AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.794

Montera race stolar i E82 / 135

Visa användare
111
Särås
Porsche 964 RS -92
Audi RS4 -01
BMW 135iM -08
Hej!
Detta borde även beröra E9X ägare som jag förstår det.
Vill montera ett par race stolar och vet att airbag lampan kommer tändas, letar efter en simulator som gör att bilen tror att stolarna sitter på plats har airbag.
Ett alternativ är om man kan programmera bort airbagen om det nu är möjligt!

Någon som vet?

mvh Jimmy Särås
Stertman Motorsport
www.stertman.com
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej
Kolla med närmsta aukt ÅF, de har i sitt Performanceprogram en skalstol. Jag såg den på avstånd vid ett besök i Munchen. samband med att en sån stol monteras borde vissa åtgärder genomföras. För att programmera bilens olika delsystem krävs tillgång PuMa alt GT-1 samt även vetskap hur man hanterar dessa system.
Den lilla info jag har.
Mvh
Asken
Visa användare
111
Särås
Porsche 964 RS -92
Audi RS4 -01
BMW 135iM -08
Hej Asken!
Den performence stol som BMW erbjuder till E9X och E8X serien har vad jag vet airbag!
Så den är ingen lösning på mitt lila problem, har inte kopplat upp vår dator och kollat vad vi kan göra, tänkte om det var någon som visste rakt upp och ner!

Men vi får söka vidare, har googlat och letat lite överallt men hittar att i USA så har dom en annan sittdyna och att USA inte sålt performence stolarna!

Men får koppla upp mig på vår BMW dator i morgon och kolla runt lite själv!
Tack!
mvh Jimmy Särås

mvh Jimmy Särås
Stertman Motorsport
www.stertman.com
Särås: har ej svar på dina frågor men skulle vilja veta vad det är för projekt du håller på med??
Visa användare
111
Särås
Porsche 964 RS -92
Audi RS4 -01
BMW 135iM -08
Jerry: Vi på Stertman Motorsport AB har en BMW 135 som vi bygger om till en snabb gatbil, det vill säga inte till tävlingsbil men en bil som kan gå ett snabbt varv på bana men även användas till vardags.
Planen är att visa vad vi kan göra och att vi inte bara erbjuder motoroptimering utan chassie och en massa annat!

Den tidigare demo bilen hittar Du här:
Länk

Den är nu för tiden i BMW himlen efter sista Nürburgring resan! :(
Men en "ny" mörkgrå 135 har inhandlats och ska byggas i ordning under vintern...

mvh Jimmy Särås
Stertman Motorsport
www.stertman.com
Hej Jimmy,
Det borde ju fungera att sätta ett motstånd alternativt en modul som lurar CANBUS om övervakningen sker på det viset. Kodning i programmet är nog lurigt men ni kanske kan få support från GIAC med det?

Fast är det egentligen hela världen om lampan lyser på en bil som ska brukas för bana? Ni vet ju varför den lyser. :-)

Mvh
Magnus L
Visa användare
111
Särås
Porsche 964 RS -92
Audi RS4 -01
BMW 135iM -08
Magnus: Hej!
Ja jag har listat ut via olika forum att det troligen behövs nå motstånd osv!
Och behövs det en kodning så är jag rätt övertygad om att grabbarna på GIAC hjälper oss om det måste till i mjukvaran men som sagt jag vet inte hur man kan göra för att få bukt på dessa problem!

Grejen är den att bilen används som lite bruksbil av framförallt mig och att den dessutom har navi, det betyder att hela Nav displayen inte går att använda då man bara har en stor bild på en Airbag varning!
Att åka med en liten gul lampa kan jag leva med men det här är löjligt!
Dessutom så efter den senaste olyckan så kan jag säga att jag gärna vill att airbagen i ratten och passagerar platsen fungerar när det smäller (det gjorde dom inte senast på grund av att det satt en skalstol på förarsidan!
Hade bilen vart en ren tävlingsbil för bana så hade vi slängt ut naven och även original rat osv, men det är en bil som används till typ 90% på gata...

mvh Jimmy Särås
Stertman Motorsport
www.stertman.com
Hej igen,
Ok, jag förstår problemet. Jag hade en 330d e91 i somras och monterade farthållare på den. Då byter man hela spakcentralen vilket innebär att rattvinkelsensorn får spel och DTC- och däcktrycksövervakningen är beroende av korrekt signal från sensorn. Med andra ord hade jag två feta felmeddelanden för däcktryckskontroll och antisladd, men dessa gick att släcka med I-driven. Dock måste det göras varje gång efter uppstart.

Nåväl, i det fallet går det att koda in hos BMW och jag förstår helt klart varför man vill att alla säkerhetsfunktioner ska fungera. Speciellt om man kör på en snabba banor med närhet till fasta föremål. ;-)
Vore ju snyggt om det gick att koda bort Airbags hos BMW...haha

För övrigt tycker jag ni gör helt rätt att bygga en snabb men normal bil som gemene man också kan bygga och identifiera sig med.

Finns det någon tråd om den gamla 135an...inte minst kraschen? :-P

Flåklypa
Visa användare
111
Särås
Porsche 964 RS -92
Audi RS4 -01
BMW 135iM -08
Magnus: Det finns ingen projekt tråd om vår tidigare 135;a!
Har inte heller gjort någon för den nya (den fyller iof bara en vecka i vårt ägande).

Det kommer väll tids nog en tråd ska Du se!
Angående bilder osv på kraschen så nej finns inte mycket måste jag erkänna dock så var BMW original försäkringar smidiga att jobba med även om jag tyckte att dom värderade bilen aningen lågt!

mvh Jimmy Särås
Stertman Motorsport
www.stertman.com
Särås: låter som ett spännande projekt.. hade själv velat utföra något sådant om ja hade haft råd :D ska bli spännande att följa det ni gör
Visa användare
111
Särås
Porsche 964 RS -92
Audi RS4 -01
BMW 135iM -08
Har fortfarande inte hittat någon modul som gör att bilen tror att det sitter stolar med airbag så lär bli så att man får mäta och göra motstånd själv! :(

mvh Jimmy Särås
Stertman Motorsport
www.stertman.com
Co
9
Colin685
M5 -93
M5 -87
Alpina b7 Turbo -84
M3 -97

Du får gärna berätta hur om du kommer på en lösning..

Lämplig resistor löser väl detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.