AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.449

Gör rostiga fälgar så bilen rostar?

IS
86
IScalle
325i -07
Det här kanske är världens dummaste fråga men jag måste ändå.

Det är så att jag har en helt rostfri bil men har vinterhjul som är jätterostiga.
(Syns inte för jag har navkapslar)

Finns det fisk att det sprutar rostvatten på karossen från hjulen under vintern som påskyndar rostbildning på karossen?

Har någon varit med om det?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, det finns ingen risk att bilen rostar mer. I de fall man kan påskynda korrosion med andra delar är om man blandar olika ädla metaller. Flygrost, så bruna prickar på lacken kommer av spån från dubbdäck som flyger omkring.
Jag svarar nej på den frågan. Låter inte troligt. Om det inte kan bli någon kemisk reaktion som gör att rostvattnet fräter upp lacken, vilket jag inte tror men jag är ingen kemist.

Man har ju haft rostfläckar på bilar och de har då inte "smittat" av sig för mig.
Rost sker i plåten inte i lacken, är lacken "tät" så borde det inte rosta.

Nogrann tvätt är väl det som hjälper mot rost. Och rostskydd på utsatta områden såklart.
Finns inga dumma frågor.....

Nej det blir inte värre för bilen
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Nej , men kanske mot själva anläggningsytan, alltså navet... Då tänker jag så att legeringar och andra ytskickt kan vara skadade, vilket exponerar två olika metalltyper mot varandra som i sin tur påskyndar rostbildning? Men ptja marginellt, och det skulle även kunna elemineras i stort sett helt med en gnutta kopparpasta?

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
kopparpasta borde man alltid använda på anläggningsytan mellan fälg och skiva TYCKER JAG. har provat de ett par år nu och funkar de är kanon! visst får man ibland tvätta bort och lägga på nytt när man byter sommar vinter men de är de lätt värt! finns även kopparpasta på spray som jag ska börja använda nu. dock får man spraya enbart på fälgen annars kan de bli "kul" när man ska stanna ;)

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.