|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Provkörde en V60 D5 idag, har tidigare testat en S60 D3. Skillnaden i bilkänsla var stor, D5:an kändes som en raket i jämförelse med D3:an. Detta kan i och för sig ha berott på att jag inte hade någon säljare bredvid mig när jag testade D5:an :-) Väldigt svårt att sortera in bilen på så kort tid, skulle gärna vilja provköra lite längre än den halvtimma som jag fick. För både S och V60 gäller spontant att jag aldrig har känt så gott för en Volvo. Hela känslan andas kvalitet, från att man öppnar dörren tills att man lägger fingrarna om ratten. En helt ny nivå! Om jag var tvungen att välja rakt av så tror jag att valet hade blivit D3. Dels tyckte jag den var tillräcklig, dels kändes D5:an lite "nervös". Det senare kan ha berott på att det var såphal väg samt en bil med vinterdäck. I D3:an fanns ingen känsla av framhjulsdrift i ratten, men den kunde svagt anas i D5:an. Kanske beroende på att jag verkligen ansträngde mig i att känna efter. Dock långt ifrån traditionell känsla av framhjulsdrift. Om traditionell känsla är 100 så var det 5. V60 en "kombi"? Nja, snarare en bil med möjlighet att lasta lite mer. På längden inga problem men lite låg i gapet, ingen bil man kör hem gipsskivor i. Galet skön förarmiljö. Kul låda med möjlighet att växla manuellt. Väldigt "förlåtande" utan att bli tråkig, testade att stå på i allt från rondeller till svepande kurvor utan någon större dramatik. Väldigt stabilt uppträdande utan tråkiga nigningar när man pressade bilen. Om jag ska hitta något mindre bra i förarmiljön så är det att stödet för högerarmen för mig var aningens för långt bak. Möjligen en vanesak men spontant inte helt 100. Tyckte att infocentret i skärmen var svårnavigerat, men det beror säkert på ovana och den korta provturen. Sammanfattning. En bil med "fet" känsla men ändå spänstig. Körglad men lite för tyst från motorn, om alla sinnen ska tillgodogöras så lämnades hörseln utanför. Lite förvirrande att det var en Volvo, har kört stora delar av modellprogrammet men detta var något helt annat. Ungefär samma "revolution" som när 800-serien släpptes. Om bilen fortfarande ska diskuteras i nästa löneförhandling? Jo faktisk, även om prislappen kanske sticker iväg lite så följer det med så mycket utrustning i grundutförandet, eller i vart fall inom häradet av de 7,5 basbeloppen, att den blir intressant. |
|
|
Hej. Jag var också o åkte en runda med en D5 igår. Håller helt o hållet med Robert det han skriver om i tråden, fast ngn D3 har jag inte testat ännu så jag har ingen jämnförelse mellan dessa motorer. Men denna V60 är den bästa Volvon jag kört. Bilen ligger i en helt annan nivå mot tidigare i körkänsla o kvalite. |
|
|
Jag har hunnit med att avverka (provköra) en A4 Avant. När det gäller växellåda så var Audin gudomlig med manuell. Men designmässigt och kvalitetskänsla tycker jag inte var bättre än S60/V60. Sedan var det sedvanligt hårda stolar, hårt ljud från däcken och dyster inredning på klassiskt Audivis. Smaksak kanske? Men jag gillade Audin, Frugan gillade V60. En V60 med automat kanske kan vara ett alternativ?, snygg är den ju i alla fall, vi får se... |
|
| Leffo: tycker audin är för anonym och tråkig men det är säkert många som gillar det .. nya v60 har i alla fall egen design sen vad man tycker om den är en annan femma men det känns som om man kan få bra priser på volvo-bilar speciellt på nya lagerbilar | |
| heico visar sin version av v60 Länk ser väldigt snyggt ut :D | |
Verdi |
V60 kommer ju att bli en av Sveriges vanligaste bilar så det är väl inget för nån som inte vill vara "vanlig". ;-) |
| Verdi: jo det är sant men den ät inte fyrkantig och ser itne ut som alla andra volvos.. tyvärr ser alla audi likadana ut år in och år ut riktigt tråkiga | |
Verdi |
Audi A5 är rätt snygg, annars är det ganska intetsägande. A4:an KAN vara snygg men det kräver riktigt feta fälgar. Tyvärr gillar jag inte riktigt C-klass heller. Tycker den har drag av Hyundai... Och 3-serien börjar kännas gammal. Trist läge. |
|
Verdi: Alla vanliga bilar kräver feta fälgar, annars är typ alla bilar intetsägande. ;-) MVH Christofer |
|
|
Handen på hjärtat så är väl BMW, Audi, MB och Volvo lite halvsvensson i Sverige? Ingen bil som direkt sticker ut. Ofta är dom grå, mörkgrå eller svarta och står i vartenda gathörn. En ny jänkare i en skrikig färg (tex. nya camaron, Mustang eller Challenger) piggar upp när man ser dem, och ser dem gör man garanterat bland alla grå bilar. Vill man synas ska man nog köpa ny muskeljänk idag. |
|
|
Jag måste hålla med om att V60 D5 var riktigt trevlig, bra drag i maskineriet och fin inredning som känns mer premium nu. Mycket sköna stolar dessutom. Skulle klart kunna leva med en Volvo då körglädjen har blivit mycket bättre. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Det var ju ingen direkt överväldigande recension av V60 i nya numret av Auto Motor Sport mot Alfa och Audi A5. Ex vis powershift lådan verkar inte fungera speciellt "sportigt". "Man får nästan ångest som förare när Powershiften än en gång taggar upp tre-fyra steg till sexan mitt i en kurva när man bara släpper på gasen för att peta in nosen djupare. Kliver man på gasen igen är bilen nyvaken och fattar ingenting, en återgång till den växel man hade nyss tar flera sekunder". För samma ägarkostnader får man en kul BMW :-) /Anders |
|
| För den som är sugen på V60 T3 så har Volvo handlaren i Borås bra priser Länk | |
|
Lite sugen på en V60 D5 AWD så jag åkte och kikade förra helgen. Men blev lite besviken... Snajdig bil men grymt trångt lastutrymme och helt fel prislapp! Valet känns enkelt då XC70 och V60 kostar i princip samma med D5 AWD Summum... |
|
|
Jag kör sådana varje dag till yrket (fabriken) och är inte ett dugg imponerad. Den är sååå plastig i jämförelse till V70, den är trång, dörrarna är stumma, elektroniken, framförallt stereon fruktansvärt seg och en automatlåda som växlar ihjäl sig vid minsta beröring på gasen. Dessutom för det priset som den D5 säljs för, kan du lika gärna köpa BMW, Audi eller liknande. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
"Herr Bayer" vilken bil talar du om? plastig jämfört med V70??? I mina ögon är V60 MYCKET trevligare än V70 invändigt. utrymmen är en annan sak. Det där med "elektroniken" och "dörrarna är stumma" får du utveckla lite...???? |
|
| Vilken bra ambassadör du är för varumärket Herr.Bayer! Extra smart att bita den hand som föder en.. ;) | |
|
christofer_karlsson: Förstår om du har behov för större utrymme, men XC70 i det utförandet du pratar om är 28000:- dyrare än V60 och då är XC70-modellen gammal. I övrigt håller jag med om att S60/V60 är fel prissatt, ytterligare en Volvo som inte kommer bli någon storsäljare annat än i Sverige. MVH Christofer |
|
| crille82: håller med om att den är lite fel prisatt men tror att den kan sälja helt ok i usa i europa.. det som verkligen saknas är led-ljus då dagens ser riktigt gamla ut trots att bilen är helt ny | |
|
Leffo, ja plastig! Inredningen är ful och stel samt att dörrarna är stumma. Åk ut till en Volvohandlare så öppnar du och stänger en V70 och sen gör du samma på V60 så hör du klar skillnad. Sani: Sånt skiter jag fullständigt i numera, för det gjorde företaget i mig också för 2 år sedan när dem inte behöll mig utan valde att sparka mig bland dem andra 2000. Då räknades inte min insats in som jag gjort för företaget under alla åren. Nu utnyttjar jag tillfället att jobba när JAG känner för det och samtidigt utbildar mig till en mer framtidssäker utbildning. Jag skulle aldrig vilja ha en återanställning där igen och inte heller köpa deras produkter :) "Riktiga män kör diesel" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.