AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.331

525ix -93 tänder men dör direkt

am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Hej!

Idag skulle jag ta bilen vid lunch och den vägrar starta. Den hade gått som en klocka 2 timmar tidigare, innan jag stannade. Bilen är fulltankad.

När man vrider på nyckeln så tänder den igång och går en knapp sekund innan den dör. Ungefärlig beskrivning av problemet.

Hur och var börjar man felsöka?

(Spontana ideer är bränslepump,vatten i bensinen, någon typ av startspärr.)

Tacksam för assistans
at
ke
376
keihin
525d Touring -07
När den gått en sekund och dött, startar den direkt igen då?
Låter som bränslepump, min gjorde likadant förra veckan...gick ibland, pumpen glapp...köpte ny på Biltema á 499:- istf. ca 3000:- som de andra vill ha (Bmw, Mekonomen, Autoexperten m.fl.).
am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Den startar till direkt igen. Dock går den någon halvsek längre om man väntar en sekund.
am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Har precis bogserat hem den. Nu tänder den inte ens.
ke
376
keihin
525d Touring -07
Låter som du har samma fel som jag hade förra veckan!
Se här: Länk

Kolla först om den får bränsle, dvs. kör startmotorn ett tag, ta lös ett tändstift å se om det är blött. Alt. släpp på slangen i framkant av fuelrail och kolla om det sprutar bensin när du kör startmotorn (sätt en burk över, rätt bra tryck när allt är ok). Om inte, prova bygla bränslepumpsrelät, se här hur man gör: Länk
I min -94 såg det inte exakt likadant ut i boxen men det var ändå mittenrelät av de tre som gick till pumpen. Inget bränsle trots byglat relä? Kolla att bränslefiltret inte blivit tätt! Sitter just bakom/innanför höger bakhjul/drivaxeln, ser ungefär ut som en tjock ölburk med en slang i varje ändan. Verkar det ok, öppna bakluckan och lyft på "golvet" och pilla lös det grunda förvaringsutrymmet till höger om reservhjulet. Där under uppenbarar sig golvluckan till tanken! Innan du öppnar tanken kan du ta lös kontakten och se att du får 12V mellan två av "sidopinnarna" (svårt att förklara) när startmotorn går, två översta eller nedersta var det. Tror kablarna var mörkbrun resp ljusbrun (ev. ljuslila) och aningen grövre än de andra. Får du ström men fortfarande inget bränsle så öppna tanken och demontera pumpen enl. beskrivningar i länkarna, dammsug gärna först så du inte får en massa damm och grus ner i tanken. Den stora "räfflade" ringen är en mutter!

Lycka till!
am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Hej och tack för dina svar!

Precis den information som jag verkar behöva.

Antar att det var biltemas art nr 52209 som du köpte?

Klart överkomligare pris än de andra.

Förhoppningsvis kan jag få ordning på den till helgen.

Med vänlig hälsning
at
ke
376
keihin
525d Touring -07
Jajjemänn artnr 52209 är det.
am
55
americantabloid
BMW 525ix Touring -93
Biltema pumpen fungerade utmärkt. Nu rullar bilen igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.