AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.942

BMW 330xi (E46)

cm
12
cmexi
330xi A Touring-03
Hej,
Jag har några frågor angående fyrhjulsdriften på min 330xi -03(E46).

1:Hur fungerar fyrhjulsdriften egentligen?
2:Om jag kopplar ur DSC´n, vad händer då och hur reagerar fyrhjulsdriften på det?
3:Stämmer det att det finns två lägen med urkopplad DSC?
Jag har för mig att jag läste i instr-boken att om man trycker ner knappen en gång så kopplas antisladden ur men om du däremot håller knappen nedtryckt i någon sekund så finns det ytterligare ett läge som påminner diffspärrsläge?vet inte om jag missuppfattat det eller hur det är!

Tackar för svar/hjälp!

Mvh
Christoffer

1. Permanent fyrhjulsdrift med 38% fram och 62% bak. Ej att förknippas med det betydligt intelligentare xDrive systemet som finns på alla nya BMW modeller.

2. Fyrhjulsdriften fungerar på precis samma sätt som innan. DSC har ingen inverkan på den. Så har jag förstått det.

3. Ett tryck på DSC stänger av antispinn; DSC lampan i mätarhuset tänds. Tryck och håll inte för att stänga av både antispinn och antisladd; DSC och bromslampa tänds i mätarhuset.
co
161
coleburn
335i Sedan -09
1. Korrekt
2. Mekaniskt ja, funktionellt nej. DSC agerar "diffspärr" på e annars helt öppna diffarna.
3. Nej. På en 4wd E46 är det bara on eller off. Mellansteget utan antispin och med "snällare" antisladd finns inte.

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
cm
12
cmexi
330xi A Touring-03
Helsike va bra med alla svar!
Tusen tack, verkligen!
Så slutligen då,för att få det absolut bästa greppet med min fyrhjulsdrift så skall jag inte koppla ur DSC'n alls.
Jag trodde nämligen att den agerade som en diffspärr på underlag som har låg friktion(grus,snö etc), men så är det alltså inte?!

Sista frågan, med permanent fyrhjulsdrift påminn 330, betyder det att det åtminstånde alltid går lite kraft till alla däcken?!

Tack igen för alla svar!!

Mvh Christoffer

Axel
Japp på din modell så e de alltid 38% fram 62% bak.

Bromsen är fartens värsta fiende.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
i instruktionsboken står det att den permanenta fyrhjulsdriften fördelar drivmoment med 62& till bakhjulen och 38% till framhjulen vid Normaldrift! Det helelektriska fyrhjulsfriften har följande nyutvecklade funktioner, den automatiska differentialbromsen ADB-X för körning på halt underlag och HDC Hill Descent Control för körning i branta nedförslut.
Det sistnämnda vet jag inte om det fanns på alla 3-serie med x.

Personligen tycker jag att man tar sig fram mycket bättre med dsc urkopplad då det finns mycket snö och tex i rondeller.

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.