AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
18.015

Sugen på en Volvo V60

Sida 3 av 4
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
bmw_jerry: Menar du med "helt OK" att den kommer sälja ungefär som Volvo sålt tidigare modeller på senare år? Isf tror jag också det.

Nya Passat kommer antagligen knipa de flesta potentiella S60/V60-köparna då Volkswagen erbjuder en större och minst lika kvalitativ produkt till likvärdigt pris. Volkswagen erbjuder dessutom mer indviduell extrautrustning, även den till vettigt pris.
Till och med Volvo-fantasten Collin på Aftonblaskan tyckte om Passaten och spådde att det skulle bli tufft för Volvo.

MVH Christofer
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Crille82: Säkerligen kommer Vw "sno" en del kunder ifrån Volvo men jag tror nog mer på att dessa kunder väljer mellan V70/Passat än V60/Passat. V60 riktar sig mer mot en annan målgrupp än Passat och V60, åtminstone om man ska tro Volvo själva. Frågan är hur pass ny Passat årsm:2011 kommer att kännas om ca två år framåt? Känns mer som en regelrätt facelift än en ny modell, något som säkert Volvo säljarna kommer upplysa de eventuella kunder som står i "valet o kvalet". För tjänstebilsköparna har dock Passat en stor eko.fördel med gas alternativet, V60 har än så länge inget miljöalternativ vilket man säkert tappar kunder på.

Jag tror dock att V60/S60 kommer hitta sina kunder, var så säkra på det.
Mellan VAG och Volvo skulle jag gynna Volvo. VAG är för stora och gapar stort efter allt i sin väg. Mångfalden riskerar gå förlorad.
Heja Volvo! (i valet mellan dessa kombatanter)

mvh/ Anders
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag tror som acer84, slaget står nog inte i första hand mellan Passat och V60, det är för olika vagnar.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ni bör nog tänka på att i Sverige har Svensson en förkärlek till "onödigt" stora och praktiska bilar, varpå de flesta tycker S/V60 är för liten. Sen skall man tänka på att de flesta räknar kronor och ören och väljer den bil som man får mest för pengarna, även när det gäller tjänste/förmånsbil. Bilen är ett nödvändigt ont så att säga.
Sen har vi ju valet mellan V60 och A4, där A4 är något dyrare men också större och dugligare som familjebil.

MVH Christofer
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Herr.Bayer;

ja då förstår jag att du är bitter. Men då vet man även att det du säger och tycker är rätt (negativt) färgat av subjektiva åsikter.

I Sverige tror jag fö ändå att Passaten är en stark konkurrent till Volvo.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Chrille82: Det är precis det resonemanget jag är inne på: svensson söker ofta större bil än man kanske behöver, därav att kunderna väljer mellan V70 och passat. V60 ses mer som en "sportkombi" och ratas säkert på förhand av många ovanstående köpare pga bagageutrymmets storlek i jämförelse med V70 och Passat variant

V60 och Audi A4 tror jag däremot attraherar samma sorts kunder och är ju också ett snäpp mindre storleksmässigt men erbjuder mer EQ.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
acer84: Jo precis...

Saken är väl den att baksäte och bagage i V60 är för litet för en "normalväxt familj" medans det i A4 Avant är fullt tillräckligt stort.
V60 förefaller vara i samma storlek som Golf Variant, som förvisso inte är någon skönhet men kvalitetsmässigt minst lika bra och avsevärt mycket billigare.

Sen skall man tänka på att det är i huvudsak Sverige vi pratar om, vars marknad är mycket liten. I ex. Tyskland som är en ganska stor marknad väljer man inte en Volvo framför någon av de inhemska märkena. Skulle vara om Volvo (och även Saab) vore lågt prissatta, men det är de ju inte...

MVH Christofer
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Tydligen så är inte heller Volvo.s VD Jacoby speciellt imponerad av V60.
Avståndet från Volvo till premiumbilar växer enligt testare/journalister, även svenska sådana, men till Volvons fördel så kanske den har lite bättre andrahandsvärde. Men jag tror att Volvon minskar i antalet sålda bilar ungefär som antalet röster på de rödgröna.
Finns oneklingen en koppling där. Och kul att se att Säpo kör premium.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Länk är inte detta bra pris? visserligen nedsatt men ändå
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag har en offert liggande på en S60 D3 Automat Momentum med tiduret för dieselvärmaren och nyckelavstängd passagerar airbag. Totalpris 300 000 kr. Lägg på 10 000 för att uppgradera till en V60 = 310 000 kr. Detta är "oprutat" så att säga ;)

Prisskillnaden mellan 2.0T och D3 är 10 000 kr, och automat kostar 17900 kr.

Tar vi priset i annonsen 279 000 kr, lägger till 17 900 kr för automat samt 10 000 kr för D3 så är vi uppe i 306900 kr.

Jag vet att jämförelsen haltar lite, men det ger en indikation på hur läget ligger.

Mvh/ Niclas
Heden: helt ok jämförelse.. tycker att s60 och v60 går att få till okej priser om du jämför med tex v50 eller s40 som är ljusår efter i utvecklingen..
Märkligt att Volvo redan måste börja pruta på priserna på en helt ny bilmodell. Verkar inte vara som att man fått in tillräckligt många orders jmf med förväntningarna. Ge öppen rabatt på 15% på en ny bilmodell ger ingen direkt positiv signal i marknaden enligt mina ögon.

/Anders
var och kollade på en saffransfärgad v60 idag och måste säga att det nog är den snyggaste kombin i klassen just nu.. den var betydligt snyggare än s60 och lagom rymlig även om den inte är någon storlastare. det behövs dock en liten sänkning gör att hjulhusen ska komma till sin rätt
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Jag tycket den ser ut som myrslok eller tapir i fronten och bakdelen vet jag inte heller vad den liknar, konstiga former som inte går hem hos mig iaf. ogillar volvos design överlag men smaken är ju som baken och tur är väll det =)

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Håller med dig Lelle, det är tur att smaken är som baken. Chefen var öppen för en fortsatt förhandling men då uppstår nästa problem, det råkade stå en XC60 i hallen sist jag var och besökte Bilia. Vaf*n, jag tycker att vi inför en ny lag, alla måste åka likadana bilar, typ Trabantstuk eller nå´t :-) Så många modeller - så lite tid. Varför vela till det...suck. :-)
I det senaste ams-numret var v60 d5 awd bäst i test och hade snabbast tid på is-/snöbanan. Intressant eftersom rätt potenta vagnar som Audi rs5, Subaru impreza wrx var med i testet. Länk

Men som sagt, utseendet är ju också en sak som man måste förlika sig med.

T5 -05
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
varför testar dom inte helt likvärdiga bilar, x3an tex hade det inte varit mer rättvist med 3serien xi då?

Sven B
Du har en poäng Lelle. X3 an borde minst haft 30d om den skulle jämföras med tex Cayenne V6.
Tror en 330d xDrive hade varit mer passande som motståndare till V60.

Varje gång man läser en test där Volvo vinner (Ofta collin eller Mattson inblandade) har man åkt och provat bilarna.
Lämnat tillbaka bilen utan att återvända, även om bilarna är bra så saknas alltid något tycker jag.

Det är som att åka till IKEA och köpa en möbel som alla andra har, det är funktionellt, praktiskt och billigare men saknar känsla.

Konstigt....

Jag tror att ovanståënde test var mera att visa hur olika 4wd system fungerar i olika miljöer.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.