|
|
|
|---|---|
| Märker man någon skillnad i styvhet om man byter ut OEM till styvare/grövre och kralligare fästen? | |
| Skaffa "endlinks" (tror jag det heter) istället, dvs krängningshämmare som man kan justera längden på i viss mån, perfekt till bilar som sänkts tex! | |
| Men min är original och jag tror att jag kommer köra med OEM dämpare och fjädringar. Är det inte styvheten som avgör och inte längden? Jag hajar inte.. :) | |
| Jag antar att du (som jag) tänker på krängningshämmarstag? Längden på stagen har definitivt påverkan på hur väl krängningshämmaren funkar. Men kör du original fjädring så skall du ha original-längd! Är man rikitgt hajj o vet man sysslar med kan man dock sätta dit justerbara "hämmare" (det jag kallar för "endlinks") men då vill det till att man vet vad man gör... | |
| Ok, jag vill egentligen bara byta de befintliga till "bättre" om det nu skulle göra någon märkbar skillnad emot OEM annars så får det vara. | |
|
Det enda som jag har sett folk göra med krängningshämmaren på M5 E39 är att en del byter bara bakre till en grövre för att ta bort en del av understyrningen som den har i sig. Dinan har en som är lagom och är justerbar. Nu är det lite oklart vad du menar med 'styvare'. Det viktigaste är ju att du åtminstone har fräscha Oem-stötdämpare. Stötdämparna gör mycket mer än krängningshämmaren... Hur långt har stötdämparna gått? |
|
| Isak: Ja byter man själva hämmaren till en styvare så...Men här gällde frågan stagen som förbinder hämmaren med chassiet så att säga...Justerbar längd på själv stagen kan till viss del ändra bilen beteende, du kan få mer (eller mindre!) "preload" så att säga... | |
|
Ok, ja då kanske jag ska kolla på dämpare istället, misstänker att det är dom som kom med bilen så 16k mil.. Jag vill bara hitta något som gör bilen lite mer stum så att den inte kränger lika mycket, aningen hårdare. Mest skillnad för pengarna såklart. |
|
| Jag har K-Sport coilovers på M5 E39! Mycket mindre krängningar utan att det blir för stötigt. Kör med justerbara övre lagringar fram o fasta gummi bak. Är nöjd med dessa coilovers då fjädringsvägen är densamma oavsett hur lite/mycket man väljer att sänka. Meken som monterade kitet var själv mycket positivt överraskad. Med tanke på priset så är detta en prisvärd uppgradering, dock inget jag rekommenderar för året-runt bilar, kör original då! PS: Har kvar mina gamla helt felfria 13000 mila fjäderben, om du nu skulle ha en tokdålig dämpare eller så... | |
|
dom är inte alls slut på något sätt. jag är bara ute efter ett mindre "flexande" chassi. har kollat på coilovers från ksport och d2 men är det inte mycket justerande efter montering för att få det hela att lira ordentligt? varför inte åretrunt förresten? |
|
| De är inte så svåra att ställa höjden på, lite knivigare med att ändra dämparnas inställning bak då man måste ut med hatthyllan, fram kommer man åt mycket lätt. Jag har en moderat sänkning (typ 20 fram 15 bak) o "stumma" dämpare. Anledningen till att jag inte rekommenderar att köra året runt med de är dels att gängorna på benen kommer pajja av saltet gissningsvis, dessutom kan för stumma dämpare o hala vägar ställa till det...Men det är mina personliga åsikter, var o en gör som man vill. | |
|
Jag tänkte mer på camber och det där, fast det kanske inte är så svårt det heller? Det finns en svensk sida som har ksport coilovers nersatta till ca 5500. Det är pris per styck antar jag?? Nu svävar jag ifrån ämnet men kom att tänka på det, någon som vet något hur mycket ett förändrat ETvärde påverkar bilen, ifall jag skulle sätta på 10mm spacer. |
|
| Har svårt att tro att ksport coiloverkit kostar 5500:-/per dämpare.. köpte ett banracing kit till en supra för ett år sedan för 11800:- för 4 dämpare.. | |
|
Om det är dessa du tittat på så är priset för 4st (1 kitt) Länk Om det är nått att ha vet jag dock inte.. Dom som vet får gärna berätta, då även jag letar hyffsade coilovers till vettigt pris! |
|
|
K-sport är "prisvärt" vad jag förstått. Dawwe: Jag tror faktiskt sango anspeglar på själva krängningshämmaren och inte pendelstagen i sin fråga. Vad menar du att man kan påverka genom att justera längden på pendelstagen? Enda anledningen till att ha justerbara sådana är väl för att krängningshämmaren inte ska ta i chassie vid kraftig sänkning på vissa bilar. Någon "preload" kan man inte ha i en krängingshämmare. Då skulle den få motsatt effekt vid svängning i motsatt håll... Sango: Det är viktigare att ha fräscha dämpare och fjädrar i ett utgångsläge. Dock så bör ju krängningen minska med kraftigare krängningshämmare (alltså inte pendelstagen). Sådan kit finns att köpa. Eibach t.ex. |
|
|
Frapp: När bilen står på hjulen så är det ordentligt med kraft på stagen från hämmaren, kan man justera längden på stagen så kan man ju även ändra denna "preload"... Priset hos Raidopower är kanon o för 4 dämpare så klart! |
|
|
Dawwe: Vill inte vara viktigpetter:) men det är ingen spänning i en krängningshämmare när bilen står plant på marken. Jag lovar. Du kan byta pendelstag på alla bilar medan den står plant parkerad på sina hjul. Bara att skruva bort. Prova så får du se:) Om bilen däremot lutar är det en annan femma. Då bildas genast spänning i krängningshämmaren. Detta med att uppgradera till grövre krängningshämmare är en grej som få verkar göra med sina bilar. Hade varit intressant att få veta mer om hur man upplever skillnaden i karaktär efter ett sådant ingrepp av någon som gjort det. Vad jag förstått så bibehåller man komforten bättre än med hårda sportfjädrar/dämpare, men minskar krängningen. |
|
|
Flikar in en fundering kring K-sport Coilovers.. Visst är det denna jag ska ha?? KS-B13-7. Länk Ska man gå på standard fjädrar? Saxat från Raidpower: Till varje coilover kit så har Ksport framtagna standardvärden för just din bilmodell. Om du önskar specifika fjäderkonstanter till ditt kit så erbjuder vi denna tjänst, meddela oss då när du beställer vilken hårdhet du önskar fram/bak (kg/mm) så ser vi till att du får de fjädrar som inom KSPORT´s sortiment som ligger närmast dina önskemål. Generellt så rekommenderar vi att köra med de fjäderkonstanter som medföljer som standard (dvs du behöver inte ange något när du beställer förutom artikelnumret)//////// |
|
| Frapp:Ok, my bad! Vet bara att justera bara stag kan göra en hel del... | |
|
wannabedivers: Ja om man ska tolka texten så verkar det ju som att ridopower tycker så... Om man ändrar förhållandet mellan fram å bakfjädrar så påverkar man hur bilen över/understyr, och det är väl avancerade grejor att få rätt på som amatör så det ska man nog vara lite försiktig med. Min gissning är att det blir rejält stumt även med det rekommenderad fjäderkittet. Sitter själv å funderar på att beställa därifrån:) |
|
|
så det blir först coilover eftersom priset gäller november ut och sen krägningshämmare och fästen för ordinarie 4000 hem till dörrn. :D och sen ny fram vagn och sen lättare koppling och sen.. ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.