AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
18.017

Sugen på en Volvo V60

Sida 1 av 4
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tycker att de fått till det grymt bra med nya V60:n. I nästa lönesamtal känns bil som en punkt på dagordningen :-)

Snygg bil, konstigt bara att de har en så ful färg i filmen. Jag har bara provkört S60 och tyckte den gick bra och tajt, någon som vet om V60 känns annorlunda?

Länk!
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Färgen är trendig just nu :)

V60:n är inte annorlunda än S60, och beter sig riktigt dynamiskt.

Klipper in ett citat från AMS här, så slipper jag författa: "I Europa blir ett dynamiskt chassi med litet tuffare sättning standard. För den som vill mjuka till bilen finns ett touringchassie med andra stötdämpare som tillval.
Det aktiva chassiet Four C, där fjädring/stötdämpning kan väljas efter behag, finns också som tillval till samtliga modellvarianter".

en av de snyggaste kombisarna som finns på marknaden just nu.. det ska även vara en drive modell på väg så v60 blir bara bättre o bättre :D
Den där kollisionsvarnaren verkar väldigt pålitlig...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om den så bara undviker 1 olycka under sin livstid så är den värd pengarna. Om man läser nyhetsartiklarna ordentligt så ser man också att i de publika testerna så har bilen testats kanske 200 gånger, och misslyckats 10 av dem.

-------
//Lövet
Visa användare
3.753
Sani
bunf; planerar du att undvika människoformade pappfigurer med alufolie på baksidan..? ;) Annars behöver du inte oroa dig.
volvo har ju släppt ett r-design paket till s60 och v60 och det är först då som bilen verkligen kommer till sin rätt.. tycker att det är riktigt snyd att det itne går att välja de coola eklisterna till s/v60 som finns till xc60
Visa användare
3.753
Sani
Du får nöja dig med Urbane Wood Jerry ;)

Länk

snyggare med denna :D eller vad säger ni??
Länk
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Någon mer här som efter provkörning av S60 (och även V50) anar ett lite molande eller lågt brusande från framvagnen/däcken/vindrutan eller vad det kan vara?

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Var in och kikade på nya V60:n idag.
Tyvärr blev jag besviken.
Bilen såg väldig bra ut, ut och invändigt, fina material osv.
Allt var bra till jag skulle ta i den manuella växellådan...RIDÅ!!

Hur har man tänkt på Volvo!??
Sätta in en degig sladdertask i en sportig modell som V60?
Det var nog en av det sämsta lådor jag växlat.
Hela sportkonceptet föll till marken..PLATT!!!
Dacia Dustern jag provsatt hade mer känsla i lådan.
Volvo gör om detta för tusan!

Jag satte mig i en S40 också i hallen, döm om min förvåning när jag upptäckte att den lådan var ljusår bättre, riktig bra känsla i S40 lådan alltså.
Nej det är tråkigt, men jag kan inte köpa en bil med en sådan låda, det går bort tyvärr.
Automat är ett alternativ, men jag tycker det är oseriöst av Volvo att kleta ner en sådan fin bil med en sådan värdelös låda.

Lär av Mazda och BMW Volvo!!!!
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det beror på att S60/V60 har Volvos egna låda (6vxl), medan S40/V50 har en lådan ifrån Ford (5vxl). Rätta mig gärna om jag har fel...

Mvh/ Niclas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lite fel har du då S40 är 6-vxl i vissa utföranden numera i alla fall. Sedan tror jag varken Ford eller Volvo egentligen tillverkar några lådor. Det brukar vara Getrag, ZF eller likn som bygger dem.

-------
//Lövet
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kan man avgöra hur en låda är utan att ha kört bilen? Det verkar som Leffo bara suttit i bilarna. Jag har inte kört den manuella så jag vet inte, men jag antar att det är en förutsättning att just köra bilen för att kunna bedöma låda?.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Nej, jag har tyvärr inte kört V60 ännu. Men nog kan man bedöma en man låda ganska bra
vid "torrväxling" Torrväxla tex. en ny Mazda 6, Miata eller BMW.
Då känner du hur en riktig manuell växellåda ska kännas ;).
En långslagig gummilåda tycker jag inte ger nya S60/V60 rättvisa...Tyvärr.
Bilen förtjänar en bättre låda. Fråga Mazda hur man bygger en, dom är outstanding i känsla.
Inte ens en manuell 6 vxl E90 M3 når upp till Mazda 6:s låda, när det handlar om den precisa känslan.
Det känns som spaken går rätt ner bland dreven i den.
tycker också att volvos lådor känns dåliga.. var grymmt sugen på c30 men efter att klämt och kännt på bilen så valde jag till slut 1-serien.. vet inte om det är samma låda i alla c30 men denna lådan känndes riktigt billig och hade svårt att hitta den rätta känslan.. kanske är annorlunda på t5an eller d5an
Körde en ny v70 2,4d med 6vxl-låda och blev grymt besviken på känslan i lådan. Jag har sexväxlad låda (m66) i min T5a och den är ljusår bättre i känslan med precisa och korta slag, helt i klass de bättre tyskarna. Samma låda, men med något annorlunda utväxling, finns i c30 t5, s40/v50.

Men lådan i den nya v70n, som sannolikt är samma som i v60n, var en riktig besvikelse. Jag vet inte om det är något med växellänkaget/bussningar som gör att den blir helt sladdrig?? För jag trodde att det var samma vxl-låda som tidigare?

T5 -05
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ja, Volvo borde fixa det bara. Modellen är ju purfärsk.
Fattar inte att man tillåter att släppa ut en bil med ambitionerna som S60 har,
med en sådan skitlåda??. Jag läste ett test i Teknikens Värld har jag för mig, dom hade samma uppfattning om lådan, själva bilen fick bra betyg men manuella lådan var kass.

Jag skulle byta bil snart, men jag backar på grund av det så enkelt är det.
Jag klarar bara inte av sladdriga lådor. Frugan tjatar om att vi ska ta en ändå, med automat.
Men jag är för sur för att göra affär nu.... Kanske tittar på något annat istället.

V50:n känns ju sportigare, men hur kul är det att köpa en sådan när det gentligen är en V60 man vill ha.
Alternativet är en E91 kombi, nu när barnvagnstiden är över. Men jag tycker inte R91 känns modern längre. Inte om man sätter sig i V60 i alla fall. A4 kanske??
Verdi
Du tycker E91 känns omodern men kan tänka dig en V50? Fattar inte logiken. V50 är väl ännu äldre än E91?

Jag har haft nya A4:an som lånebil (3 x 16 mil på kurvig landsväg) på den tiden jag hade Audi. Den var väl ok men den är inte lika kul att köra som min E90. Svårt att sätta fingret på det. Det är nåt med styrningen och hur BMW:n liksom styr in i kurvor på ett helt annat sätt.

Fast sitter man och nöter motorväg spelar det ingen roll...
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Nej, jag menar att jag inte vill byta till en V50, särskillt inte nu när V60 finns.
V50 har väl aldrig varit rikigt aktuellt. Däremot tyckte jag den hade skönare låda än V60.
E91 tycker jag känns omodern om man jämför med V60 modellen.

Men jag ska nu prova A4 på lördag och se hur den känns.....
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Hittade en reklamfilm för V60, det är tydligen öppet hus hos Volvo i helgen. Hörde att Borås Bil har Charlotte Pirelli och lite andra kändisar där, så det blir en sväng dit. Provkör och återkommer med rapport :-)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.