvaliten, om så vore fallet kan jag inte mer än beklaga.
Vill bara understryka att jag inte avser att "hacka" på BMW eller deras nyare designers. Det handlar inte om det. Hela inlägget skrevs i ett ovanligt infall av klarsynthet (som jag själv upplever det), och handlar egentligen om att jag själv blev trött på att gnälla på BMW:s nya design, och istället insåg att det förmodligen handlar om ett medvetet drag hos ledningen i företaget. Även om man tappar en kund som jag så vinner man två andra möjliga kunder genom att ändra sin image och sitt varumärke lite = fler potentiella kunder och bättre försäljning.

Själv gillar jag såklart fortfarande BMW. Även om jag märker på mig själv att jag bäst gillar generationen E38, E39, E46, E53 -- det var BMWs glansdagar enligt mig, så måste jag erkänna att jag skulle stå ut med en carbonsvart E61 med m-paket. Om något år så har jag vant mig vid fronten, och tröttnat på att reparera min fina E39 touring (som dock ibland går sönder så man blir lite trött på den ibland) ;)

Vad gäller E53 så har jag en Carbonsvart, den funkar fint - mysig bil.

BMW är goa bilar, men märket har ändrat sin image de senaste åren, eller hur?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.