|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har comfort access, och upplever ett lite märkligt problem: Det verkar konsekvent vara så, att om jag kommer till bilen och försöker att öppna en dörr det första jag gör, så fungerar det inte. (Däremot så kan jag öppna bagageluckan.) Men om jag börjar med att trycka på fjärrkontrollens lås-knapp en gång, så fungerar det att öppna dörrarna utan upplåsning med nyckel eller fjärr. Jag har läst att smuts odyl på hantagen kan ge problem, men det tycks ju inte vara fallet här. Trodde även att låg batterispänning kunde bidra, men nytt batteri verkar inte förändra saken. Bilen har tre nycklar med fjärr; på vilket sätt skulle en tredje nyckel kunna påverka? Felaktigt inprogrammerad? Borde jag testa de andra nycklarna och se om problemet är lika konsekvent där? Eller handlar det bara om att nyckeln måste finnas i närheten av bilen mer än bara någon sekund innan jag kan öppna? Världen går inte under med comfort access ;) men visst irriterar man sig på allt som inte fungerar perfekt!... Allt gott, | |
|
Har det alltid varit så? Kan det vara handhavandefel? Har du för lite handsvett? Jag upplever ibland att det kan vara svårt att öppna dörren och inbillar mig att det beror på att jag har tummen så nära öppningssensorn att bilen får motstridiga signaler samtidigt. Dvs jag sänder både öppning och stängning samtidigt. |
|
|
För lite handsvett kan inte uteslutas. ;) Skämt åsido, så klurade jag och testade lite till, och det verkar som att det fungerar smärtfritt så länge som bilen är "vaken", dvs då bland annat den aktiva sätesinställningsknappen och (tror jag) start/stopp-knappen är tända. Dvs om man "väcker" elsystemet genom ett kort tryck på fjärrens stängningsknapp (eller öppnar bakluckan med knappen på luckan), så är bilen därefter mottaglig för öppning av dörrarna genom comfort access. Fler som kan bekräfta detta? Har jag förstått elsystemets "väckning" / "sovläge" korrekt? |
|
|
Bilen samarbetar med din fru för att om möjligt göra dig ännu mer förvirrad än vad en 7-serie med egen vilja redan lyckats med:) Mvh Asken |
|
|
Det ska räcka med att du har nyckeln"fjärren" i fickan så ska du bara behöva dra i dörrhandtaget och låset ska gå upp av sig själv. Likaså så kan du starta bilen endast benom att trycka på startknappen med nyckeln i fickan. Jag har problem med Comfort access med förardörren. Alla övriga dörrar fungerar detta smärtfritt med. Har läst i andra forum om glappkontakt som kan åtgärdas. På min BMW verkstad vill dom byta ut hela dörrhandtaget med innanmäte. |
|
|
Jag skulle snarare hävda att förvirringen sjunkit drastiskt. ;) |
|
|
Hmm detta med bilens "sleep mode" behöver kanske förklaras lite närmare. Hittade ett inlägg på bimmerfest om det här: Länk I mitt fall, så verkar bilen gå ner i sleep mode efter ett antal timmar (kanske 8h; får återkomma om mer exakt antal). Nytt batteri har inte ändrat saken (original BMW, inkodat av auktoriserad verkstad). Upplever inte de övriga problemen som beskrivs i länken. Enligt denna tråd så ska sleep mode uppstå efter ca 1h vid tjuvström: Länk Är det ändå en uppenbar (mindre) tjuvström, eller annat? Komplicerat att felsöka? Möjligen min ej fungerande CD-växlare som drar? När jag förstått hur nycklarna fungerar så är det inget stort problem, och men man vill ju givetvis att allt ska fungera perfekt... :) |
|
| jag skulle tro att du har problem med dörrhantagen. | |
|
Nja, det skulle ju inte förklara varför comfort access fungerar perfekt varje gång som bilen inte är i sleep mode, eller? |
|
| Du får nog åka till bmw o göra en felsökning på bilen. | |
|
Min Comfort access strulade lite i början på grund av att det var för lite kräm i nyckelns batteri, då var jag tvungen att rycka i handtaget två ggr ibland. Och det var inte alltid att den visade låg batterinivå heller - utan det dök bara upp vid enstaka tillfällen. Så prova att byta batteriet i nyckeln, eller kör en lång repa så att nyckeln får laddas. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Tillägg: Jag tror att det kan funka bättre med bakluckan därför att då är du närmare själva kopplingspunkten - men detta är en ren spekulation från min sida. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Hej Andreas, Om du söker lite på comfort access här på forumet, så ser du att nycklarna till bilar med denna utrustning inte har uppladdningsbara batterier, utan batterierna är vanliga o-uppladdningsbara som måste bytas manuellt. När det gäller bakluckan, så kan jag öppna den med hjälp av knappen på luckan (dvs ej fjärren) när bilen är i sleep mode. Dvs mina frågor om hur sleep mode fungerar kvarstår... Allt gott, |
|
|
ubourbo: Är du verkligen säker på att E65 med Commfort access inte har laddningsbara batterier. Enligt min bmw verkstad ska dessa laddas när de stoppas i "hålet" Hur nära måste nyckeln vara för att Comfort access ska fungera egentligen. Och vad händer om jag glömmer nyckeln i närheten och kör iväg utan nyckel?? |
|
|
Hej ajhp, Efter att ha läst en hel del här på forumet (eller på de engelska/tyska motsvarigheterna), så är jag 99% säker på att det utbytbara batteriet inte är laddningsbart, och 90% säker att inget annat batteri finns i nyckeln heller. Men osvuret är ju alltid bäst. ;) Max avstånd till dörren vet jag inte (testa!), men bilen känner om du har en nyckel inne i bilen, så om den ligger utanför så bör du inte kunna starta bilen (men testa det också vetja!). Alla, När det gäller problem jag har beskrivit här ovan, så är min huvudhypotes just nu, att någon tjuvström gör att bilen stänger ner bla CA-funktionen efter att den gått ner i sleep mode, vilket i sin tur verkar ske snabbare än jag först bedömde (ska ske efter ca 15 min om allt står rätt till). Läs mer tex här: Länk |
|
|
Öpnnade dosan och det sitter ett Varta CR 2032 LI-MN 3v Detta inköpt och utbytt hos BMW. Är det batteriet laddningsbart eller ej. Eller är det ett jäkla långlivat batteri? |
|
| Jag tror inte att CR 2032 är laddningsbart, men möjligen sitter även något annat laddningsbart batteri i nyckeln? Det skulle i så fall förklara varför det händer att bilen klagar på dåligt nyckelbatteri trots att det är utbytt för bara några veckor sedan. | |
|
Bilar med comfortaccess har ett icke laddningsbart batteri.Det är elektroniken i nyckeln som mäter batterispänningen, eftersom bilens elektronik knappast kan mäta batterispänning beröringsfritt. Det kan vara så att du har dålig kontakt mot batteripolerna i fjärrkontrollen som gör att du ibland får mätvärden under tröskelvärden. Då hjälper det inte att batteriet är nytt! Batteriet är beräknat att hålla ca 2 år vid normal användning. |
|
|
OK, jag kanske helt enkelt borde ha tvättat händerna innan batteribytet? Lite tradigt är det när bilen gnäller trots att den är nybytt... ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.