AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.154

316i -95 skum efter satt ditt sportluftfilter

Ro
19
Rookkeer
Ägare av en 316i compakt som är en gammal visningsbil

och en rutten vento
Satte ditt sport luftfilter på min 316i då vart den skum har ingen tomgång när bilen är kall, och den vandrar lite när den är varm, har kollat kablar ingen som satt löst vad jag kunde se.

Den går hur bra som hälst

Några ider?
Fr
22
Frigo
330Xi Touring -02
Har du satt öppet filter eller bara bytt ut orginalfiltret mot ett sport?
Ro
19
Rookkeer

och en rutten vento
Jag har satt ett öppet sportluftfilter
Fr
22
Frigo
330Xi Touring -02
Vad jag vet så ändras ju luftströmningen när man sätter öppet. Blir helt andra virvlar, samt att LMM kan ta en del stryk.

Hade jag varit du så hade jag provat att sätta tillbaka luftboxen, funkar det inte så kan det mycket väl vara LMM som gett upp.
Ro
19
Rookkeer

och en rutten vento
okej pratade med BMW och dom sade att det ska bara fungera det ska inte vara några problem
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Trimmat din 316?
Finns ingen anledning att sätta på sportfilter,men iaf så är jag rätt säker på att medans du monterade sportfiltret så gick där hål i gummibälgen till insuget.Dom blir torra med åren och spricker.
Ro
19
Rookkeer

och en rutten vento
Tack så mycket för tipset Bimmerbåjj det stämde aldeles utmärkt, jag har inte trimmat men jag har lyckats få lite mer kräm i bilar förut med sportluftfilter.

men som sagt bäljen är trasig ska betälla en på engång
Ro
19
Rookkeer

och en rutten vento
Finns dessa gummi grejor att köpa pirat? vart i så fall?
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Ett tips på halvprovisorisk lösning är att ta av bäljen och linda skadan med vulktejp från clas olsson. Tror inte det ger så värst mycket effektmässigtmed öppet filter..
Ro
19
Rookkeer

och en rutten vento
Det ska ge mellan 5-10% på min gamla volvo 745 vart dett en väldig skilnad måste jag säga därför så brukar jag byta till sport luftfilter
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Haha vilken entusiast trimmare, Har du någon form av bevis på dom 5-10% bromspapper eller dylikt?

Man ska inte prata med fula människor, dom kan få för sig att det är ok att se ut så
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Påstår ens K&N att det ska ge dom siffrorna?Är väldigt tveksam.Detta har diskuterats till leda på metervis av sidor inte bara här på AP.Det har t.om bänkats före och efter,med slutsatsen att det i bästa fall inte ger nått,i sämsta fall ännu sämre effekt.Men man ska inte underskatta placebo-effekten,vill man känna en skillnad så gör man det oftast!
Ett annat exempel är att ta ett filter från en 320 e36 o stoppa i en M3 e36a,och M3an kommer inte att strypas något.Då skiljer det ungefär 130hk,asså nästan det dubbla.
Ro
19
Rookkeer

och en rutten vento
okej det kanke inte är dom sifrorna men bilen har blivit piggare av att byta till sportluftfilter. men jag måste ha en ny gummigrunka vågar inte tänka på vad den kostar på BMW

Orsaken till att jag skriver som en kratta är för att jag har Dyslexi
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
att byta till öppet gör oftast att man kortar ner sträckan som luften åker i rören. de gör att motorn blir piggare på gasen när man tomvarvar.
drar man ett långt rör får den kall syrerik luft. den kanske inte svarar lika kvickt vilket kan uppfattas som en viss skillnad men inte ger mer kraft.

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
..."med öppet" ska de fortsätta med...

BMW ownz
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
3-400 spänn typ.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.