AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.247

Vinterdäck (RFT) till F10 / F11?

Är igåmg med att beställa vinterdäck till min F11. Jag kör på 17-tumsfälg på vintern. Är alltså ute efter RFT-däck i dimension 225/55/17. Men det visar sig vara knepigare än vad jag hade kunnat ana.

Den däckkedja vi är hänvisade till via tjänstebilslösningen är Euromaster. Där menar man att det är skitsvårt att få fram leveranser av RFT-däck. Det enda dubbdäcket som finns att få fram i dimensionen är Nokian Hakka 7. Och odubbade varianter finns inte alls.

Vad har ni skaffat för RFT-däck till era F10:or / F11:or?
Nokian Hakka 7 och R finns som RFT i 225/55-17. Så vill du ha odubbat blir det Hakka R.

Har du kollat med BMW vilka däck/fälg kombinationer de erbjuder till sina kompletta vinterhjul? Det borde ge en hänvisning om vilka däck som finns i RFT utförande.
Hittat antydningar om att Dunlop Wintersport 3D även ska finnas som RFT i 225/55-17. De är märkta med DSST ROF av Dunlop och inte RFT.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
BMWs "egna" vinterdäcksatser Länk
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Jag har beställt Hakka R dubbfria 225/55-17" till min F11 av min BMW handlare.
Han hadde även Dunlop WS 3D som enligt honom var RFT.
Hakka R är betydligt mycket dyrare än Dunlop WS 3D.
Men jag ville ha ett nordiskt dubbfritt med RFT så det vara bara att bita i det sura äpplet!
Tack för svaren. Verkar vara Hakka 7 och Hakka R att välja på, i alla fall om man vill ha riktigta nordiska vinterdäck (och det vill jag).

Mina vinterhjul ingår i tjänstebilspaketet, så jag siktar så klart på de dyraste däcken (fint om de är bra också.....).
Nokians vinterdäck för nordiska vinterförhållanden är bland det bästa du kan ha på bilen under vintern när det råder vinterföre.
Får du inte plocka ut BMW original vinterhjul?
Nope, jag är hänvisad till Euromaster. Billiga skitfälgar (dock alu) är det enda man får välja. Så då får jag kompensera med dyra däck ;-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.