|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en 330 Touring -03 med sportstolar som går skjuta fram _betydligt_ längre än på den 320 Touring -02 med sportstolar en kompis är spekulant på och kanske ska köpa. Problemet är att tjejen hans inte är så lång - i min 330 kommer hon tillräckligt långt fram för att det ska vara OK, men INTE så i 320'n. Eftersom jag följde med när dom kollade på 320'n så hade vi två e46 Touring bredvid varandra, båda med sportstolar, men där mina stolar då går kanske 5cm eller något sådant längre fram. Frågan är förstås, ska det vara så här och kan man enkelt åtgärda det för att få samma "positionsomfång" på deras tilltänkta 320 som i min 330? Går det exvis hitta bara skenorna undertill och byta? Dom ska förstås prova ringa BMW och fråga men jag har en känsla av att det kommer vara svårt få prata med någon som kan ge ett bra svar.. | |
| Kan tillägga att bägge bilarna är faceliftade manuellväxlade. Mina stolar helskinn, 320'ns halvskinn. | |
| Hur långt fram stolen går att justera beror till viss del på höjdjusteringen. Höjs stolen åker den framåt. | |
|
Jo vi försökte hämta extra centimetrar genom att höja den max men det är mer skillnad än så mellan bilarna. Lustigt nog kollade jag nu via transportstyrelsen och realoem via serienummerinmatning att dom är bara EN ynka tillverkningsmånad isär. Ser inga skillnader i serienummer på delar Länk Länk Kan stolarna ha monterats annorlunda? Borde ju vara förborrat osv och inte finnas spelrum under monteringen för sånt .. va tusan. Borde ha fotat, det är verkligen ren reell skillnad. |
|
| Kommer ihåg när jag skulle köpa bil för några år sedan och kollade på Renault Megane 2005/2006 och upptäckte samma fenomen. Tjejen nådde inte fram på 2006 och frammåt men 2005 funkade bra. | |
|
Skumt! Min sambo är inte lång (under 1.60) och det funkar i vår 320 med sportstolar (med manuell justering). |
|
|
Jag hade samma problem med min E46 325 med sportstolar . De gick inte alls att skjuta långt fram så frun fick köra med tårna på pedalerna . Konstigt att det skiljer mellan olika bilar . Andreas |
|
|
Kan problemet sitta i andra ändan, dvs olika långa eller olika vinklade pedaler? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Märkligt fenomen att en BMW stol inte ska gå att justera ordentligt. Tjejen som är kort (157 cm) kan inte köra BMWn ordentligt, men hennes SAAB 93 går att justera hur nära som helst... Vi var inne i en bilhall för ett tag sedan och såg en 318 med "vanliga" stolar inte sport. Den gick och skjuta mycket närmare så att hon kunde köra. Är det något med sportstolarna som är speciellt? Vore trevligt med en lösning på problemet :) Staffan |
|
|
Nej problemet är inte i pedaler eller höjd eller något annat än hur långt stolen går att skjuta fram. Det är tydligt om man jämför framkant stol med fönsterhissknapparna bredvid växelspaken som referens. Och nej det har inte med den utdragbara biten framtill på sportstolen att göra heller, bara med hur långt fram stolen går att skjuta. Ja en lösning vore trevligt. Det blir nog ingen bilaffär i det här fallet om inte en lösning hittas. |
|
|
Och du har kollat skenorna som stolen löper på? Inte tillbucklade eller någon mutter eller liknande som kommer "ikläm"? Ananrs är nog min fanatasi slut... /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Var båda stolarna manuella? Jag vet att elstolar ibland har sämre inställningsomfång, bl a på möjligheten att vinkla sittdynan. ___ //Ulf |
|
|
Det är ett riktigt mecklande för att hitta rätt körställning med sportstolarna i E46. Jag är 172 cm och upplevde också att stolen inte gick att skjuta fram ordentligt. Till slut hittade jag rätt genom att justera höjden på lårstödet, spaken som sitter till vänster i framkant på stolen. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
| Skriver det här med dumstruten på. Nämnda bilaffären hängde som sagt på en lösning på stols-"problemet", vilket säljaren fick veta inför sista träffen. Väl där, så funkade det. Affären blev av. Och nu har jag ingen aning om varför vi var tre pers vid första kollen som alla var helt säkra på att 320'n skiljde mot min 330 i stolsjusteringsmöjligheter. Kompisen svängde förbi med bilen igår och mycket riktigt, stolen var längre fram än jag minns att vi lyckades skjuta den senast (hade en minnesbild framkant stol relativt fönsterhissknapparna). TAck för all input iaf :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.