|
|
|
|---|---|
|
Nu har vibrationerna gått för långt så något måste göras. Jag har läst en del här men det verkar skitdyrt att felsöka på måfå så jag hoppas någon kunnig kan hjälpa till med att formulera en typ av felsökningsguide. Sympton : mellan 90-110 km/h börjar ratten vibrera börjar prick vid 90. 110-140 km/h är vibrationerna starka i sätet och vibrationerna i ratten har avtagit. 140 och uppåt avtar vibrationerna. Åtgärder : Hjulen ska vara balanserade jag bytte nyligen till vintersettet och innan jag skruvade på dem så balanserade jag dom hos bilia i solna. Sommar hjulen beter sig ungefär likadant som vintersettet även efter balansering. Jag märker att vibrationerna kan varier mycket beroende på underlag och hur jag ligger i spåret i filen. Ibland när jag kör i 110 går den helt mjukt men speciellt på E4 så vibrerar ratten vid 90-110 medans efter 110 ma känner det ibland väldigt mycket i sätet. Som sagt det kan variera mycket beroende på var jag ligger på vägen inom 10 km på e4 kan vibrationerna gå från mycket små till störande. hoppas det går att få hjälp eller om någon i stockholms området vill mot ersättning byta bussningar eller liknande. | |
|
Hej, om du har vibrationer i sätet så är det obalans, eller slitna bussningar bak. Har själv samma problem. Var och skulle få utfört en fyrhjulsinställning då det upptäcktes att bussningar bak var slitna och spindelled samt styrstag fram var glapp. Har fått tillbaka bilen idag efter bytet av delarna. Imorgon skall jag utföra fyrhjulsinställningen. Återkommer när jag hunnit testa bilen. Bilen besiktigades i maj utan anmärkning. Har kört ca 200 mil sedan dess. /H |
|
|
Bil&Motorteknik tror jag sannolikt skulle kunna hjälpa dig. Ungefär vad det skulle kosta har jag dock ingen aning om. Det kan väl vara en hel del som behöver bytas, riktas osv under bilen om man har lite osis. Enligt min erfarenhet är Per oerhört vass på allt som har att göra med bilens underrede. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är däcken orunda så går det inte att balensera bort. Vad är det för däck du har på bilen?. Sedan ska hjulen nollbalanseras dvs inte lämna 3-5g som är mer eller mindre vedertaget på vanliga bilar och märks normalt inte. Sedan kommer slitna bussningar mm ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för alla svar Hasso : Däcken köptes in förra året continental wintercontact som sitter på billiga special starspoke fälgar. enligt senaste balanseringen hos bilia i Solna förra veckan så ska det vara runt och balanserat. Är det värt att balansera en gång till hos någon annan innan jag byter bussningar bak ? |
|
| Kan tillgägga att bilen har gått ca 8500 mil och är en sedan e39 -01 | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nej, vad du skulle göra är att låna en uppsättning hjul som går perfekt från en annan E39a. Är problemet kvar, är det dags att se över bussningar i fram å bakvagn din bil kanske har rullat många mil ? på dåliga vägar tex. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Ok endast 8500 mil, då är du nog fortfarande kvar på hjulen, gör som ovan. Låna andra hjul Bussningar är inte utslitna på det miltalet. Kan tillägga att jag hade ett 15"tums däck som knappt var synligt kast i ovalitet , mindre än 1mm och det kändes. Fick det utbytt. Sedan är centreringen på navet och att det är rent och snyggt på anläggningsytan är lika viktigt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hmm..8500mil!? Jag vet att många ägare till E39 har problem med vibrationer i sina vagnar efter x-antal tusenmil, men det jag inte begriper i ett "fall som mitt" är varför jag aldrig har känt av dessa vibrationer i min vagn. Blir nästan orolig ;)) Jag är heller aldrig speciellt noga med att rengöra fälgcentrum etc vid mina montage av hjul och behöver aldrig balansera om hjulen "av o till"(som en del verkar få göra)...t.ex. Min E39:a har nu gått dryga 20000mil och det är inte bytt någon bussning/eller stag i vare sig framvagn eller bakvagn sedan utkörningen från nybilshallen i December 1996. Ok, visst...stötdämparna är bytt ut runt om måste jag väl skriva.. Men jag kanske har en okänslig kropp och mina känselnerver kanske är för dåliga :) Mvh Janne. |
|
|
Tyvärr så vet jag ingen som jag kan byta däck med som har en e39. Någon som känner till någon bra däckgubbe i stockholmsområdet som man kan lita på och som kan kolla både fälg och däck ? |
|
|
Solna däckcervice åker jag alltid till dom e bra... |
|
Technican |
Har nyligen inköpt en 523 -00 Touring som vibrerade kraftigt. Balanserade om hjulen, det blev bättre men inte helt bra. Kollade för skoj skull hur mycket obalans det var i hjulen innan de balanserades om. Det var totalt 165g fel. Har nu bytt bromskivor bak som var väldigt rostiga. Vibrationerna minskade ytterligare. Har tidigare haft bilar där vibrationerna orsakats av bromskivor och kärvande bromsok. Tips. kolla om vibrationerna ändrar karaktär när du trycker lätt på bromsen i motorvägsfart. //Johan |
|
Hej arv! Jag hade samma problem. Lämnade in bilen på BMW i Lund. Det visade sig att bromsskivorna var dåliga. Detta gick på garanti som jag fick med bilen. Kostnaden tror ligger mellan 5-6tkr. Mvh aousio |
|
| jag var på Mjölby gummiverkstad nyligen och skaffade ett begagnat vinterdäck då mitt däck hade havererat. Beg däck 1 hade 60+135gr obalans trots att han flyttade däck i förh till fälg flera gånger. Han provade ett annat likadant (begagnat) för att se om det var fälg eller däck som var dåligt. Då vart det 10+35gr och efter ditsättande av 10+35gr blev det 0+0 (Hunter 9700). Jag provkörde igår och det finns inga vibrationer. Det verkar inte bra om det är 165g obalans före balansering, det kan finnas små felaktigheter som knappt syns men som känns precis som Hasso skriver. | |
| och om en del av obalansen ligger i själva däcket är det ju inte alls säkert att obalansen hamnar på samma stället när däcket är belastat, dvs det hjälper inte att balansera obelastat. | |
|
Bromsskivorna kan vara en vibrationskälla då jag bytte till biltemas skivor och klossar fram för ca 2000 mil sedan har jag haft ganska kraftiga vibrationer när jag bromsar men de har nu minskat. Men de små korta snabba vibrationerna i ratten som startar som en klocka vid 90 hade jag även med original skivorna som satt på innan. Känner någon till en bra däckverkstad i stockholm som man noga kan kolla hjul och fälg på ? |
|
| Sök på hunter så hittar du tråden med listan på de som har en sådan | |
|
Haj. Mycket vibrationer kan det vara ! Det känns ändå som du har problem med balansen i däcken som huvudproblem. Dock kan det vara en hel del andra saker. På min gamla E38 (Snarlik E39)hade jag vibratioener vid svag broms. samt lite vinglig överhuvudtaget. Lämnade in bilen för 4-hjulsinställning där inga fel hittades trots att amatören som gjorde detta bände och slet a allt han hittade. Då bytte jag Skivorna.(Trots att dom såg helt perfekta ut) Köpte dom på Mekonomen.. Lite bättre. Lade mig själv under och bände lite till, och upptackte glapp i lagringen för hjälpstyrarmen. Ny på Mekonomen . Monterade den och ...det blev mycket bättre känsla... Kostade väl en hundring.. Sedan hittade jag något mycket märkligt. Jag har bytt många hjullager men de har alltid låtit väldigt illa om dessa och inte mårkts något glapp. Här var det tvärt om. Inga missljud men hu ! Vilket glapp när jag monterat av hjul och bromsar. Bytte lagret (Det enklaste jag någonsin bytt) och min 728 var underbar att köra.... Vill tillägga att jag just köpt en E39 till familjen och provkört mängder med bilar. Det varierar verkligen hur dessa bilar känns. De flesta har vibrerat något men några helt stilla... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.