|
|
|
|---|---|
Martin84 |
Jag har sett på E36 Coupe, speciellt i Tyskland, att vissa i stället för att ha baslåda, skruvar fast basarna direkt på ryggstödet i skuffen. Innanför basarna brukar dom borra hål en bit in i ryggstödet för att ljudet ska komma in till kupén. Någon som har kommentarer om detta? Hur låter det? /Martin |
|
Hej Martin. Att montera basarna "open air" på detta viset BRUKAR inte bli bra. En avstämd baslåda är alltid bäst. Måste dock erkänna att min polares Audi 80 GT med två tolvtums RockFord i hatthyllan lät GRYMT bra. Men de basarna kostade en 3-4 tusen STYCK och var något i hästväg och hade säkert spelat ännu bättre i en riktig låda. [ www.tocnet.nu ] |
|
Robsarve |
En open-air eller infinite baffle som det egentligen heter kan funka bra om det är ordentligt tätt mellan baksidan av basen och kupén och man har en bas som är lämplig för det. På en E34:a eller liknande hade jag dock föredragit en bandpasslåda med sluten bakre kammare och port indragen i kupén. |
|
Om skuffen e tät och om man har plats för två st basar, så ska det bli toppen. Koppla dom bara "omvänt" mot varandra. Kom bara ihåg att om du har talare i hatthyllan oxå så ha dom i egen "låda". annars trycker basarna bort all effekt i dom, blir som fusk bas(slavbas). Hepp BMW Såklart |
|
Martin84 |
Då är det kanske mest en chansning om det blir bra eller ej? Dock är det ju ruskigt smidigt att bara skruva fast dom direkt i stället för att behöva bygga en låda också. Brukar det låta MYCKET sämre än med en vanlig baslåda eller är det endast kräsna billjudsöron som tycker det låter dåligt? /Martin |
Robsarve |
Som sagt var kan det bli bra nog till kräsna öron, men det krävs en bas som är gjord för det annars bottnar den ut lätt och går snart sönder. Lämpliga basar har progressiv upphängning och lågt Fs, Qts ~0.4 & Qes < 2. |
|
Genom att montera högtalarna tätt mot ett ryggstöd utan skidlucka så blir det inte open-air, skumgummit i ryggstödet kommer att fungera som en membranlåda och dämpa konernas rörelse.... Svårt att säga vilka basar som passar och hur resultatet blir. Annars kan jag rekomendera DLS OA basar monterade i hatthyllan. Mycket lättmonterat. Men det kanske inte är så lyckat på en coupe då det krävs att bagaget är avgränsat från coupen. |
|
Robsarve |
Tja, jovisst kommer den att fungera som ett läckande membran, men som ett ofantligt stort sådant... Dessutom är de flesta bagageutrymmen på 300 liter eller mer och tillsammans med ett så pass läckande "membran" funkarar alltihopa som om det var helt odämpat för högtalaren. Inte så bra... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.