|
|
|
|---|---|
|
Jag ska i slutet av veckan hämta min första BMW så detta är mitt första inlägg här :) Bilen är en 118d -08 som främst ska användas till/från jobbet i Stockholmsområdet. Dock är jag lite bekymrad över vinterns snabba framfart och de odubbade vinterdäck (brukar köra dubbat på vintern) som följer med bilen. Så jag tänkte passa på att införskaffa nya dubbdäck och lite snyggare fälgar innan snön kommer. BMW har tydligen en vinterhjulskampanj till bilköpare med följande dubbdäck: - Nokian HKPL7 (RFT) 195/55-16 - Continental Viking II (RFT) 205/55-16 Är det någon som vet vilket av däcken som man bör välja för att få bästa möjliga körsäkerhet? De ligger ganska nära varandra i pris, så inköpskostnaden spelar mindre roll. Jag har kollat in däcktester hos bl a Teknikens värld. Båda däcken verkar helt ok, men jag vet ej vilka som passar bilen bäst. Har bredden på däcken någon inverkan på köregenskaperna eller spelar det ingen roll? | |
|
Hakka 7 vann hos Aftonblaskan och delad 1:a plats bland dubbat hos Teknikens Värld, ingen av dem testade RFT-varianten... Mvh |
|
|
Ingen större skillnad mellan 195/55-16 och 205/55-16. Jag hade valt det som är billigast av de båda. Enligt BMWs listpriser på kompletta vinterhjul: Continental ContiWinter Viking 2 SSR 205/55-16 med Länk kostar 16100kr Nokian Hakkapeliitta 7 RFT 195/55-16 med Länk kostar 18700kr |
|
MrsK |
Har du googlat på vinterdäck RFT? Har inte läst något bra om dem. Det finns beg. RFT med BMW-fälgar på blocket som ligger långt under listpriset. Jag gick till Däckspecialen och beställde dubb Continental Ice(nånting) 205/55 16" med femekrade vinterfälgar för under 9k monterat och klart på bil och allt. Dessutom kommer jag byta ut mina sommar-RFT så snart de är slut. Jag tycker att bilen blir så difus när det gäller väghållningen med dessa däck. /Karin :) |
|
De är bra däck bägge två, skulle ändå välja Hakka 7 då vissa klagar att continental tappar dubb lite för lätt. Och kolla absolut runt, det är omotiverad dyrt med nya originalfälgar. RFT kanske är en smula sämre som vinterdäck, dock mesta greppen ligger ändå i mönstret/dubben så det är viktigast är att märket+modell gör bra ifrån sig i tester och att de är väl inkörda och fräscha. Själv har jag dubbfritt då jag kör utomlands också, kör du till STHLM är det inte fel heller tror jag, senaste rön: Länk Vilket modell dubbfria kommer med bilen annars? MrsK: RFT är många saker, men diffus är inte en av dem. Starta ev. en ny tråd så reder vi ut det. |
|
|
Det blev hakka 7 för min del. 205 55 16. Vi kör mestadels i stan med bilen och det är ett helvete med glansisen i vissa korsningar i Linköping. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Tack för svar och synpunkter. Har kört kärran ett par dagar nu, fantastiskt trevlig bil. De odubbade vinterdäcken som jag fick till bilen är GoodYear´s M+S Eagle UltraGrip 195/55 16 (RFT) på vanlig plåtfälg. Körde bilen uppe i Roslagen i fredags när det var snökaos, däcken funkade ganska okej i snökladdet. Dock kändes däcken lite hala när jag åkte till jobbet imorse, snöfritt, regn hela natten och minusgrader nu på morgonen. Funderar som sagt att byta ut däcken mot ett par Hakka7. Är det någon som vet om jag kan välja utan RFT och montera dem på original-plåtfälgarna eller är fälgarna anpassade specifikt för RFT-däck? |
|
|
Tack för svar och synpunkter. Har kört kärran ett par dagar nu, fantastiskt trevlig bil. De odubbade vinterdäcken som jag fick till bilen är GoodYear´s M+S Eagle UltraGrip 195/55 16 (RFT) på vanlig plåtfälg. Körde bilen uppe i Roslagen i fredags när det var snökaos, däcken funkade ganska okej i snökladdet. Dock kändes däcken lite hala när jag åkte till jobbet imorse, snöfritt, regn hela natten och minusgrader nu på morgonen. Funderar som sagt att byta ut däcken mot ett par Hakka7. Är det någon som vet om jag kan välja utan RFT och montera dem på original-plåtfälgarna eller är fälgarna anpassade specifikt för RFT-däck? |
|
| Har dåliga erfarenheter av BadYear UltraGlip rft, väldigt lite grepp på is så jag rekommenderar varmt att byta. Det går utmärkt att ha vanliga icke-rft däck på dina rft anpassade fälgar. Dock det är inte rekommenderat att ha rft däck på vanliga fälgar (om nån nu skulle vilja ha det) eftersom däcken inte sitter stadigt på plats ifall man skulle köra med en punka - hela vitsen med att ha dessa däck. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.